ועדת הכספים אישרה את חוק ההסדרים הנלווה לתקציב 2019

בין היתר אושרו: הגדלת נקודות זכות במס הכנסה להורים לילדים, הגדלת מענק לעובדים בשכר נמוך (מס הכנסה שלילי) ■ באופן תקדימי יוכלו רשויות "סובבות נתב"ג" לקבל חלק מ-1.2 מיליארד שקל שתעביר רשות שדות התעופה למדינה

משה גפני / צילום: איל יצהר
משה גפני / צילום: איל יצהר

חוק ההסדרים, החוק הנלווה לחוק תקציב המדינה 2019 אושר אמש (ה') בשעת לילה מאוחרת בוועדת הכספים של הכנסת בתום יום דיונים ארוך. לאחר אישור החוק בוועדה הוא יועבר למליאת הכנסת להצבעה בקריאה שנייה ושלישית - אך כניסתו לתוקף תלויה באישור חוק התקציב עצמו, כלומר בכפוף למציאת פיתרון למשבר הקואליציוני שמאיים להביא לפירוק הממשלה ולהליכה לבחירות מוקדמות.

בין הסעיפים העיקריים שאושרו במסגרת חוק ההסדרים: העברת דיבידנד של 1.2 מיליארד שקל מרשות שדות התעופה למדינה. השינוי העיקרי והתקדימי שהוכנס להצעת החוק המקורית היה כי המדינה המדינה תעביר סכומים ניכרים מתוך הדיבדנד לרשויות סובבות נתב"ג: 150 מיליון עבור 2018 ו-2019 ולאחר מכן בכל שנה יועברו לפחות 100 מיליון שקל מתוך העברות רש"ת למדינה.

לפי נוסח החוק שאושר לפחות 35% מהתקציבים שיועברו לרשויות המקומיות יועברו לרשויות: אור יהודה, לוד, חבל מודיעין, יהוד נווה מונסון ושוהם. היתרה (65 אחוז) תחולק בין יתר הרשויות באזור נתב"ג והקרן לצמצום פערים לפי שיקול דעת שר הפנים.

הוועדה החליטה להאריך ב-4 שנים (לעומת 7 שנים בהצעת הממשלה) הוראת שעה הקובעת כי רף הזיכוי במס למסיימי תארים אקדמאיים שמשתלבים בשוק העבודה יחול לפרק זמן של שנה בלבד - תחת 3 שנים למסיימי תואר ראשון, ושנתיים למסיימי תואר שני בהסדר החוק המקורי. במקביל לא יקצץ האוצר את ההקצבות שהובטחו למערכת ההשכלה הגבוה ולסטודנטים כנגד הארכת הוראת השעה, גם בגין 3 השנים שלאחר מכן.

הגדלת נקודות זיכוי להורים בפקודת מס הכנסה באופן קבוע הוועדה אישרה כי המתווה המעניק הטבות מס בגין ילדים בגילאי 0 עד 5 שנכלל בגדר 'הוראת שעה' יהפוך קבוע. המתווה מוכר לציבור מתוכנית 'נטו משפחה' והוא כולל 'הגדלת נקודות זיכוי להורים' בפקודת המס, במטרה להמשיך ולסייע למשפחות עובדות. החוק שנחקק במאי 2017 מוסיף על נקודות הזיכוי הקיימות להורים לילדים בין חצי נקודה ל-2 וחצי נקודות, לפי זהות ההורה וגיל הילד. סך אובדן הכנסות המדינה בעקבות הגדלת נקודות הזיכוי להורים מסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל בשנה.

לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני נקבע כי נשים היוצאות לחופשת לידה יוכלו להמשיך ולדחות את כניסת ההטבה לתוקף לשנה שלאחר שנת הלידה לשם מקסומה, זאת חרף בקשת האוצר לבטל סעיף זה. בנוסף לדרישת הוועדה ולמרות התנגדות מצד האוצר, נקבע כי מנכ"ל משרד האוצר ומנהל רשות המיסים יבחנו תוך התייעצות עם גורמי אקדמיה ויתנו את דעתם על הפיכת הטבות אלה למשותפות לבני הזוג. הוועדה רואה בצעד זה צעד נכון שיביא לשיפור מצבם של בני זוג עובדים ממעמד הביניים שאחד מהם מגיע לרף המס והשני לא.

הגדלת מענק העבודה (מס הכנסה שלילי) לעובדים בשכר נמוך: הצעד נועד להגדיל עוד יותר את המאמץ לצמצום פערים חברתיים ולהוצאת אנשים עובדים ממעגל העוני, כהמשך מגמה שהחלה במרץ 2017 במסגרת תכנית 'נטו-משפחה', שנועדה בין השאר להוות תמריץ לעידוד יציאת אנשים לשוק העבודה.

ההצעה שאושרה (בכפוף לרביזיה של ח"כ משנה גפני) מגדילה את הסכומים שיינתנו כמענק עבודה ואף משווה בין נשים לגברים בעניין זה, שכן עד היום נשים זכו לקבל מענק גבוה יותר. עפ"י ההצעה מי שזכאי למענק עבודה מלא ומשתכר בין 3,580 שקל ל- 5,000 שקל, אם הוא הורה לילד אחד או שניים, גובה המענק שיקבל יעמוד על 495 שקל לחודש במקום 330 שקל לגבר עד היום. בכך משווים את המענק בין אישה לגבר. לגבי מי שמשתכר באותם סכומים ויש לו שלושה ילדים ומעלה, המענק שיקבל יגדל מ- 480 שקל כיום לגבר ל- 720 שקל בדומה לאישה.

לגבי מי שזכאים למענק חלקי: בעלי הכנסה מתחת לגבול התחתון של זכאות למענק מלא; 2,080 שקל עד 3,580 שקל, אין שינוי לגביהם בעניין הזכאות והם מקבלים מענק שהולך וגדל ככל שההכנסה נמוכה יותר. הם מקבלים מענק של 80 שקל + 16.1% על כל שקל שבין 2,081 ל- 3580. לבעלי שכר של מ- 5,000 שקל ועד 6,350 שקל, גובה המענק הולך ויורד ככל שגובה השכר עולה. הגבול העליון לקבלת מענק להורה ל-3 ויותר יעמוד מעתה על 6,960 שקל.

לדרישת הוועדה אושר כי משפחת אדם זכאי לקצבה שנפטר, גם לאחר פטירתו יורשיו יהיו זכאים לקבל את המענק בחלק היחסי שנותר לאותה שנה. גביית מס בשיעור של 35 אחוז בזכייה במשחקי הטוטו או הלוטו: בניגוד לכוונת הממשלה להחיל את הגבייה על זכיות מסך 10,000 שקל ומעלה אישרה הוועדה (בכפוף לרביזיה של חברי הכנסת מיקי לוי ומיקי רוזנטל) כי הזכייה תחול מזכייה בסכום של 30 אלף ו-500 שקלים ומעלה, תחת סכום של 50 אלף שקל כיום.

מרבית חברי ועדת הכספים התנגדו להחלה מסכום של 10,000 שקל כאשר הם מציינים כי הצעד יפגע באזרחי השכבות החלשות, דווקא כאשר הם זוכים באופן נדיר בסכום כל שהוא וכי הצעד יעביר את הציבור להמר ברשת האינטרנט ובמכונות ההימורים הלא חוקיות. הרביזיות לעניין סעיפי הטוטו והלוטו ועניין מס הכנסה שלילי ידונו ביום א'.

ההצעה לעניין הקרן למפעלים במצוקה הופרדה מחוק ההסדרים לשם דיון מעמיק וקידומה המיטבי. במהלך הדיונים רשמה הוועדה הישג משמעותי, כאשר לאור דרישת יו"ר הוועדה הסכים האוצר להקציב 90 מיליון שקל לטובת בני/בנות זוג של ניצולי שואה שנפטרו לפני שנת 2011.

בוועד העובדים של רשות שדות התעופה ברכו על ההסדר שהושג, אך הדגישו כי הכספים לרשויות המקומיות לא יועברו על-ידי הרשות אלא האוצר יחלק אותם על פי שיקול דעתו. מהוועד נמסר כי ״רשות שדות התעופה לא תעביר שקל עבור ארנונה לרשויות המקומיות. המאבק שניהלנו בנושא הביא לשורה של הישגים עבור רש״ת ועובדיה. על פי ההסכמות אליהן הגענו, משרד האוצר יקבל 50% מהרווח הנקי של רש״ת וסכום זה ינוהל על ידי משרד האוצר לפי שיקול דעתו. באם יעבור התקציב לשנת 2019, רשות שדות התעופה תעביר דיווידנד בסך 1.2 מיליארד שקלים למדינה.

עובדי רשות שדות התעופה יהנו מבונוס בגובה משכורת אחת. כמו כן, ביחידות התפעוליות הוגדלו מספר התקנים עבור עובדים קבועים. בנוסף, הגדלנו את המענקים שיתקבלו עבור פריון העבודה ברש״ת. פנחס עידן, יו״ר ועד העובדים מסר: ״זו בשורה גדולה לעובדי הרשות ולרשות עצמה. הצלחנו למצוא נוסחה שתשמור על האיתנות הפיננסית של הרשות ולתגמל את העובדים שהופכים את רש״ת לגוף משגשג שמשיא רווחים למדינת ישראל״.