רשות הגז: "פגיעה מהותית בתחנות כוח עם הספק מותקן נמוך"

"ישנה פגיעה מהותית בתחנות כוח בעלת הספק מותקן עד 5 מ"ו", נכתב במכתב של רשות הגז לרשות החשמל שנשלח לפני שבועיים ■ "ככל שהתחנות קטנות יותר - כך הכלכליות והסיכוי להקמתן פוחתים"

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ההסדרה של רשות החשמל לפעילות של מתקני ייצור בגז טבעי המחוברים לרשת החלוקה מעוררת לא מעט התנגדויות - הן מצד תעשיינים והן בתוך משרד האנרגיה עצמו. ההסדרה שנמצאת כיום בשלבי השימוע לציבור, מתייחסת לביזור משק החשמל - שילוב מתקני ייצור חשמל קטנים בהספק כולל של 300 מגה-וואט.

ההסדרה החדשה, נזכיר, מאפשרת הקמת מתקנים קטנים של עד 16 מגה-וואט בחצרות מפעלים, קיבוצים, שכונות מגורים, בתי חולים, בסיסי צבא ועוד. בעלי המתקנים יוכלו למכור את החשמל המיוצר לצרכנים סמוכים ומרוחקים ואת עודפי החשמל יוכלו למכור חזרה לרשת החשמל (מנהל המערכת).

על פי המכתב שנשלח מרשות הגז הטבעי אל רשות החשמל לפני כמעט שבועיים, התמריצים אותם נותנת רשות החשמל במסגרת ההסדרה, מעודדים את הקמתם של המתקנים הבינוניים והגדולים לייצור חשמל (מעל הספק של 5 מגוואט), אך פוגעים קשות במתקנים בעלי הספק נמוך יותר.

"ישנה פגיעה מהותית בתחנות כוח בעלת הספק מותקן עד 5 מ"ו", נכתב במכתב של רשות הגז. "ככל שהתחנות קטנות יותר, כך הכלכליות והסיכוי להקמתן פוחתים".

הסיבה לפגיעה בהיתכנות כלכלית של מתקני ייצור חשמל קטנים נעוצה בשני היטלים חדשים, שטרם ההסדרה לא היו קיימים במתקנים הקטנים, כי היו פטורים מהם. הראשון הוא תעריף הרשת - מדובר בעלות קבועה בגובה של 30% שעל היצרן לשלם גם אם הוא לא צורך חשמל, דבר שאגב, מקובל בעולם ובקרב צרכני חשמל פרטיים.

התשלום השני שמעורר התנגדות הוא היטל "מערכתיות", שכולל בין היתר העמסה של עלויות המשרד בקידום מדיניותו בנושא אנרגיות מתחדשות. לדעת בכירי רשות הגז דבר זה אינו סביר: "קידום חלק אחד ממדיניות המשרד פוגע בצורה קשה בקידומו של חלק אחר במדיניות", נכתב.

גם תעשיינים רבים מתרעמים על הטלת תשלום "המערכתיות" וטוענים כי הדבר יפגע ביכולת ייצור חשמל עצמי בהספק נמוך. זאת ועוד, ככל שהמתקן הוא בעל הספק גבוה יותר, כך גדלה הכדאיות הכלכלית שלו, ולכן הדבר עלול להסיט את התעשיינים מתחום עיסוקם העיקרי לייצור חשמל - הן לייצור עצמי והן למכירה לצרכני החצר.

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "רשות החשמל מחויבת לקידום מאות מגהוואט של מתקני גז ליצור חשמל ברשת החלוקה בהתאם למדיניות שר האנרגיה. הרשות נמצאת במהלך שימוע פומבי והחלטתה בנושא צפויה להתקבל ברבעון הראשון של השנה. איננו מתייחסים לפניית רשות הגז".