למה בוגרות 8200 לא מתקבלות לעבודה בתחום הסייבר?

היחידה המסווגת 8200 משחררת לשוק מאות בוגרים מדי שנה, אך בכל זאת מספר הנשים המועסקות בחברות הסייבר קטן בהרבה מהגברים, בעיקר בתפקידי המו"פ ■ עמותת woman2woman שפועלת בהתנדבות מנסה להתמודד עם התופעה ■ כל הפרטים בווידאו

חיילות צה"ל / צילום: שאטרסטוק
חיילות צה"ל / צילום: שאטרסטוק

תעשיית הסייבר הישראלית המונה מאות מיזמים נחשבת לחלוצה עולמית בתחום. מיליוני שקלים הושקעו ע"י המדינה בהקמת רשות סייבר לאומית וקידום מרכזי מחקר ברחבי הארץ הצורך העולמי הגובר במערכות מתוחכמות לאבטחת מידע הביא גם את ענקיות הטכנולוגיה מכל העולם להשקיע מאות מיליוני דולרים בחברות ישראליות. עם זאת, התחום סובל ממחסור בהון אנושי, ובכל הנוגע לשוויון בין גברים ונשים הוא משתרך מאחור.

נהוג לחשוב כי החסם העיקרי אשר עומד בפני הנשים בדרכן למעלה הוא "מועדון הגברים", וגם אם זה נכון בחלק מהמקרים, עולם ההייטק מצייר תמונה מורכבת יותר. קחו לדוגמה את יחידת 8200 אשר שואפת לאיזון מגדרי ומשחררת לשוק מאות בוגרים מדי שנה, אך בכל זאת מספר הנשים המועסקות בחברות הסייבר קטן בהרבה מהגברים, בעיקר בתפקידי המחקר והפיתוח.

בכדי לתקן את המצב 3 מבוגרות היחידה השיקו לפני כשנתיים תוכנית בשם woman2woman, שמחברת בין נשים בעלות פוטנציאל למצוינות אשר שואפות להתברג בתפקידי מפתח במשק לכאלה שכבר עשו זאת ומשמשות כחונכות, אחת על אחת.

מתקפות הסייבר מהוות איום בלתי פוסק, ועצירתן היא עבודה לחוצה ואינטנסיבית אשר דורשת זמינות מירבית, מה שעלול להרתיע נשים רבות, בעיקר אמהות לילדים. זו אולי אחת הסיבות לכך שכבר בשלב הגשת המועמדות למשרה מתחיל הפער להתגלות.

מחקרים רבים מצביעים על תופעת המחסור של נשים בטכנולוגיה, בעוד שדווקא הן עלולות להיות המפתח לעתידה של התעשייה אשר צמאה למיליוני נפשות עובדות.

מייסדי חברת סייבריזן, יוצאי יחידת 8200, היו ערים לבעיה כבר בשלב ההקמה וסימנו לעצמם למטרה לשלב כח נשי בעשייה. בשיתוף פעולה עם woman2woman הם יצרו שינוי ארגוני משמעותי.

הנשים מאחורי woman2woman כמו גם המנטוריות אשר חברות בפורום, פועלות בהתנדבות מלאה. מעבר לתהליך החניכה האישי, הן מוציאות משלחות לחו"ל, עורכות אירועים רבים לקהילה אשר כוללים הרצאות פתוחות לקהל הרחב וסדנאות ממוקדות בהשתתפות מרצים מובילים בתעשייה.