כשהפיגומים הם סולם: פרויקטי תמ"א הם פירצה הקוראת לגנב

מאות בניינים במרכזי הערים עוברים שיפוצים במסגרת תוכנית תמ"א ■ בזמן שהדיירים מחכים לסיום הסיוט ולשדרוג הדירה, הגנבים מגלים שמדובר בהזדמנות חלומית לפריצה בקלות

תמא ברעננה / צילום: שלומי יוסף
תמא ברעננה / צילום: שלומי יוסף

להרבה מאוד תרחישים היו ערוכים דיירי בניין ברעננה, העובר בשנתיים האחרונות תהליך מורכב ומייגע של שיפוץ ושדרוג במסגרת תמ"א 38, אבל דבר לא הכין אותם לסוף שבוע אחד בתחילת החודש, שבמהלכו הופתעו שלושה מהדיירים לגלות שהם היו קורבן לפריצה. מבחינתם, מדובר בשיאה של שרשרת תקלות והפרעות שפקדו את הבניין מאז יצא לדרך פרויקט התמ"א, שאמור להסתיים בעוד חצי שנה, ושבסופו יקבל כל דייר ממ"ד ומרפסת.

רינת, קורבן לפריצה, מספרת על תקופה ארוכה שבה המגורים במבנה הפכו לבלתי נסבלים, עם רעש ולכלוך שמתחילים בכל יום בשש וחצי בבוקר. את כל אלה הם הביאו מראש בחשבון, אם כי בערבון מוגבל בלבד.

עיבוי הבניין ברעננה במסגרת תמ"א 38 - תוכנית המתאר שמעניקה זכויות בנייה נוספות כתמריץ לחיזוק הבניין הישן (נבנה לפני 1980) מפני רעידות אדמה - התחיל לדבריה באופן סביר יחסית. "כבר בהתחלה איבדנו את החניות הפרטיות בבניין, ועברנו לחנות בחוץ. בהמשך סבלנו מרצף פגיעות חוזרות ונשנות בתשתיות כמו חיבור למים, לבזק וליס, מה שחייב את מי שמחובר ללוויין לעבור לספק אחר. בהמשך נפגע הגז, וקיבלנו במקומו כיריים חשמליים. אחר כך איבדנו את קולטי השמש ועברנו לחימום מים בחשמל שהוא פחות חסכוני, ואז החלו במהלך הקיץ פגיעות במזגנים.

תמא / צילום: תמר מצפי
 תמא / צילום: תמר מצפי

"המזגנים שברשותי, ולמיטב ידיעתי גם המזגנים של השכנים, התקלקלו במהלך העבודות. אצלי יצקו בטון על פתח הניקוז של המזגן. במהלך שני החורפים שחלפו מאז התחילה הבנייה לא בוצע איטום של הגג, כך שכל הדירות בקומה השלישית סובלות מנזילות מים ברוב חלקי הדירה, מה שפגע אצלי בפרקט.

"אמנם לחלק מהדברים הכינו אותנו מראש ואף ניסו לפצות אותנו, לפחות באופן חלקי, אבל קשה להבין את עוגמת הנפש היומיומית עד שחווים אותה", היא מעידה. השיא מבחינתה היה כאמור בערב שבת, כשחזרה לדירה וגילתה את הפריצה, ומצאה שנגנבו חפצים יקרי ערך שהיו בה. יומיים אחר כך היא גילתה שלא הייתה היחידה שנפלה קורבן לפורצים, שככל הנראה מיומנים בבנייני תמ"א.

"השוטרים שהזמנתי אמרו לי שהם מעריכים שמדובר בגנבים שתצפתו על המבנה וראו מי יוצא ומתי. לדבריהם זו ככל הנראה עבודה של מקצועני תמ"א, שעוקבים אחרי פרויקטים. הם נכנסו דרך אחד החלונות שהגישה אליו נוחה במיוחד דרך הפיגומים".

- אין לך סורגים?

"דווקא היו סורגים בחלון שדרכו הם נכנסו, אבל הם הוסרו במסגרת העבודות".
עובדה זו, כך היא תגלה, הופכת את ביטוח הדירה הסטנדרטי לחסר משמעות, מאחר שהוא מביא בחשבון אמצעי הגנה על הנכס, בהם סורגים. נוסיף על כך את קיומם של פיגומים, סולמות מצוינים עד לפתח הדירה, וברור למה פוליסת ביטוח דירה סטנדרטית לא תופסת במקרה כזה.

הבעייתיות עליה מצביעה רינת היא באחריות של קבלן העבודות והיזם.

"על פי החוזה, הם היו מחויבים להנפיק לעצמם פוליסה לתאונות למקרה שחלילה קורה משהו לאחד הפועלים או הדיירים, וכזה היה קיים, שהרי המבנה הוא אתר בנייה לכל דבר. מה שעוד מבוטח הוא הציוד שלהם. אני יודעת שהקבלן הציב מצלמות אבטחה והמידע נמסר למשטרה, שכנראה לא הצליחה לראות מה קרה. בכל מקרה זה עדיין זה לא עוזר, כי הפריצה וגניבת הרכוש לא נמנעו בזמן אמת".
רינת מציינת שהבניין מכוסה ברשת שחורה בשל העבודות, עובדה שהקלה על הפורצים להיכנס בלי שהעוברים והשבים יבחינו בהם. אחד השוטרים הקהילתיים התקשר מאוחר יותר להמליץ לדיירים להחליף את הרשת שמקיפה את הבניין ברשת שקופה.

בחינה מחודשת של הפוליסה

קרוב ל-300 בניינים עוברים בכל שנה שיפוץ במסגרת תמ"א 38 המקורית, במסלול של עיבוי וחיזוק הבניין (עוד כ-150 נמצאים במסלול הריסה ובנייה). גורמים בתחום הביטוח מאשרים ל"גלובס" שתהליך תמ"א מצריך בחינה מחודשת של פוליסת ביטוח דירה סטנדרטית, "מכיוון שחברת ביטוח מתייחסת לדירה בקומת ביניים ככזו שאין אפשרות לפרוץ אליה אלא דרך דלת הכניסה".

בחברות הביטוח מסבירים כי בתהליך רכישת הביטוח, דרישות המיגון מפני פריצה מותאמות לאופי הדירה והבניין. "כאשר מוקמים פיגומים בגלל שיפוצים/תמ"א 38 וכיו"ב, נוצר סיכון חדש בדירה, שנהפכת חדירה לפריצה גם מהחלונות והמרפסת, כשלגביהם לא הייתה בפוליסה דרישה קודמת למיגון. כך הפריצה נוחה לפורץ וההסתברות לנזק פריצה וגניבה עולה", הם מסבירים.

אי לכך, הסיכונים נמצאים מחוץ לתחום אחריותם: "הפוליסה התקנית של הפיקוח על הביטוח מחריגה מכיסוי בביטוח צד שלישי נזק (גוף או רכוש) שנובע מביצוע עבודות בדירה בידי בעל מקצוע אם משך העבודות נמשך מעל שבועיים. לכן, נזק כזה שנגרם משיפוץ ממושך לא יהיה מכוסה".

הבעיה כמובן היא שמרבית הדיירים אינם מודעים לשינוי שחל בעקבות הפיגומים שהוצבו בחוץ. בחברות הביטוח ממליצים כי לקראת כניסה לפרויקט תמ"א (ובכלל לקראת כל שיפוץ מאסיבי), "יפנה המבוטח לחברת הביטוח וידווח לה. במצב כזה יכול שהחברה תאשר המשך ביטוח ללא שינוי בדרישות, או תשנה דרישות ותרחיב כיסויים, בתשלום מתאים, על מנת לענות על הסיכון והצורך של המבוטח בכיסוי ביטוחי.

"כך למשל, יכול להיות שהמבוטח יתבקש להוציא מהדירה באופן זמני תכשיטים ודברי ערך, יידרש לסגור ולנעול חלונות, להוסיף מיגונים שנדרשים בדירות קרקע וכד'. לגבי ביטוח צד שלישי, המבוטח יידרש לוודא שלחברה המבצעת יש 'ביטוח קבלנים' ולהוסיף את עצמו כמבוטח נוסף בפוליסה, או לרכוש מחברת הביטוח הרחבה לביטוח עבודות קבלניות, ככל שהיא מאפשרת רכישה כזו".

משטרת ישראל: "ההזדמנות שבפיגומי התמ"א היא שמזמינה אותם"

נדמה כי במשטרת ישראל התלונות והדיווחים על פריצות לדירות במהלך פרויקט תמ"א כבר הפכו כמעט לעניין שבשגרה. מבחינת המשטרה, "גנבי התמ"א" הם תוצאה כמעט מתבקשת, נוכח קלות ביצוע העבירה ושכיחות הפריצות באותם בניינים, שממש מזמינות את הגנב.

"אכן דיווחים, תלונות ומקרים של פריצות למבנים בתהליך של פרויקט תמ"א 38 מוכרים למשטרה, והתרחשותם נעשית לרוב במקומות שבהם יש ריבוי של פרויקטים מעין אלו, בפרט במרכז הארץ", מאשרים במשטרת ישראל. שלא במפתיע, במשטרה מנדבים שלל דוגמאות נוספות למקרי פריצה לפרויקטים של תמ"א 38, שבהם הצליחה המשטרה לשים ידה על חשודים.

"בדצמבר באחרון התקבל במשטרה דיווח מבעל דירה בפרויקט תמ"א 38 ברחוב בר אילן ברעננה, שנכנס לביתו ומצא בו גבר זר. שוטרים שהיו בפעילות בסמיכות למקום הגיעו ועצרו חשוד, ומתחקור ראשוני עלה כי הוא פרץ דרך חלון הסלון בבית לאחר שטיפס על הפיגומים סביב הבניין", מספרים במשטרה.

במקרה אחר הגיעו שוטרים למרכז רעננה בעקבות תלונה, שם גילו באתר תמ"א 38 "חשוד מנסה להימלט דרך פיגומי הבניין תוך שהוא משליך תכשיטים. בתום מרדף רגלי ומאבק נעצר החשוד, תושב העיר ראשון לציון בן 35, שעל-פי החשד פרץ לשני בתים במעבר דרך הפיגומים".

עם זאת, במשטרה מבקשים להצהיר שלא מדובר דווקא בכנופיות מאורגנות. "המקרים מלמדים כי מדובר על פורצים ועברייני רכוש שונים שעובדים כבודדים, חלקם נתינים זרים או שוהים בלתי חוקיים, שההזדמנות שבפיגומי התמ"א היא שמזמינה אותם, ולאו דווקא כנופיות מאורגנות המוכוונות ומתכננות פריצות לבניינים בזמן שיפוץ תמ"א".

המלצות המשטרה:

1. יש לוודא שהבית נעול מכל עבריו ושהחלונות סגורים לחלוטין - גם כאשר יש מישהו בתוך הבית
2. בניגוד למיתוסים, פריצות לבתים מתרחשות במהלך כל שעות היממה ולא רק בלילה, לכן יש לנקוט תמיד משנה זהירות ולנעול את הבית היטב, גם ביום
3. על דיירי הבניין לוודא מול קבלן הביצוע שננקטים כלל אמצעי הזהירות והביטחון בזמן ביצוע העבודות
4. פרצה שנפתחת לטובת שיפוץ - חייבת להיאטם בסיומו של יום עבודה ורצוי שלא תישאר ללא השגחה בזמן העבודות
5. אין להשאיר ללא השגחה דירה שלא ניתן לנעול הרמטית. חובה להשאיר השגחה או לנעול.
6. בזמן שיפוץ בכלל ופרויקט תמ״א 38 בפרט, יש לוודא ולהקפיד שלא להשאיר בתוך הבית חפצים יקרי ערך, תכשיטים יקרים או כסף מזומן
7. יש להיות ערניים לרעשים ולהתרחשויות חריגות, בפרט שלא במהלך שעות השיפוץ המקובלות
8. יש לוודא כי הפיגומים שמסביב לבניין לא מייצרים מצב שבו קל מאוד להיכנס לתוך הבית דרך החלון, ובמידת הצורך יש לפנות לקבלן המבצע למציאת פתרון מידי למקרה שכזה
9. יש לגלות ערנות ומשנה זהירות כלפי אנשים זרים שאינם מוכרים לכם המסתובבים בקרבת הבניין, בתוכו או על גבי הפיגומים