S&P הותירה את תחזית דירוג האשראי של ישראל על "חיובית"

העלאת תחזית דירוג האשראי מ"נייטרלית" ל"חיובית" משמעותה שקיים סיכוי גבוה כי דירוג האשראי של ישראל יועלה במהלך החודשים הקרובים ■ כחלון: האבטלה נמצאת בשיעור הנמוך ביותר זה 40 שנה

משה כחלון / צילום: מארק ניימן, לע"מ
משה כחלון / צילום: מארק ניימן, לע"מ

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P מצפה ממשלת ישראל לשמור על יחס חוב תוצר נמוך של 58% עד שנת 2021, כתנאי מרכזי להמשך מגמת שיפור דירוג האשראי של ישראל. יחס החוב של ישראל ירד בסוף השנה לראשונה מתחת ל60%. דרישה זו של S&P באה על רקע קולות גוברים להסתפק בהישג הנוכחי ולהגדיל את הוצאות הממשלה (וכתוצאה מכך את שיעור החוב) בין היתר תוך ניצול הריבית הנמוכה השוררת עדיין בשווקים ומוזילה מאד את עלויות המימון של חוב ממשלתי.

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P פרסמה אתמול (ו') בשעת לילה מאוחרת כי אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של A+ והותירה את תחזית הדירוג על 'חיובית'. במסגרת העדכון החצי שנתי של דירוג האשראי של ישראל חזרה S&P על התחזית החיובית לדירוג האשראי, תחזית שעודכנה למעלה לראשונה בעקבות ביקור האנליסטים של החברה בישראל יולי האחרון.

העלאת תחזית דירוג האשראי מ"נייטרלית" ל"חיובית" משמעותה שקיים סיכוי גבוה כי דירוג האשראי של ישראל יועלה במהלך החודשים הקרובים. אי העלאת הדירוג כעת, אינה מפתיעה במיוחד, משום שבדרך-כלל הסוכנות אינה מעלה את הדירוג כבר בעדכון הראשון לאחר העלאת תחזית.

חברת S&P מציינת כי העלאת דירוג אשראי "עשויה לקרות" במידה והביצועים הפיסקליים של הממשלה ימשיכו להתחזק. לחליפין, היחלשות של הביצועים התקציביים, צמיחת הכלכלה או ביצועי מאזן התשלומים, כמו גם עלייה משמעותית בסיכונים הביטחוניים עלולים לפגוע בדירוג האשראי של ישראל.

בחברת S&P מעריכים כי כלכלת ישראל תצמח בשיעור ממוצע של כ-3.1% בשנים 2018-2021, כאשר הצמיחה תנבע מצריכה פרטית, המשך פעילות השקעות של תאגידים וכן ביצועים חזקים בתחום יצוא השירותים הנתמך על ידי גמישות מוניטרית.

נציגי החברה מציינים כי המבנה המגוון של הקואליציה עלול להגביל את יכולת הממשלה לטפל בסוגיות מבניות ארוכות טווח של המשק והחברה, כגון סחבת יתרה, פערי תשתיות, השתתפות של אוכלוסיות חלשות בשוק העבודה, כישורים ירודים של קבוצות מסוימות בחברה (בעיקר גברים חרדים ונשים ערביות) וסוגיות הקשורות לשוק הדיור. האנליסטים צופים המשך בהבדלי הגישות בין ארה"ב לבעלי עניין אחרים (בעיקר האיחוד האירופי) בנוגע לתהליך השלום עם הרשות הפלסטינית, במיוחד לאחר החלטת הממשל האמריקאי על העברת השגרירות לירושלים.

שר האוצר, משה כחלון אמר בתגובה לפרסום העדכון כי "מדינת ישראל סיימה את שנת 2017 כאחת מהכלכלות החזקות והמובילות בעולם עם נתוני מאקרו מצויינים. האבטלה נמצאת בשיעור הנמוך ביותר זה 40 שנה, יחס החוב לתוצר ירד לשיעור הנמוך בכל הזמנים והגירעון נמוך בהרבה מהמתוכנן. זוהי הבעת אמון נוספת של סוכנויות הדירוג המובילות בעולם בכלכלה הישראלית. המדיניות שאנו מובילים של כלכלה חופשית עם חמלה ורגישות חברתית עובדת ורואים את התוצאות של העבודה הקשה. נמשיך להוביל את הכלכלה הישראלית באחריות ובנחישות".

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר כי: "אשרור הדירוג והותרת התחזית החיובית באים בין היתר בעקבות פרסום אומדן יחס החוב לתוצר בשנת 2017, אשר המשיך לרדת, ולעמידת הממשלה במסגרות הפיסקליות גם בשנה זו. ניהול מדיניות כלכלית אחראית מאפשרת לנו הפניית משאבים לצמיחה לטובת הדורות הבאים".