השר אלי כהן: "מסרים שליליים לא ימשכו לכאן משקיעים"

במסגרת כנס להשקת כלי סיוע ליצואנים, הגיב שר הכלכלה והתעשייה לביקורת של נשיא התאחדות התעשיינים ■ "הצמיחה במשק היא לא ברת-קיימא, כי מקורה בליסינג ובאשראי שלוקחים משקי-הבית"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

"אני איש של מספרים, אני רואה חשבון בהשכלתי ולא אתן לדיבורים ולקשקושים להטעות אותנו. אנחנו צריכים לעבוד ביחד כדי לייצר פתרונות גם לתעשיינים וגם ליצואנים, אבל מסרים שליליים כמו כאלה שהכל כאן לא טוב - לא ימשכו לכאן משקיעים חדשים", כך הגיב הבוקר (ה') שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן לדברי ביקורת שהטיח בו נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש במסגרת כנס להשקת כלי סיוע ליצואנים, שקיים מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

כהן נשא דברים במסגרת הכנס עוד לפני ברוש, ודיבר בהרחבה על כלי סיוע חדשים שיעמיד השנה משרדו ליצואנים. אחריו עלה ברוש וטען כי מצב המשק "לא טוב" והביע דאגה מהעברת קווי יצור של תעשיות ביטחוניות להודו, דיבר על מצב הדולר ועל הצמיחה במשק: "המצב לא טוב כי במגזר היצרני לא נוספים עובדים חדשים, בזמן שהמדינה צריכה לייצר בכל שנה כ-70 אלף מקומות עבודה חדשים. כל מקומות העבודה שנפתחו כאן בשנים האחרונות לא נפתחו בבתי המלון, בתעשייה, בחקלאות או בענף הבנייה, אלא בענף השירותים ובסקטור הציבורי. הצמיחה במשק היא לא ברת-קיימא, כי מקורה בליסינג ובאשראי שלוקחים משקי-הבית".

ברוש התייחס לדברים שאמר לפניו שר הכלכלה, אודות מרכזי פיתוח שהוקמו בפריפריה בידי משרד הכלכלה, ואמר: "השאלה היא כמה מהם הופכים למפעלים בישראל. השאלה היא כמה חברות כמו צ'ק פוינט יצאו מזה. אם יצאו מכל המרכזים האלה עשרה מפעלים, אהיה מאושר".

השר כהן, שישב בקהל בשעה שברוש דיבר במשך דקות ארוכות על החסמים והקשיים הרבים שאיתם מתמודדים התעשיינים והיצואנים, המתין בסבלנות שהוא יסיים את דבריו ואז עלה שוב לבמה. הוא הביע את הסתייגותו מהדברים תוך שהוא שב ומפרט אודות המהלכים שמוביל משרד הכלכלה לקידום הצמיחה במשק. כהן טען כי בשנה שעברה נפתחו או הורחבו ברחבי הארץ 92 מפעלים והציע לברוש להתלוות אליו לסיורים התכופים שהוא מקיים במפעלים ובבתי עסק ברחביה ארץ.

הכנס בבורסה עוסק בכלי הסיוע שיעמיד מינהל סחר חוץ ליצואנים כבר במהלך השנה הקרובה וזאת בהיקף של כ-100 מיליון שקל. בסוף 2017 חצה היצוא הישראלי לראשונה את הרף של 100 מיליארד דולר.

במסגרת דבריו של כהן בכנס, היקף יצוא של 100 מיליארד דולר הוגדר כיעד לשנת 2020 וכעת, נקבע יעד חדש ליצוא בהיקף של 120 מיליארד דולר לשנת 2022.