A.I., דור 5 וקונסולידציה: 10 תחזיות לשוק התקשורת ב-2018

התחרות הגוברת בין השחקנים בענף הטלקום תוביל להשקעה מוגברת בתשתיות שתקדם יותר מיזוגים ורכישות - ועוד 8 טרנדים שזיהתה פירמת המחקר והייעוץ אנליסיס מייסון

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

פירמת המחקר והייעוץ אנליסיס מייסון מפרסמת בתחילת כל שנה את רשימת עשרת הטרנדים הצפויים בשוק התקשורת העולמי. לא מדובר בעשרת הדיברות של התעשייה - סביר להניח כי חלק מהטרנדים יאומצו יותר ואחרים לא ימריאו. עם זאת, לכל חברת תקשורת בעולם כדאי לשמוע את התחזית.

השוק מוכן לקונסולידציה

ב-2017 מפעילים סלולריים וירטואליים קטנים יחסית, שמתמחים בתחום ה-IoT, הפתיעו את העולם כאשר הצליחו לזכות בחוזים משמעותיים בתחום הקישוריות לרכב עם יצרנים גדולים ומובילים.

כך למשל חברות כמו גלובטאץ' משתפת פעולה עם ג'נרל מוטורוס, טרופון עם קיה, וקיוביק עם אודי. אנליסיס מייסון צופה כי עסקאות כאלה יילכו ויצברו תנופה ב-2018, והמגמה הזו תיצור דאגה גדולה בקרב החברות הסלולריות הגדולות. מכאן והלאה, צפויים מיזוגים ורכישות בין מפעילים סלולריים גדולים לבין מפעילים וירטואליים קטנים מתמחים. כאשר יש בשוק 20 מפעילים גלובליים שמציעים שירותי IoT - השוק מוכן לעבור קונסולידציה.

מקורות הכנסה חדשים

הכנסות חדשות שיגיעו משירותים חדשים שיסופקו לארגונים, יפצו על הירידה בהכנסות המסורתיות. וירטואליזציה תאפשר להציע שירותים חדשים בארגונים, לרבות שירותי סייבר מתקדמים דרך הענן. תוכנה כשירות היא חלופה למודל המסורתי יותר של רכישת מוצר תוכנה והתקנתו במחשב או בשרת של הארגון הרוכש.

הכול יתבסס על ענן

השינויים הדיגיטליים יובילו לשינוי העלויות ברשתות הקיימות. במלים אחרות המפעילים הסלולריים יעברו השנה יותר ויותר למודלים וירטואליים, כדי לחסוך בהוצאות. כל פתרון שמפעיל סלולרי ירצה להציע ללקוחות יהיה מבוסס ענן.

שירות דיגיטלי

מפעילים שיעברו להשתמש בשיטות דיגיטליות, לטובת רכישת לקוחות או כדי לספק שירות לקוחות דיגיטלי, יגדילו את נתח השוק שלהם יותר מאשר אלה שיישארו במודלים המסורתיים.

יותר ויותר לקוחות מעדיפים לקבל שירותים דרך האינטרנט. כל מפעיל ישאף להעביר לפחות 20% מהאינטרקציות שלו מול הלקוחות, כך שלא יכללו קשר אנושי אלא דיגיטלי. רוב המפעילים עדיין ב-20% הראשונים אך יש כאלה שכבר עובדים על ה-20% הנוספים.

תחרות על חוויית הלקוח

הלקוחות ישלמו לחברות תשלום קבוע ולא לפי השימוש בפועל. התחרות תוביל לכך שנפח החבילות רק יילך ויגדל, מה שיגרום לתחרות גדולה יותר על חוויית הלקוח. בינה מלאכותית ואנליטיקה יסייעו לחברות לגבות תמורה עבור שירותים מותאמים אישית.

יותר הפקות מקור

ב-2018 שיעור הגידול בטלוויזיה מבוססת OTT (Over The Top), יהיה גבוה יותר מאשר בשירותי הטלוויזיה המסורתית. אנליסיס מייסון צופים כי מפעילים ישקיעו יותר בהפקות מקור ובדרמה, על חשבון ספורט. בחברת המחקר מביאים כדוגמא את אורנג' ואת סקיי שמובילות את המגמה. השתיים ויתרו על רכישות זכויות שידור בספורט והתחייבו להשקיע יותר בדרמה.

אחד הטרנדים המעניינים שצופים באנליסיס מייסון הוא המעבר של חברות טלוויזיה רב-ערוצית לעולם ה-OTT, בדומה למה שקורה בישראל עם הכניסה של יס לסטינג ושל הוט לנקסט. חברת סקיי הבריטית מתכננת להשיק בקרוב שירותי טלוויזיה על גבי האינטרנט וגם דיירקט טי וי מתכוונת להשיק בארה"ב שירות דומה, מבוסס אנדרואיד. במדינות מתפתחות התופעה של טלוויזיית OTT, תהיה חלק מההצעות של מפעילי התקשורת, בדומה למה שקורה בישראל. ההוצאה העולמית על צריכת טלוויזיה OTT, תעמוד ב-2018 על 51 מיליארד דולר. מתוך הסכום הזה יהווה ה-VOD 74% מההוצאה.

בינה מלאכותית ורמקולים חכמים

מפעילים יציעו יותר שירותים דמויי אלקסה שיהיו מבוססי בינה מלאכותית, כדי לגרום למשתמשים להסתגל לדפוסי שימוש דיגיטליים. המפעילים יציגו טכניקות בינה מלאכותית לצורך אופטימיזציה של תהליכים, בשיתוף פעולה עם ספקי תוכנה. ב-2018 הצ'אטבוט יוטמע אצל כל המפעילים הגדולים בעולם.

ההתפשטות של רמקולים חכמים ועזרי קול טכנולוגיים תשפיע על הדרך שבה צורכים שירותים. יוצגו ממשקים חדשים ומתקדמים אך פשוטים יחסית לצריכת מוזיקה או לביצוע רכישות, והתעשייה מתנסה כעת בשימושים יותר מתקדמים.

הדור החמישי יתקדם לאט

ניסויים בטכנולוגיית הדור החמישי צפויים להתרחב בשנה הקרובה. עם זאת, 90% מהמפעילים לא ישקיעו בתחום לפני 2020. רוב הניסויים יהיו בדור חמישי שמיועד לשירותים נייחים ולא ניידים ו-8% מהמפעילים בעולם ישיקו שירותי דור חמישי לפני 2020.

במקביל, הלחץ הגובר שיש על המפעילים לספק מהירויות גבוהות יותר ולאפשר ללקוחות שימוש נוח בסלולר, יובילו מפעילים להשתמש יותר בטכנולוגיות ביניים, לפני שיקימו רשתות סלולריות חדשות מבוססות דור חמישי.

זה יחייב בניית אנטנות קטנות יותר באזורים צפופים, ושימוש בטכנולוגיית רדיו שנקראת MIMO 4X4 שבעצם מכפילה את המשדרים והמקלטים במכשירים הסלולריים וכך מאיצה את קצב הגלישה. המפעילים הסלולריים יתחילו לטפל בצווארי בקבוק ספציפיים במקומות הומים על חשבון הרחבה כוללת של הרשת.

התחזית של אנליסיס מייסון
 התחזית של אנליסיס מייסון

השקעה ברשתות וירטואליות

הרשתות הווירטואליות יצברו תאוצה בשווקים הגדולים. למעלה מ-6 מיליארד דולר יושקעו ב-2018 בשירותים וירטואליים מבוססי ענן. זה יילך ויגדל עד ל-50 מיליארד דולר ב-2020. רשתות דור חמישי יהיו מבוססות ענן וטכנולוגיות וירטואליזציה.

השקעה בסיבים אופטיים

הדור החמישי ייאלץ את המפעילים להשקיע בתשתיות סיבים אופטיים יעילות. התקן החדש NG-PON2, שמאפשר קצבים גבוהים של 10 ג'יגה סימטרי ללקוח, ייכנס לשימוש אצל חלק מהמפעילים, והדבר יביא לתפנית ולגידול בהשקעות, אחרי ירידה שנרשמה בשנים האחרונות.

במקביל יותר מפעילים סלולריים יתחילו לספק שירותים נייחים אלחוטיים לבתים, בזכות השיפור בביצועים והפתרונות הטכנולוגיים. קצבים גבוהים יותר יוצעו בבתים דרך רשתות סלולריות מהדור הרביעי והדור החמישי כאחד.