"העידן בו אין רגולציה על סלקום TV ופרטנר TV חייב להסתיים"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, דרש אתמול במהלך הדיונים על הסעיפים העוסקים בתקשורת בחוק ההסדרים להכניס גם את סלקום TV ופרטנר TV לפיקוח של מועצת הכבלים והלוויין ■ מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת, מימון שמילה: זה לא נכנס לחוק ההסדרים אך יטופל בהמשך

איתן כבל / צילום: שלומי יוסף
איתן כבל / צילום: שלומי יוסף

לאחר אסדרת חוק הערוצים הייעודיים שטופל על ידי ועדה בראשות ח"כ יואב קיש, ואושר סופית בקריאה שלישית במהלך פברואר, בשבוע האחרון מי שמעצבת את שינויי החקיקה והרגולציה הבאים בתור בשוק התקשורת היא ועדת הכלכלה, בראשותו של ח"כ איתן כבל, שדנה במהלך בימים האחרונים בסעיפי התקשורת שנכללים בחוק ההסדרים.

אתמול עלתה לדיון בוועדה הסוגיה המכונה "שידורי הטלוויזיה על גבי האינטרנט". בשנים האחרונות, מאז כניסתן של סלקום ופרטנר לתחום הטלוויזיה, נוצר מצב שבו בעוד שתי החברות הוותיקות, הוט ו-yes, כפופות לפיקוח רגולטורי נרחב ופרטני, שחלק ממנו עוצב לפני שני עשורים ואף יותר, שתי השחקניות החדשות, שהולכות ונוגסות בדואפול הוותיק, פועלות למעשה ללא כל פיקוח.

היו"ר כבל אמר כבר בפתח הישיבה כי הוא דורש מהמדינה להסדיר את הנושא: "העידן הזה שבו לא חלה שום רגולציה על שידורי הטלוויזיה על גבי האינטרנט חייב להסתיים לאלתר", אמר.

כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש שעבר, למרות שנושא הפיקוח על סלקום ופרטנר הוצא מחוק ההסדרים, בכוונת המדינה להוביל הליך חקיקה נפרד שיסדיר זאת. אתמול כבר ניתן היה לשמוע את הדברים נאמרים לפרוטוקול הוועדה. מנכ"ל משרד התקשורת בפועל, מימון שמילה, אמר כי היה רצון להביא הסדרה של פיקוח שידורים על האינטרנט והדבר לא הסתייע בחוק הנוכחי, אך הבטיח כי המשרד מתכוון להביא את זה לדיון ולהסדיר זאת. גם נציגת משרד האוצר בדיון, רעיה עדני, אישרה כי זה הכיוון שבו תומך המשרד.

בעבר אמרו ל"גלובס" גורמים הבקיאים בנושא כי הסעיף הוצא מחוק ההסדרים בעיקר בשל בעיות וסוגיות משפטיות, וכי בכוונת הממשלה להביא עוד השנה, במהלך החודשים הקרובים, חוק נפרד שבמסגרתו יוכפפו שתי הפלטפורמות החדשות לפיקוח של מועצת הכבלים והלוויין. הכפפה כזאת עשויה לכלול למשל חיוב של סלקום ופרטנר להשקיע אחוז מסוים מהכנסותיהן בהפקות מקור וביצירה הישראלית, סוגיה שכיום רק הוט ו-yes מחויבות לה מתוקף הפיקוח המוטל עליהן.

בינתיים, החוק הנוכחי, כן כולל הקלות שונות על הרגולציה שמוטלת כיום על הוט ו-yes. כך, למשל, במסגרתו אמורה להתבטל חבילת הבסיס שבמסגרתה מחויבות החברות להציע מגוון גדול של ערוצים ברובד הבסיסי, נושא שהיום התקיים עליו דיון בוועדה; תבוטל החובה של שתי הפלטפורמות לקבל אישור להורדת או העלאת ערוצים; ויובטלו ההגדרות הנוקשות לגבי סוגי ואופי הז'אנרים ("מיני סדרה", אורך מינימלי לפרק) שבהם חייבות שתי החברות להשקיע במסגרת מחויבויות התוכן שלהן.

ממחר: אין חובה להחשיך את אפיקים 22 ו-10

מחר יחלפו ארבעה חודשים מאז יצא לדרך "פיצול ערוץ 2", במסגרתו בוטלו אפיקים 22 ו-10 בהוט וב-yes, שצופים רבים התרגלו במשך שנים לזפזפ אליהם. באוקטובר האחרון, מעט לפני תחילת הפיצול, קבע שר התקשורת, איוב קרא, כי על הוט ועל yes יאסר לשבץ ערוצים אחרים באפיקים הללו במשך ארבעה חודשים, והן חויבו להשאיר בהן שקופית שמסבירה לצופים, לאן עברו ערוצי קשת (12), רשת (13) ועשר (14).

כעת, החל ממחר, יוכלו שתי החברות לשבץ באפיקים אלה ערוצים חדשים, בתנאי שלא מדובר בערוצים שמשדרים בהם פרסומות. בינתיים, ב-yes החליטו לבטל את שני האפיקים, ומהימים הקרובים ניסיון לעבור לערוצים הללו לא יניב תוצאה. בהוט טרם החליטו מה לעשות בשני האפיקים שחוזרים לרשותה.