שר הכלכלה נגד הקניונים: "שיתרמו חלקם להורדת יוקר המחיה"

אלי כהן אמר היום ל"גלובס" כי "אחרי שהמדינה הכניסה את היד לכיס כדי לסייע לעסקים, נכון יהיה לראות זאת מצדם" ■ השר מכוון לדמי השכירות שמשלמות החנויות בקניונים, שמגיעים ל-490 שקל למ"ר

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

בעקבות הקשיים שחוות רשתות האופנה, שר הכלכלה אלי כהן מכוון אצבע מאשימה לבעלי הקניונים. השר אמר ל"גלובס" כי "אחרי שהמדינה הכניסה את היד לכיס כדי לסייע לעסקים, נכון יהיה לראות זאת מצד בעלי הקניונים. הגיע הזמן שגם הם יתרמו את חלקם במאמץ להורדת יוקר המחיה".

האמירה של השר מכוונת לדמי השכירות שמשלמות החנויות. כך, בדוחות מליסרון מפורטים דמי השכירות ברמת-אביב המגיעים ל-490 שקל למ"ר ברבעון השלישי של 2017. לפי דוחות עזריאלי ל-2016 דמי השכירות בקניון עזריאלי תל-אביב הם 329 שקל למ"ר ובביג פאשן אשדוד מדובר ב-132 מ"ר.

עוד אמר השר כהן כי "מדיניות הממשלה בשנתיים האחרונות, שבה אני תומך, היא הורדת מסים באופן עקבי. מדיניות זו התבטאה בהורדת מס החברות מ-26% ל-23%, הורדת המע"מ, הפחתת מס ביטוח לאומי לעצמאיים והגדלת נקודות זיכוי לשכירים. לכך הצטרפו לאחרונה גם הורדות המכסים", אומר כהן, ביחס לתוכנית להפחתת מסים של 800 מיליון שקל על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. 

תקרת הפטור ממעמ
 תקרת הפטור ממעמ

"ההתמודדות של הרשתות הקמעונאיות ובעלי הנדל"ן המסחרי צריכה להיעשות בכל החזיתות", אומר תמיר בן שחר מחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. לדבריו, "דמי השכירות ודמי הניהול לא יכולים להיות 12%-15% מהפדיון אלא במרכזים שבהם הפדיון גבוה. יש הרבה דיירים שמשלמים אפילו כפול, וזה בעיקר השחקנים הקטנים. אם עסק משלם 300 שקל שכר דירה ועוד 100 שקל דמי ניהול, הוא צריך פדיון של 2,500-3,000 שקל בממוצע למ"ר בחודש. בשוק שמתכווץ היינו מצפים לראות הפחתה בדמי השכירות וטיפול קפדני בדמי הניהול, באופן שיהיה חשוף ומבוקר".

עוד טוען בן שחר לעיוותים בהערכות השווי של הקניונים. "חלק מהמרכזים עוזרים לדיירים לא בדמי השכירות והניהול, אלא בהשקעות בחנויות או בפרסום במטרה לשמור על השווי של הנכסים בספרים, הנמדד בנדל"ן מניב. הגיע הזמן שהערכות השווי האלה יהיו מבוקרות על-ידי הרגולטור שיוכל להשפיע דרך שיטת הערכות השווי".

אם הורדת המכסים תימשך יש להניח שדרישת הקמעונאים להפחית את תקרת הפטור לצרכנים תידחה. בין הפתרונות שמציע עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הורדת הפטור מ-75 דולר ל-26 דולר. לטענתו, זו מגמה שמתרחשת בעולם. כך, באוסטרליה יש פטור של 783 דולר, שצפוי להימחק בעוד חצי שנה, והפטור באיחוד האירופי, העומד על 26 דולר, צפוי להימחק ב-2021.

האם זה ריאלי? "מצב כזה", אומר גורם בממשלה, "משמעו השתת מסים על האזרח שממנו הרשתות לא ירוויחו כי התנועה בחנויות לא תגדל והקניות באונליין לא ייעצרו. מי שתרוויח תהיה רק המדינה". במפגש חירום שנערך אמש ובו השתתפו נציגי הרשתות סוכם כי תועבר דרישה לשר האוצר להענקת פטור זהה לחנויות ברכישות מקומיות. "זה לא יקרה", פוסק הגורם.