גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיצד ישפיעו שינויי ריבית על תשואות האג"ח לטווח הארוך?

מדיניות בנק ישראל שלא להעלות את שיעור הריבית בשנה הקרובה משאירה את התשואות לפדיון ללא שינוי, בשונה מרוב מדינות העולם ■ למרות השיפור ביחס החוב-תוצר, ישראל מתברגת לרשימת המדינות המזוהות עם תנודתיות גבוהה בכל הנוגע לאחזקת אג"ח לתקופות ארוכות של 10-30 שנה

עקומה / Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עקומה / Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שוק האג"ח המקומי ממשיך להתנתק מהעולם ולהפגין ביצועים עודפים על רקע הערכת המשקיעים כי המדיניות המוניטארית המרחיבה של בנק ישראל צפויה להיוותר ללא שינוי לפחות עד לסוף 2018, בשל עוצמת השקל והאינפלציה הנמוכה שרחוקה מאוד מן היעד. לכן, בעוד שבמרבית המדינות המפותחות, איגרות החוב הממשלתיות גילו בחודש האחרון חולשה ניכרת ורשמו עלייה בתשואות לפדיון, על רקע החשש להאצה באינפלציה, הרי שהשוק הישראלי היה חזק מאוד והתשואות לפדיון של איגרות החוב בישראל נמצאות סביב רמות השפל.

כך לדוגמה, מתחילת השנה, בתוך כחודש, התשואות לפדיון בארה"ב ובגרמניה עלו בכ-36 ו-46 נקודות בסיס, בהתאמה, מרמות של 0.39% ו-2.4% לרמות של 0.75% ו-2.86% בהתאמה, מה שאומר ירידה של כ-4% במחיריהן. ובמקביל, אג"ח ממשלת ישראל ל-9 שנים רשמו עלייה משמעותית נמוכה יותר בתשואה לפדיון של 20 נקודות בסיס בלבד מ-1.67% ל-1.87%, מה שאומר ירידה קלה במחיר.

מעבר לכך, לראשונה בהיסטוריה גם הפער בתשואות לפדיון של איגרות החוב ל-30 שנה בין איגרת חוב של ממשלת ארה"ב לבין אג"ח ממשלת ישראל, הפך לשלילי. גם המרווח השלילי באג"ח ל-10 שנים בין ישראל לארה"ב שקיים כבר מזה זמן רב, העמיק עוד יותר ועומד כיום על כ-95 נקודות, כלומר, כמעט 1%. המרווח השלילי באג"ח לשנתיים ולחמש שנים בין ישראל לארה"ב התרחב אף הוא ועומד על 188 ו-160 נקודות בסיס, בהתאמה. דהיינו, איגרות החוב של ממשלת ישראל המדורגות בעולם A, מציעות תשואה נמוכה בהרבה מאיגרות החוב המקבילות של ממשלת ארה"ב המדורגות AAA.

האופטימיות המקומית מוצדקת?

עליית התשואות בעולם לא מרשימה ככל הנראה את המשקיעים המקומיים. לראייה, מספר ניכר מההנפקות האחרונות של משרד האוצר מהחודש האחרון, נסגרו כאשר מזמין אחד או שניים "לוקחים" את כל ההנפקה. אחד מהגורמים שתומכים לפי שעה בביקושים הללו הינם הגיוסים החזקים בקרנות הנאמנות אשר שוברים שיאים. עד לחודש האחרון גייסו קרנות הנאמנות האג"חיות לסוגיהן קרוב ל-3 מיליארד שקל.

חשוב לציין כי בשבוע האחרון ראינו תיקון אלים כלפי מטה בשוקי המניות בעולם בכלל ובארה"ב בפרט, תוך זינוק חד במדד הפחד - ה-VIX, על רקע עליית התשואות בארה"ב וחששות המשקיעים מסביבת האינפלציה וריבית גבוהה יותר. הדבר לא פסח על שוק המניות בת"א שירד בחדות. גם האפיק הקונצרני התממש בכ-1% לנוכח פדיונות של הציבור לראשונה מזה תקופה בקרנות הנאמנות, אך הדבר עדיין לא השפיע מהותית על התשואות בשוק הממשלתי.

שוק האג"ח מניח, כנראה, שלא משנה בכמה יעלו התשואות בחו"ל, הדבר לא יפגע משמעותית באג"ח המקומיות, למרות שזה משפיע על יתר המדינות. האם זו הנחה הגיונית, או שמא זו משאלת לב? להערכתנו, על רקע חולשת איגרות החוב הממשלתיות במרבית מדינות העולם, כדוגמת התשואה לפדיון של אג"ח ל-10 שנים בבריטניה, קנדה, שוויץ, דרום קוריאה ואוסטרליה, שעלו בכ-30-50 נקודות בחודש האחרון, המשקיעים המקומיים צריכים להביא בחשבון שאם השיפור בכלכלה העולמית יוביל להמשך עליית תשואות בעולם, כלומר, לירידה בשערי איגרות החוב, אזי התשואות בישראל לא תוכלנה להישאר אדישות ועלולות לרשום אף הן עליית מדרגה בתשואות לפדיון. כלומר, ירידות שערים. לכן, להערכתנו, כדאי להקטין חשיפה לשוק האג"ח הממשלתי המקומי תוך צמצום המח"מ לרמות של 3-3.5 שנים, ונותרנו עדיין עם השאלה באיזו אסטרטגיה לנקוט כדי לייצר את המח"מ הזה.

לשם כך, אנחנו צריכים להתבונן במבנה של עקום התשואות. אם נבחן את עקומי התשואות בישראל, נגלה שהם מאופיינים בתלילות גבוהה מאוד בעיקר בטווחים של 10-30 שנים בהשוואה למדינות רבות בעולם.

נזכיר כי תלילות העקום הינה ההפרש (Spread) בין התשואה השנתית לפדיון שמעניקות אג"ח עם תקופה ארוכה לפדיון לבין אג"ח עם תקופה קצרה יותר לפדיון, למשל בין עשר שנים לשנתיים, או בין 30 שנה לבין 10 שנים.

מה לישראל ולקבוצת ה-BBB?

בגרף המצורף ניתן לראות כי במרבית המדינות בעולם תלילות עקומי התשואה הנומינליים (הלא צמודים) בטווחים של 10-30 שנה, הינה נמוכה ועומדת על 20-80 נקודות. כך למשל, בארה"ב ובגרמניה הפער עומד על כ-30 ו-60 נקודות בהתאמה, בעוד שבישראל הפער גבוה משמעותית ועומד על רמה של 115 נקודות. ניתן לראות בגרף כי ישראל ממוקמת מבחינת התלילות יחד עם חבורה לא מחמיאה של מדינות המאופיינות ביחס חוב לתוצר גבוה מאוד ובדירוג אשראי מקבוצת ה-BBB, כאשר זה ממש לא המצב בישראל.

בעקום של האפיק הצמוד בישראל נרשמה לפני מספר חודשים עלייה חדה בתלילות בין תשואת האג"ח ל-28 שנה (ממצ"מ 545) לתשואת האג"ח ל-9.5 שנים (ממצ"מ 527), והיא עומדת כיום על כ-110 נקודות. חלק מהעלייה בתלילות נובעת מהנפקת אג"ח מיועדות לגופי הפנסיה בחודש יולי 2017 כחלק מהרפורמה בפנסיה, דבר שהקטין את הביקוש מצד הגופים המוסדיים לאג"ח הצמודות הסחירות ל-30 שנה. גם כאן, במרבית המדינות בעולם בהן קיימות איגרות חוב צמודות בטווחים אלו, העקומים הרבה יותר שטוחים, כלומר, פחות תלולים מאשר בישראל.

להערכתנו, תלילות העקומים בישראל 10-30 שנים גבוהה מדי. זאת, בעיקר כאשר ישנם גורמים כלכליים התומכים בירידת התלילות. הגירעון הממשלתי בישראל נמוך יחסית כבר תקופה די ארוכה תוך משמעת פיסקאלית מצד הממשלה, כך שיחס החוב לתוצר במשק ממשיך במגמת הירידה, וירד לראשונה מ-60%. עובדה זו לא נעלמה מעיני חברות הדירוג, ואחת מהן - S&P - העלתה בשנה האחרונה את אופק הדירוג של ישראל (A ) מניטרלי לחיובי, כך שייתכן שישראל אף צפויה בהמשך לעלות בדירוג האשראי לדירוג המכובד של -AA.

אפקט "הנורמלי החדש"

האם הסיטואציה הזו של תלילות חדה של העקומים מייצרת הזדמנות השקעה?

ראשית, נזכיר שכבר לפני כחצי שנה ציינו במדור זה כי התלילות בטווח של 10-30 שנה בישראל הינה חריגה, הן על העקום השקלי הלא צמוד והן על העקום צמוד המדד, ושעולה שאלת כדאיות ההחזקה של אג"ח ל-30 שנה חלף אג"ח ל-10 שנים ביחס מח"מ, הן בעקום השקלי והן בעקום הצמוד.

הפער בתשואה

מתחילת השנה ראינו השתטחות חדה ומהירה בתלילות 10-30 שנים בעקום השקלי, כאשר פער התשואה כיום בין ממש"ק 327 לממש"ק 347 ירד מתחילת השנה מ-136 ל-115 נקודות בסיס, תוך ירידת מחיר ועלייה בתשואה לפדיון של ממש"ק 327, ועלייה במחיר וירידה בתשואה לפדיון של ממש"ק 347. מנגד, בעקום הצמוד נרשמה מגמת השתטחות מתונה מאוד, כך שהתלילות עודנה קרובה לרמות שיא ועומדת כמו בעקום השקלי הלא-צמוד על כ-115 נקודות בסיס.

השתטחות של עקומים עשויה להתרחש כאשר הציפיות של השוק הן לכך שהעלאות הריבית תהיינה הדרגתיות, לא עוצמתיות ומוגבלות בתקרה כלשהי. זו הסיבה להשתטחות העקום האמריקאי שמושפע מתאוריית "הנורמלי החדש". עם זאת, גידול בגירעון בארה"ב בעקבות רפורמת המס ותוכניות השקעות בתשתיות, יחד עם עלייה בקצב האינפלציה, עשויים לגרום להתללה מחודשת של העקום.

להערכתנו, המגמה של השתטחות העקומים צפויה להימשך, על רקע התלילות שעודנה גבוהה בעקומים בישראל אל מול העולם בטווח של 10-30 שנים. לכן, לאלו שיכולים לסבול תנודתיות גדולה שנגזרת מאורך התקופה לפדיון, ולעמוד בכך, הרי שהתלילות הגבוהה בעקום בישראל, ביחס למדינות רבות, עודנה מעלה את האטרקטיביות של השקעה בהן ביחס מח"מ. לכן, החזקה באג"ח ל-30 שנה ו-25 שנה (ממש"ק 327 הצמוד וממש"ק 142 הלא-צמוד) במסגרת מח"מ היעד השקלי שנקבע, כתחליף מסוים להחזקה של איגרות החוב הממשלתיות השקליות ל-10 שנים (ממש"ק 327/ממש"ק 1026) ביחס מח"מ, קרי, החזקה קטנה יותר באג"ח ל-30 שנה מאשר בניירות ל-10 שנים תוך הישארות באותו מח"מ הרצוי בתיק עם אחזקה גדולה יותר של אג"ח לשנתיים, הינה עדיפה.

גם בעקום הצמוד עולה העדיפות להחזקת אג"ח ל-28 שנה (ממצ"מ 545) במסגרת מח"מ היעד, כתחליף מסוים להחזקה של איגרות החוב הממשלתיות הצמודות ל-10/8 שנים (ממצ"מ 527/ממצ"מ 1025) ביחס מח"מ.

הפער בתשואה בין אגח ל10 שנים

אנו מעריכים ככלל שעליית התשואות לפדיון תימשך, התלילות הגבוהה צפויה להצטמצם עוד יותר תוך השתטחות העקום בחלקו הארוך ביותר, כך שאיגרת החוב ל-10 שנים עלולה לרדת בצורה חדה יותר, למרות המח"מ הקצר הרבה יותר שלה בהשוואה לאיגרת חוב ל-30 שנה.

הפער בתשואה

■ הכותבים הם יו"ר בית ההשקעות מיטב דש ומנהל השקעות ראשי פנסיה ותחום אג"ח. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק