מחיר למשתכן: מה חייבים לדעת עוד לפני הזכייה המיוחלת

תוכנית מחיר למשתכן כבר סופרת למעלה מ-47 אלף דירות מוזלות בפרויקטים ברחבי הארץ, וזה בדיוק הזמן להפנות את תשומת-הלב של זכאי מחיר למשתכן לכמה פרטים ■ צפו בווידאו • מדריך - איך לוקחים משכנתא?

עוברים דירה / צילום: שאטרסטוק
עוברים דירה / צילום: שאטרסטוק

תוכנית מחיר למשתכן ממשיכה להתקדם, וככל שעובר הזמן היקף הדירות המוזלות שהקבלנים התחייבו לבנות הולך וגדל. נכון להיום, על פי מעקב "גלובס", מדובר כבר בלמעלה מ-47 אלף דירות מוזלות בפרויקטים ברחבי הארץ. זה מספר משמעותי, ונכון שחלק ניכר מהדירות עוד לא התחילו להיבנות, אבל זה בדיוק הזמן להפנות את תשומת-הלב של זכאי מחיר למשתכן לכמה פרטים.

זכיתם בהגרלה? אתם במקום שנראה ריאלי ברשימת ההמתנה? אל תחכו לרגע האחרון לפני שאתם מתחילים לבדוק במה זכיתם, כמה תוכלו לשלם וגם מה קורה בסביבת הפרויקט העתידי.

הדבר הראשון שכדאי לעשות אחרי קבלת הודעת הזכייה הוא להתחיל ולברר איפה בדיוק ממוקם הפרויקט, מה עומד להיבנות וגם איך. אומנם הכי הגיוני לפנות לקבלן שזכה במכרז, אבל לצערנו, בגלל שחלק מהפרויקטים יוצאים להגרלה עוד לפני שהקבלן או היזם יכולים להגיש בקשה להיתר בנייה או לפני שקיבלו בכלל את המגרש, לא פעם אין להם את התשובות. כדאי ורצוי לפנות לעירייה, למחלקת ההנדסה, ולנסות להבין מי נגד מי ומה אפשרי במגרש. לפעמים כבר בשלב הזה יכול להיות שתבינו שזה לא בשבילכם או להיפך, שזה בדיוק מה שרציתם.

הדבר השני שחשוב לחשוב עליו מראש הוא מימון. כדאי לנסות להבין עוד בשלב הראשוני של ההשתתפות בהגרלות, ובטח אחרי הזכייה, מה מסגרת התקציב האפשרית והריאלית. שווה לעשות סיבוב בכמה בנקים, לשאול שאלות ולקבוע רף מסוים של מחיר אפשרי. זו לא חוכמה להתלהב מזכייה במקום טוב בפרויקט בהרצליה אבל לגלות אחר כך שאתם לא יכולים לקבל משכנתא לדירה, גם אחרי הנחה של מאות אלפי שקלים. כשמגיעים כבר לשלב בחירת הדירות, הליך זריז של פחות משעה, וצריכים לחתום על חוזה, זה יכול להיות כבר מאוחר מידיי להתחיל לברר איזו משכנתא אפשר לקבל.

הדבר השלישי מתייחס לטווח ארוך יותר, ולמי שניגש להגרלות של מחיר למשתכן עם ידיעה ברורה או גם אפשרות שהדירה המוזלת לא תשמש אותו למגורים. כל זכאי שבוחר בדרך הזו הוא למעשה משקיע והוא צריך להיות מודע לעובדה הזו. מה זה אומר? זה אומר שאסור להסתפק רק בידיעה שיש דירה מוזלת והכל יהיה בסדר. צריך לעשות סקר שוק באזור בו ניגשתם להגרלה או כבר זכיתם, לבדוק מה מצב שוק ההשכרה במקום וגם כמה כסף תוכלו לקבל בעבור השכירות. אם התוכנית היא להמשיך לגור בשכירות ולקנות דירה מוזלת ולסמוך על זה ששכר הדירה יכסה את המשכנתא, זה לא מובן מאליו וצריך לעשות שיעורי בית.

הדברים האלו אולי נראים מובנים מאליהם לחלק מהאנשים, אבל הם דברים חשובים. אל תחכו לרגע האחרון בדברים האלו. נכון, יש כאן תוכנית ממשלתית שמאפשרת לכם לקנות דירה מוזלת. אבל זו לא דירה במתנה. יש משכנתא, ויש מרכיבים נוספים שצריך לקחת בחשבון. גם אחרי ההנחה, זו עדיין העסקה הכי גדולה שתעשו בחיים שלכם.