דיווח: הסכם יצוא גז מקפריסין למצרים - על סף חתימה

קפריסין מתקרבת לחתימת הסכם ליצוא גז טבעי מהמאגר "אפרודיטה" למצרים - כך דווח אמש בבלומברג ■ במקרה שההסכם ייחתם, בין המרוויחים יהיה יצחק תשובה - מבעלי המאגר הקפריסאי אפרודיטה

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

יומיים בלבד לאחר החתימה על חוזה היצוא הדרמטי בין שותפויות הגז הישראליות "תמר" ו"לוויתן" לחברת דולפינוס המצרית, גם קפריסין מתקרבת לחתימת הסכם ליצוא גז טבעי מהמאגר "אפרודיטה" למצרים - כך דווח אמש בבלומברג. גם הפעם, במידה וההסכם ייחתם, הכסף יזרום לכיסו של יצחק תשובה, מבעלי המאגר הקפריסאי אפרודיטה.

על פי הדיווח מדובר בהסכם לאספקת גז טבעי למתקני ההנזלה איטקו ודמיאטה במצרים הנמצאים במרחק של 645 ק"מ דרומית מקפריסין.

"קפריסין קרובה למכירת הגז הטבעי למצריים ואנחנו עשויים לחתום על ההסכם כבר בשבועות הקרובים", אמר בראיון טלפוני ל"בלומברג" שר האנרגיה של קפריסין גאורגיוס לקוטריפיס.

המאגר אפרודיטה, שנמצא בבעלות חברות דלק קידוחים, נובל אנרג'י ו-Shell ומכיל כ-120 BCM גז טבעי, התגלה עוד ב-2010 וטרם פותח. פיתוחו אמור היה להיות מאוחד עם השלב ב' של פיתוח לוויתן שנמצא במרחק של כ-30 ק"מ בלבד ממנו. זאת, בכדי להוזיל את עלויות הפיתוח ולהציב אסדת קידוח אחת. לאחר שלפני יומיים נסללה הדרך לפיתוח שלב ב' של המאגר לוויתן על ידי חתימת החוזה מול דולפינוס, גם הפיתוח של אפרודיטה מתחיל להתקדם.

נזכיר כי לפני שבועיים דווח ב"גלובס", על מאגר ה גז החדש "קליפסו" שהתגלה מול חופי קפריסין שעשוי להכיל יותר מ-230 BCM. המאגר התגלה בבלוק 6 במרחק של 80 ק"מ מהחוף הדרומי של קפריסין , והזכויות לפיתוחו שייכות ל-ENI האיטלקית ו-Total הצרפתית בשיעור זהה.

באמצעות המאגר החדש "קליפסו" והפיתוח המתקרב של אפרודיטה, קפריסין עשויה להפוך לאחת השחקניות המשמעותיות בשוק הגז הטבעי במזרח התיכון, ובכך להפוך גם למתחרה של ישראל.

עם זאת, חשוב להזכיר כי בקפריסין שורר מצב גאופוליטי מורכב בשל יחסיה עם טורקיה. מאז 1974 קפריסין מחולקת לשתי ישויות נפרדות - החלק הטורקי בצפון האי והחלק היווני בשליטתה של ממשלת קפריסין הרשמית והמוכרת בעולם. לקפריסאים יש הסכמי גבולות של המים הכלכליים עם ישראל, מצרים ולבנון - אלא שלפי טענת טורקיה, חלקם מצויים בריבונותה.