"שאיבת גז בקפריסין תוך התעלמות מזכויות ישראל - תקדים"

לדברי ד"ר רוני הלמן, יו"ר אחת מהחברות השותפות בחלקו הישראלי של מאגר הגז הימי, ויתור לקפריסין, החותרת לחתימת הסכם יצוא גז מהמאגר למצרים, יביא לפגיעה בהכנסותיה העתידיות של ישראל מהמאגר ■ משרד האנרגיה: מתקיים דיאלוג עם קפריסין בנושא

אסדת קידוח במים הכלכליים של ישראל / צילום: דובר צהל
אסדת קידוח במים הכלכליים של ישראל / צילום: דובר צהל

בעלי הזכויות בחזקת "ישי", המשכו של המאגר הקפריסאי "אפרודיטה" בצד של ישראל, פנו בשבוע שעבר לממונה על הנפט במשרד האנרגיה, יוסי וירצבורגר, ולשר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, בטענה כי שאיבת גז בצד הקפריסאי תביא בהכרח לשאיבת גז גם מישי. הפנייה נעשתה בעקבות הדיווחים על כך שקפריסין נמצאת במו"מ עם מצרים על הסכם לייצא אליה גז טבעי ממאגר אפרודיטה, הסמוך לגבול הימי של קפריסין עם ישראל. לדיווחים אלה הצטרף הדיווח כי Shell נמצאת במגעים לרכישת גז מאפרודיטה ולוויתן.

בנוסף, מבקשים בעלי הזכויות בישי, המכיל 7-10 BCM גז טבעי בלבד, לדעת "אילו פעולות עתידות להינקט כדי להבטיח את זכויותיה של ישראל באפרודיטה, כך שקפריסין לא תוכל להתקדם לחתימת הסכם בלי אישורה של מדינת ישראל". השותפים ברישיון כיום הם החברות 'הזדמנות ישראלית', נאממאקס, אדן אנרגיה ו-Petroleum Services Holdings AS.

לדברי ד"ר רוני הלמן, יו"ר הזדמנות ישראלית, "ויתור ישראלי לקפריסין והמשך פיתוחו של מאגר אפרודיטה תוך התעלמות מזכויותיה של ישראל במאגר, תהווה תקדים מסוכן שישפיע בעתיד על מאגרים נוספים שיתגלו באגן הים התיכון ואשר יחצו את הגבולות הימיים בין ישראל ושכנותיה. התנהלות שכזו תביא לאובדן הכנסות משמעותי לקופת המדינה".

ישי הוא אחד מ-5 רישיונות קידוח הימיים המכונים "רישיונות פלאג'יק", המשתרעים על שטח כולל של כ-2 מיליון דונם הממוקמים כ-170 ק"מ מערבית לחיפה וגובלים ברישיונות "גל" ו"רציו-ים", בהם נמצא מבנה "לוויתן" ובבלוק 12 של חברת נובל בקפריסין.

בתגובה שהגיש השר שטייניץ לבית המשפט לעתירתם של בעלי רישיון "חנה-דלופין", הוא התייחס להבדלים בין רישיון דולפין לבין ישי וציין כי "מאגר ישי מהווה מבחינה גיאולוגית חלק אינטגרלי של מאגר אפרודיטה הכולל כ-125 BCM, באופן ששאיבת הגז באפרודיטה תביא בהכרח לשאיבת הגז גם ממאגר ישי ללא צורך בעריכת קידוחי פיתוח נפרדים".

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "עמדת ממשלת ישראל היא כי פיתוח המאגר מחייב הסכמה בין הצדדים באשר להבטחת הזכויות של שתי המדינות במאגר, ודיאלוג בנושא מתקיים עם קפריסין".