הדאגות של קנדה מספקות הזדמנויות מעניינות למשקיעים

הירידה במדד המניות הקנדי, לצד התייקרות הנפט, יוצרים הזדמנות להשקעה

בית זיקוק של חברת Suncor בקנדה/  צילום: Chris Helgren / רויטרס
בית זיקוק של חברת Suncor בקנדה/ צילום: Chris Helgren / רויטרס

הכלכלה הקנדית הציגה ב-2017 את קצב הצמיחה המהיר ביותר מאז כניסתו לתפקיד של ראש הממשלה הפופולרי ג'סטין טרודו. המשך הצמיחה הכלכלית גם ב-2018, לצד עלייה במחירי הנפט ובריבית, שתיטיב עם המגזר הפיננסי בקנדה, עתידים להצעיד את מדד המניות המוביל במדינה לביצועים חיוביים גם ב-2018.

עם זאת, החששות מביטול הסכם NAFTA והתקררות בועת הנדל"ן עלולים להוות גורמי סיכון, שמכבידים על מדד המניות במדינה, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בימים האחרונים.

מדד המניות הקנדי S&P TSX כולל בתוכו את 60 החברות הגדולות ביותר שנסחרות בבורסת טורונטו. המדד מספק חשיפה גבוהה לסקטור הפיננסי (40%), הכולל, בין השאר, את הבנקים הגדולים במדינה כמו TD ו-Royal Bank Of Canada. כמו כן, המדד מאפשר חשיפה גבוהה גם לסקטור האנרגיה (כ-20%).

אנו מעריכים כי העלייה בתשואה על האג"ח הממשלתיות (שנעות בדרך כלל בדומה למקבילות האמריקאיות) והשיפור במחירי הנפט יטיבו עם מדד המניות העיקרי של קנדה.

אף שב-2017 רשם המדד הקנדי תשואה של 6% בלבד, הרבה מתחת לתשואה של המדדים המובילים בארה"ב והמדד האירופי הרחב (Stoxx 600), ה-S&P TSX נסחר במכפיל רווח צפוי נמוך מהמכפילים של המדדים המובילים האמריקאי והאירופי. כמו שאר מדדי המניות הגדולים בעולם, גם המדד הקנדי סבל באחרונה מתיקון מחירים, שהגיע לאחר עלייה חדה בפתיחת השנה.

הנפט הוא תחום היצוא המוביל

קנדה, שלרוב זוכה לתואר הספק-מכובד של "האחות הצפונית של ארה"ב", היא הכלכלה הקטנה מבין חברות ה-G7 במונחי GDP. למעשה, גם במונחי תמ"ג (GDP) וגם במונחי אוכלוסייה, קנדה דומה בגודלה לקליפורניה. קליפורניה היא אמנם המדינה העשירה בארה"ב, אבל עדיין מדובר במדינה אחת בלבד מתוך 51.

הסתכלות שטחית כזו אינה עושה חסד לקנדה. במונחי GDP לתושב, קנדה היא המדינה השנייה מבין ה-G7, לפני כלכלות כמו יפן וגרמניה, כשהמדינה המובילה היא ארה"ב כמובן. הכלכלה הקנדית צמחה בקצב שנתי של 3% בשנת 2017 - הקצב המהיר ביותר זה שנתיים (רוב הצמיחה קרתה במחצית הראשונה של השנה).

באחרונה עדכנה קרן המטבע העולמית (IMF) את תחזיות הצמיחה של קנדה לשנת 2018 ל-2.3% (שיפור מצמיחה חזויה של 2.1%) - וקצב צמיחה מהיר יותר בארה"ב צפוי להשפיע לטובה גם על הכלכלה הקנדית בשנה זו.

הבנק המרכזי של קנדה (Bank Of Canada) נוהג להעלות ריביות בהתאם למצב בארה"ב, והעלה ריבית שלוש פעמים ב-2017 לשיעור של 1.25%, בהתאם לטווח התחתון של הריבית בארה"ב. ההערכות בשוק כיום מדברות על שתי העלאות ריבית בשנת 2018, כשהראשונה מביניהן תתרחש כבר החודש. אם בארה"ב יהיו השנה ארבע העלאות ריבית, כפי שמתומחר כיום בחוזים העתידיים, לא מן הנמנע שנראה שלוש העלאות ריבית בקנדה.

מדיניות פיסקלית מצומצמת יותר מיטיבה עם רווחי הבנקים הקנדיים, שכן פעילות ההלוואות של הבנקים מניבה הכנסות גבוהות יותר בזמנים של ריביות גבוהות ועלייה בתשואות של האג"ח הממשלתיות.

כאמור, המגזר הפיננסי הוא המגזר הדומיננטי במדד המניות הקנדי המוביל. שלושת הבנקים הגדולים בקנדה (TD, Royal bank of Canada ו-Scotiabank) נמנים עם 50 הבנקים הגדולים בעולם מבחינת היקף נכסים. בסך הכל, לקנדה יש חמישה נציגים ברשימת 100 הבנקים הגדולים בעולם, כמו גרמניה ויפן.

אצל רבים נתפסת קנדה קודם כל כמדינה עשירה במשאבי טבע, כשמעל כולם עומד "הזהב השחור". ואכן, לפי הערכות של הלשכה האמריקאית לאנרגיה, קנדה היא המדינה השלישית בעולם בהיקף יתרות הנפט שלה, אחרי ונצואלה וערב הסעודית. בנטרול הפעילות של תעשיית הרכב, שמיובאת לקנדה למטרות הרכבה ומייצאת לארה"ב כדי ליהנות מיתרונות הסכם הסחר החופשי בין המדינות, הנפט הוא תחום היצוא המוביל של המדינה הצפונית.

התאוששות במחיר הנפט, שחזר לרמה של 60 דולר, צפויה לשפר לא רק את מאזן המסחר של קנדה, אלא גם את רווחיות חברות האנרגיה שנסחרות במדינה. המדד המוביל מספק חשיפה של 20% לסקטור האנרגיה, וכולל חברות העוסקות בכל תחומי האנרגיה (כרייה, זיקוק והובלה).

הגדלת המס על יבוא מתכות לארה"ב

ההצהרה של הנשיא האמריקאי בשבוע שעבר על הגדלת המס על יבוא מתכות, נועדה לפגוע בחברות הסיניות שמציפות את השוק האמריקאי באלומיניום זול. ואולם נפגעת נוספת מהחלטה כזו תהיה גם הכלכלה הקנדית, שמייצאת מתכות בשווי של כ-28 מיליארד דולר (בניכוי ההשפעה על תעשיית הרכב) בשנה לארה"ב.

ראש הממשלה טרודו כבר התבטא בעבר בנוגע לתוצאות הקשות שיכולות להיות להחלטה כזו מצדו של טראמפ. עם זאת, להחלטה תהיה השפעה ישירה נמוכה על מדד המניות הקנדי, שכן המדד מספק חשיפה של 3% בלבד לחברות שעוסקות בתחום המתכות.

ההשפעה של ביטול הסכם NAFTA תהיה מוחשית הרבה יותר על הכלכלה הקנדית. עד כה, השמועות שיצאו מהשיחות דברו בעיקר על פגיעה אפשרית במקסיקו, בעוד קנדה וארה"ב היו מתואמות ביניהן, אבל הביקורים התכופים של טרודו עם בכירים בממשל האמריקאי ממחישים עד כמה חוששים בקנדה מהאפשרות שארה"ב תפרוש מההסכם שנחתם ב-1994.

סיכון נוסף שמאיים על הכלכלה הקנדית הוא התקררות בועת הנדל"ן במדינה. לאחר מאמצים חוקתיים רבים, הצליחו הפרובינציות הגדולות במדינה לעצור את קצב עליית מחירי הנדל"ן, לאחר שחוקקו מסים גבוהים במיוחד על משקיעים זרים, שהיו מעוניינים לרכוש בתים בערים הגדולות בקנדה.

עם זאת, הבועה טרם התפוצצה, ואם בועת הנדל"ן הקודמת, שהתפוצצה במדינה באמצע שנות ה-90, היא עדות למה שעלול לקרות, הרי שמדובר בסכנה ממשית לכלכלה הקנדית.

אנו סבורים כי הירידה האחרונה במדד המניות הקנדי יוצרת הזדמנות כניסה אטרקטיבית כדי ליהנות מהמשך הצמיחה, הן בכלכלה האמריקאית והן בכלכלה הקנדית, לצד טיפוס במחירי הנפט והריביות בצפון אמריקה. במקביל, רמת התמחור בקנדה, כפי שהיא מתבטאת במכפיל הרווח המצרפי, נמוכה מזו של המדדים האמריקאיים.

ניתן להיחשף לקנדה דרך קרן הסל iShares MSCI Canada ETF (סימול: EWC US). הקרן עוקבת אחרי מדד MSCI Canada ללא גידור מטבע. הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-2.85 מיליארד דולר ארה"ב, עם מחזור מסחר יומי של 4.5 מיליון מניות. דמי הניהול של הקרן הם 0.48% בשנה.

הקרן מחזיקה ב-90 החברות הגדולות ביותר בקנדה, כשההחזקות הגדולות הן הבנקים הגדולים במדינה Royal bank of Canada (8.5%) ו-TD (8%), חברת הרכבות הלאומית (4%) וחברת האנרגיה Suncor (4%).

למי שמעוניין בחשיפה מגודרת מטבע (דולר קנדי), ישנה הקרן iShares Currency hedged MSCI Canada ETF (סימול: HEWC US), שהוקמה בשנת 2015 ועוקבת גם היא אחר אותו מדד של MSCI Canada.

הקרן המגודרת גובה דמי ניהול גבוהים יותר, של 0.51% בשנה, ומנהלת נכסים בהיקף של 7.5 מיליון דולר בלבד, ובהתאם לכך, היא גם בעלת מחזור מסחר נמוך יותר, של 6,400 מניות ביום.

קרן הסל iShares MSCI Canada ETF

סימול: EWC US

המדד הנעקב: MSCI Canada, ללא גידור מטבע

היקף נכסים מנוהלים: כ-2.85 מיליארד דולר ארה"ב

מחזור מסחר יומי: 4.5 מיליון מניות

דמי ניהול: 0.48% בשנה

ההחזקות הגדולות: הבנקים הקנדיים הגדולים Royal bank of Canada (8.5%) ו-TD (8%), חברת הרכבות הלאומית (4%) וחברת האנרגיה Suncor (4%)

*** הכותבים הם מנכ"לית משותפת בבית ההשקעות אופנהיימר ואנליסט מאקרו באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.