IBI: לקוחות חייבים 35.5 מיליון שקל עקב חשיפה למדד הפחד

כתוצאה מחשיפה למכשירי השקעה המבוססים על מדד הפחד, התבצעו חריגות אשראי אצל לקוחות פרטיים ■ החברה אינה יודעת כמה מהסכום תצליח לגבות

ג'וליאן אסוס / צילום: איל יצהר
ג'וליאן אסוס / צילום: איל יצהר

כחודש לאחר הירידות החדות בשווקים שהותירו את בית ההשקעות אי.בי.אי (IBI) חשוף להפסדים כבדים בשל השקעת לקוחות בנגזרים על פוזיציית "שורט" על מדד הפחד בוול סטריט (ה-VIX), סיכם אמש בית ההשקעות את הפרשה, ועדכן כי לאחר סגירת פוזיציית החסר עמדה יתרת החוב של שמונה לקוחות של החברה הבת אי.בי.אי שירותי בורסה על 35.5 מיליון שקל.

עוד עדכנו באי.בי.אי כי החברה "נוקטת בצעדים משפטיים לתשלום החוב והגישה בקשה לסעדים זמניים במעמד צד אחד שהתקבלה". בשלב הנוכחי באי.בי.אי לא יכולים להעריך את תוצאות הצעדים בהם נקטה, "ואת יכולתה לאכוף פסק דין לזכותה, אם וככל שיינתן".

ככל הנראה, באי.בי.אי יפנו לחברות הביטוח בניסיון לקבל לפחות החזר חלקי מהחוב האבוד, אולם בשלב הנוכחי לא ברור באיזו מידה מכסה הביטוח את ההפסד, ובמקביל יפנו בבית ההשקעות ללקוחות שיצרו לו את החשיפה להפסד, אולם לא נראה שמהם יראה בית ההשקעות כסף כלשהו.

מדובר בפרשה עליה עדכן אי.בי.אי לפני חודש, במהלך יום המסחר ב-7 בפברואר, אז דיווח בית ההשקעות כי כמה לקוחות עצמאיים ופרטיים של חבר הבורסה אי.בי.אי שירותי בורסה, ביצעו פעילות בנגזרים על פוזיציית חסר (שורט) על מדד הפחד בארה"ב. חשבונותיהם של אותם לקוחות נכנסו לחריגת אשראי בשל הירידות החדות והתנודתיות הגבוהה שנרשמה בשוקי המניות בארה"ב באותם ימים.

מדד הפחד זינק והפיל רבים

מדובר בפעילות שהתבצעה באמצעות חבר הבורסה של אי.בי.אי, בניהולו של ג'וליאן אסוס, ששימש עבור אותם לקוחות כמעין "צינור" לביצוע ההשקעות. תחילה העריך בית ההשקעות כי חשיפתו להפסדי הלקוחות יכולה להגיע עד ל-44 מיליון שקל (כ-12.5 מיליון דולר), אולם בסופו של דבר סכום ההפסד ירד להיקף הנוכחי (כ-35 מיליון שקל). ה-VIX, או בשמו המלא Volatility Index (מדד התנודתיות), הוא מדד המחשב את התנודתיות הגלומה בשעריהן של אופציות CALL ו-PUT הנסחרות על מדד S&P 500.

בעת הירידות החדות בוול סטריט בתחילת פברואר זינק המדד וגרם הפסדים אדירים במכשירים הנגזרים שהימרו כנגדו, עד כדי מחיקת כמעט מלוא ערכן של תעודות השורט על מדד זה.

מדובר בהפסד בסדר הגודל של רווחיו השנתיים של בית ההשקעות. הרווח של אי.בי.אי הסתכם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 בכ-38 מיליון שקל, אחרי רווח של כ-31 מיליון שקל שהציג בסיכומה של שנת 2016 כולה. כשדבר החשיפה להפסד נודע, העריכו פעילים בשוק ההון כי מדובר בכשל ניהולי שחשף את אי.בי.אי לסיכון ניכר העלול למחוק רווח של יותר משנה לחבר הבורסה של אי.בי.אי.

נציין כי בית ההשקעות שבשליטת צבי לובצקי, דוד ויסברג ועמנואל קוק, אינו היחיד שנחשף להפסדים בשל פעילות דומה. גם בית ההשקעות אפסילון גילה כי המשקיעים בקרנות הנאמנות שלו נפגעו מהשקעות שבוצעו באופן דומה - הפסדים שבעקבותיהם עזב את תפקידו מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות ג'רי קוטישטנו, וגם בית ההשקעות פסגות נפגע מפעילות דומה.