הישג למשפטני רשות המסים: יזכו למענק של 12 אלף שקל

מאבקם של 200 המשפטנים ברשות המסים החל בנובמבר האחרון, לאחר שגילו כי למרות שותפותם למאבק עובדי הרשות על שיפור שכרם, הם היחידים שלא נכללים בהסכם השכר החדש שהושג - זאת בשל היותם חתומים על חוזים אישיים ולא על ההסכם הקיבוצי

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

סנונית ראשונה לשיפור בתנאי השכר של עורכי הדין ברשות המסים? משרד האוצר ישלם מענקים בסך של כ-12 אלף שקל ל-200 עורכי הדין, עובדי רשות המסים, שהוחרגו מהסכם השכר החדש של עובדי הרשות, שנחתם בחודש שעבר.

מאבקם של המשפטנים ברשות המסים התפרץ ונחשף ב"גלובס" בנובמבר השנה, לאחר ש-200 עורכי ועורכות הדין ברשות גילו כי הגם שהיו שותפים מלאים למאבק עובדי הרשות לשיפור תנאי העסקתם, הם היחידים מבין העובדים שלא נכללים בהסכם השכר החדש שהושג.

כעת, לאחר כחודשיים של משא-ומתן לא רצוף, שנוהל בהובלת נציגות המשפטנים ובאת-כוחם, עו"ד הלית שמחוני, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עמר-רייטר-ז'אן-שוכטוביץ, הושג בין המשפטנים ברשות המסים וההסתדרות לבין האוצר הסכם חדש. במסגת ההסכם נקבע כי המשפטנים ברשות המסים יהיו זכאים למענק - שיוענק להם בשתי פעימות של 6,000 שקל. המענק הראשון ישולם במשכורת ינואר השנה או פברואר לכל המאוחר. האפשרות כי יינתן למשפטנים מענק עלתה בתחילת המשא-ומתן מולם, ואולם בתחילת הדרך דובר על מענק בסך כולל של 7,000 שקל ולא של 12 אלף שקל.

הבשורה של המשפטנים מהווה בשורה גם עבור מאות עובדים אחרים ברשות, המועסקים בחוזים אישיים, מאחר שהמענק מוענק לשורה של עובדים ולא רק לעורכי הדין. לפי ההסכם, הוראותיו יחולו על עובדים המועסקים בחוזי ההעסקה המיוחדים לעובדים חיוניים אקדמאיים, כלכלנים נבחרים, עובדים חיוניים משפטיים ועובדי יחידת היעדים. עובדים אלה מועסקים ברשות המסים בחוזה העסקה אישי ואינם נכללים בהסכם הקיבוצי שעליו חתומים כלל עובדי רשות המסים.

עוד הוסכם כי ההסכם יחול על עובדים שהועסקו במשרה מלאה בין ינואר 2017 ליוני 2018 - תקופת המענק הראשונה; ויהיו זכאים למענק חד פעמי בסך 50% ממוצע המשכורות למענק של העובד עבור תקופת המענק או לסך של 6,000 שקל - על-פי הסכום הנמוך מבין השניים. תקופת המענק השנייה מתייחסת לעובדים שיועסקו במשרה מלאה בתקופה שבין יולי 2018 עד סוף דצמבר 2019, והם יהיו זכאים לאותו שווי מענק.

פגישה עם אבי ניסנקורן

מאבק המשפטנים נוהל בחודשיים האחרונים מול ההסתדרות, ואף הגיע לבית הדין של ההסתדרות, לאחר שעורכי ועורכות הדין ברשות המסים פנו ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בשאלה מדוע הוחרגו מהסכם השכר החדש.

בראשית נובמבר, רגע לפני חתימת ההסכם הקיבוצי החדש, המיטיב, עם עובדי רשות המסים, התייצבו חלק ממובילי מאבק עורכי הדין במשרדו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בדרישה כי לא יחתום על הסכם השכר החדש עד שגם הם ייכללו בהסכם.

עורכי הדין לא נכללו בהסכם, מאחר שהם חתומים על חוזי העסקה אישיים ולא על ההסכם הקיבוצי שמתעדכן כעת. לטענתם, בחודשים החולפים, שבהם נקטו עובדי רשות המסים בעיצומים ובהשבתות לטובת מאבקם לשיפור שכרם, הם גויסו לטובת המאבק, תוך שהובטח להם כי גם עניינם נדון ומטופל בידי יו"ר ועד עובדי מס הכנסה, ואדים אבנשטיין. לבסוף, נטען, התברר כי אף אחד לא טיפל ולא מטפל בעניינם, ובעוד ששכרם של כל שאר עובדי הרשות עולה - נותר שכרם של עורכי הדין קפוא.במאבק על שיפור שכר עובדי רשות המסים השתתפו כל עובדיה, לרבות 200 עורכי ועורכות הדין העובדים ברשות, הגם שאינם חתומים על ההסכמים הקיבוציים אלא על חוזים אישיים. בעוד ששכרם של העובדים החתומים על ההסכמים הקיבוציים התעדכן מעת לעת והם קיבלו מגוון תוספות לשכר ותנאים מיטיבים, 200 עורכי הדין נותרו מאחור, ללא שינוי בשכרם ובתנאיהם.

מדובר ב-200 עובדים שהם מהאיכותיים ביותר ברשות - עורכי דין המופיעים בבתי המשפט, מלווים את החקירות הרגישות ביותר ברשות ומשולבים ביחידות המרכזיות ברשות, ובהן יחידת "יהלום" היוקרתית המנהלת את החקירות הכלכליות המורכבות במדינה ו"היחידה לתיקים מיוחדים", המנהלת כתבי אישום משמעותיים בתחומי המס ועוד.

היעד: הכללה בהסכם הקיבוצי

עד המאבק האחרון אף אחד לא הבטיח לעורכי הדין דבר, והם נאלצו להיאבק לבד על העלאת שכר ועל השגת ביטחון תעסוקתי. אולם, לטענתם, במסגרת המאבק האחרון הבטיח להם יו"ר הוועד אבנשטיין הבטחות שונות, תוך שהוא מבהיר להם שהם חלק בלתי-נפרד מהמאבק. לטענת עורכי הדין בעקבות הבטחות אלה, הם התייצבו לצד חבריהם בכל העיצומים וההשבתות והמתינו לראות מה יהיו תוצאות המאבק.

והמאבק אכן נשא פירות בדמות הסכם שכר חדש שנחתם בין ההסתדרות לאוצר (ראו מסגרת). ההסכם כולל העלאות שכר ושיפור תנאים לכלל עובדי רשות המסים; כל העובדים - מלבד עורכי הדין של הרשות. עם הגילוי הזה התייצבו ראשי המאבק במשרדו של ניסנקורן. בפגישה הראשונה קיבלו המשפטנים מסר מרגיע שהעניין שלהם מצוי בטיפול, והסכם השכר החדש לא ייחתם עד לבירור מעמדם, ואולם זמן קצר לאחר מכן נחתם ההסכם ללא כל הבטחות למשפטנים.

בהמשך לכך הגיעה המחלוקת בין המשפטנים להסתדרות לבית הדין של ההסתדרות, כשבמקביל נמשכו מגעים בין הצדדים להגיע להסכמות. בסופם של מגעים אלה נולד ההסכם המעניק למשפטנים מענק בסך 12 אלף שקל.

המשפטנים מסרו ל"גלובס" כי הם מקווים שמדובר רק בראשית הטיפול בעניינם, כאשר לטענתם בדיון שנערך בתחילת החודש בבית הדין של ההסתדרות, הביעו נציגי ההסתדרות נכונות להיכנס איתם למתווה של ישיבות עבודה כדי למצוא פתרון לנושא החוזים האישיים, וכדי לאפשר לעורכי הדין להיקלט בסופו של דבר אל תוך הסכם הקיבוצי. בדיון הגדיר נציג ההסתדרות, שי בירן, את הכנסת המשפטנים להסכם הקיבוצי כ"מטרה מוצהרת של ההסתדרות".

המשפטנים ברשות המסים: "המענק הוא צעד ראשון במאבק לשיפור שכרנו"

מנציגות המשפטנים ברשות המסים נמסר כי "הגדלת סכום המענק בצורה משמעותית היא פועל יוצא של מאבק עיקש שניהלנו. הגדלת המענק מהווה הוכחה ניצחת לכוחם של המשפטנים ברשות המסים, שלראשונה התאגדו בגוף אחד. הישג זה רק מדגיש את הצורך של המשפטנים לפעול במסגרת נציגות נפרדת שתדאג לייצג נאמנה את האינטרסים שלהם, כמי שנמצאים בחזית העשייה של רשות המסים, ובכלל זה בחזית המאבק בפשיעה הכלכלית. ההישג שהשגנו הינו צעד ראשון במאבק לשיפור שכרנו, שנשחק מזה שנים".

עוד נמסר כי "בנציגות המשפטנים מבקשים להביע הערכה עמוקה להסתדרות, לעומד בראשה, אבי ניסנקורן, ולמנכ"ל האגף לכלכלה בהסתדרות, שי בירן, על כך שהיטו אוזן קשבת לדרישותיהם". עם זאת, נציגי המשפטנים מדגישים כי הם עדיין ממתינים למימוש התחייבותה של ההסתדרות להעביר להם מכתב ובו התחייבות מפורשת של ההסתדרות להיכנס עימם, כבר בתקופה הקרובה, למשא-ומתן מואץ על מעבר מחוזים אישיים להסכם קיבוצי, וזאת מבלי ששכרם ייפגע.

באת-כוחן של משפטני הרשות, עו"ד הלית שמחוני, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין עמר-רייטר-ז'אן-שוכטוביץ, מסרה כי "מדובר במאבק תקדימי, שבו בפעם הראשונה התאגדו המשפטנים כגוף עצמאי והצליחו לקבל הכרה בזכויותיהם. חשובה במיוחד הייתה התערבותה והתגייסותה של ההסתדרות והעומדים בראשה לטובת המשפטנים, ואנו מודים על כך. אנו נערכים, יחד עם ההסתדרות להמשך המאבק עד לשיפור מלא של תנאי שכרם של המשפטנים".

מאבק עובדי רשות המסים: עיצומים, שביתות ועיכוב עסקאות עד להשגת תוספת שכר של 9%

בשנים האחרונות ניהלו עובדי רשות המסים מאבק על תנאי שכרם והעסקתם, שבמסגרתו פתחו בעיצומים ובשביתות חלקיות על רקע דרישתם המרכזית לפתוח במשא-ומתן "אמיתי" מול משרד האוצר והנהלת הרשות על הסכמי השכר שלהם. ראשי הוועדים ברשות המסים - ועד מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, ועד מכס ומע"מ ו-ועד עובדי המחשוב (שע"ם) - הובילו את המאבק.

בין היתר, במסגרת העיצומים של עובדי הרשות בשלהי 2016, הוקפאו דיוני שומה והדיונים בהתנגדויות והשגות עוכבו, לא ניתנו אישורים על ניכויי מס בהעברות לחו"ל ועוכבו אלפי עסקאות נדל"ן. בשלב מסוים הפסיקו עובדי הרשות את מבצעי החקירות, ניהול הספרים וההוצאה לפועל, ואת שיתופי הפעולה עם הפרקליטות והמשטרה.

לאורך החודשים האחרונים נוהלו מגעים בין ההסתדרות לאוצר, שהולידו את הסכם השכר החדש של עובדי רשות המסים, המשפר את תנאי העסקתם של קרוב ל-6,000 עובדים, מכלל הדירוגים, המיוצגים על-ידי ההסתדרות.

ההסכם שתוקפו לשלוש שנים, מעגן תוספת של 9% לשכר העובדים. התוספת תחולק לעובדים באופן דיפרנציאלי, הן כתוספת אחוזית והן כתוספת שקלית צמודה למדד. הוחלט כי חלוקת התוספת תתבצע בשלוש פעימות, כאשר הפעימה הראשונה היא בתוקף רטרואקטיבי החל מה-1 בינואר 2017, ושתי פעימות נוספות, שהראשונה שבהן נכנסה לתוקף כבר ב-1 בינואר השנה. פעימה נוספת תינתן בתחילת 2019. תוספת השכר היא בנוסף לעדכון שכר העובדים בשיעור של 7.75% מכוח הסכם המסגרת שנחתם במגזר הציבורי בין ניסנקורן לבין שר האוצר, משה כחלון.