רשתות המזון נגד שר הכלכלה: הרגולציה העודפת חונקת אותנו

על רקע החוק שמאיים לקנוס רשתות שלא יציגו את מחירי מוצרים בחו"ל - רשתות שיווק המזון באיגוד לשכות המסחר הגישו פנייה אל שר הכלכלה אלי כהן, בטענה כי "יש להקפיא ולא לקדם כל רגולציה חדשה על הענף" ■  שר הכלכלה: צעדים אלה מסייעים לקידום התחרות שקיפות צרכנית והוזלת מחירים

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

על רקע החוק שמאיים לקנוס רשתות שלא יציגו את מחירי מוצרים בחו"ל: רשתות שיווק המזון באיגוד לשכות המסחר הגישו פנייה אל שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, בו הן יוצאות נגד מה שהן מגדירות כ"רגולציה עודפת החונקת את רשתות שיווק המזון.

על הפנייה חתומים בין היתר איציק אברכהן, מנכ"ל רשת שופרסל; רמי לוי, מנכ"ל ובעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה; נחום ביתן, מנכ"ל ובעלי רשת יינות ביתן; עדי כהן, מנכ"ל רשת טיב טעם; שלום נעמן, מנכ"ל ובעלי רשת מחסני השוק; ובכירים נוספים.

"בעת האחרונה אנו נוכחים שהחקיקה וההתערבות הרגולטוריות חצו את מתחם המידתיות הסביר ועלולים לפעול בסופו של דבר כנגד הצרכן. ענף רשתות המזון פועל בסביבה עמוסה בחובות רגולטוריות, שבחלקן כרוכות בענישה ברובד הפלילי, ובחלקן בהטלת עיצומים כספיים בסכומים גבוהים מאוד".

במכתב מפורטות 17 חובות רגוטלוריות קיימות, לצד 7 חובות רגוטלוריות נוספות שצפויות להיכנס לתוקף.

"יש לבחון מהו העומס הרגולטורי שכבר קיים על הרשתות, והאם נוכח עומס זה נכון להוסיף ולהכביד עליהן, גם אם כל הצעה נראית מוצדקת בפני עצמה. אנו סבורים כי עד שלא תתקיים בדיקה מקיפה של הנטל שנושא בו כבר היום הענף, יש להקפיא ולא לקדם כל רגולציה חדשה על הענף", נכתב בפנייה.

עוד נכתב כי "אנו בטוחים שתמצא כי חלק מהרגולציה איננה נחוצה, היא מעמיסה שלא לצורך, וחלקה אנכרוניסטי ואיננו עולה בקנה אחד עם מציאות המסחר הקמעונאי של היום. אנו משוכנעים כי הורדת רגולציה קיימת מיותרת תתרום את שלה להורדת המחירים לצרכן".

משר הכלכלה והתעשייה אלי כהן נמסר כי "הרגולציה הצרכנית שעודכנה בשנתיים האחרונות כללה בעיקר הסרת חסמים והפחתת הנטל הרגולטורי. בין הצעדים שעודכנו: חוק המזון, ביטול המכסים, פתיחת מכון התקנים לתחרות, הורדת מס ההכנסה ב-3.5% והורדת המע"מ באחוז שכבר נכנסו לתוקפן ותקנות התמרוקים שצפויים לעבור בקרוב. עדכונים אלה כבר מסייעים למטרות שלשמן נועדו: הורדת חסמים וקידום התחרות, הגדלת מגוון המוצרים, שקיפות צרכנית והורדת המחירים. רשתות המזון הן אכן שותפות למאבק ביוקר המחיה, וכפי שהיה בעבר, אנו ניפגש ונמשיך להסיר חסמים".