רשות ני"ע מזהירה משקיעים בקריפטו מ"סיכונים כבדי-משקל"

בהמשך להודעתה בינואר, הרשות החליטה כי חברות בתחום הקריפטו לא ייכללו במדדי הבורסה ■ יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה: "ההשקעה בחברות בתחום היא ברמת סיכון גבוהה, ספקולטיבית ותנודתית"

ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך פרסמה היום (ד') הודעה שלפיה חברות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים לא ייכללו במדדי הבורסה בתל-אביב. לפי הודעת הרשות, מדובר במהלך נפרד מהמלצות דוח הביניים של הוועדה לבחינת הנפקות לציבור של מטבעות קריפטוגרפיים (ICOs), שיתפרסם בימים הקרובים. החלטת הרשות באה בהמשך להצעה שפרסמה בתחילת ינואר לתיקון תקנון הבורסה בדבר פעילות חברות בתחום זה.

במקביל פרסמה היום הרשות אזהרה מפורטת למשקיעים השוקלים השקעה במטבעות קריפטוגרפיים. לדברי הרשות, "השקעה זו כרוכה בסיכונים רבים וחריגים, לרבות היעדר נזילות ויכולת להמיר את המטבעות לכסף, תנודתיות חריגה במחירים, אי חוקיות של הפעילות וסיכוני הונאה".

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, ציינה בהודעה היום: "החלטנו למנוע חשיפה של משקיעים פסיביים לחברות שעיקר פעילותן במטבעות קריפוטוגרפיים. מדובר בחברות שההשקעה בהן הינה ברמת סיכון גבוהה, ספקולטיבית ותנודתית. כמו כן, פרסמנו היום אזהרה מפורטת בנושא ההשקעה במטבעות קריפטוגרפיים, כדי שמשקיעים הבוחנים אפשרות זו יהיו מודעים לסיכונים הרבים הכרוכים בדבר".

על פי הודעת הרשות, "היא תפעל לקידום תיקון זמני של תקנון הבורסה, שיגביל כניסה למדדים של חברות שעיקר פעילותן הוא החזקה, השקעה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים מבוזרים (ביטקוין, את'ר ואחרים). מטרת התיקון למנוע מחברות ציבוריות שפועלות בתחום מסוכן וספקולטיבי זה, המאופיין בתנודתיות מסחר גבוהה, להיכנס למדדי הבורסה וכך להיכלל בתיקי ההשקעות של משקיעים פסיביים. התיקון ייעשה לתקופה מוגבלת של שנה, ובסופה ייבחן מחדש בהתאם להתפתחויות בשוק".

בתגובה להודעת הרשות, מסר מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי: "אכן קיימים כמה סיכונים בהשקעה במטבעות דיגיטליים, שיש לתת עליהם את הדעת כדי לקבל החלטות מושכלות. השקעה בתחום אינה מתאימה לכל אחד, אלא רק למי שמבין גם את הפוטנציאל וגם את הסיכונים. חשוב גם להבחין בין מטבעות מבוזרים לבין אסימונים המונפקים באופן ריכוזי בתהליך ICO, בהם הסיכונים רבים עוד יותר, כפי שהתרענו בעבר. בכל מקרה, אין לשפוך את התינוק עם המים - מטבעות כמו ביטקוין הם הבטחה טכנולוגית אדירה ומנוע צמיחה משמעותי להייטק הישראלי, ואסור שגורמים שליליים ואזהרות יחנקו את החדשנות וישאירו את ישראל מאחורה".

הרשות מציינת בהודעתה היום כי עמדתה "באה על רקע תופעה של מסחר חריג בניירות ערך של חברות בבורסה בתל-אביב, שהודיעו בחודשים האחרונים כי בכוונתן לפעול בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. בחלק מהמקרים, דיווחי החברות הביאו לזינוק חד בשערי המניות, עוד בטרם קיימת להן פעילות ממשית שניתן לאמוד את תוצאותיה. התנודתיות הקיצונית שמאפיינת את המסחר במטבעות קריפטוגרפיים באה לידי ביטוי גם במסחר בחברות אלה, שערכן עולה ויורד בחדות, לעתים ללא סיבה ניכרת לעין. תנודתיות זו עשויה להביא למצב שבו חברות עם רמת סיכון גבוהה יעמדו בתנאי הסף לצירוף למדדים כתוצאה ממסחר חריג בלבד, עוד בטרם קיימת להן פעילות עסקית שניתן לאמוד את תוצאותיה".

לפי הרשות, "הצירוף של חברות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים למדדי הבורסה היה מביא לכך שקרנות נאמנות ותעודות סל היו נאלצות לרכוש מניות של חברות אלה ובעקיפין לחשוף משקיעים פסיביים למסחר בהן ולשינויים החדים בערכן ולפוטנציאל הפסד משמעותי".

באזהרה למשקיעים ציינה היום הרשות כי היא "מזהירה את ציבור המשקיעים מפני הסיכונים הכרוכים בהשקעה בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. השקעה כזו יכולה להיעשות בדרכים שונות: ברכישה של מטבעות נפוצים כגון ביטקוין, ברכישה של מטבעות בהנפקות של מיזמים (ICOs) ובהשקעה בדרך אחרת בחברות הפועלות בתחום המטבעות. כל סוגי ההשקעה האמורים נושאים עימם סיכונים כבדי-משקל עבור המשקיעים, עד כדי סכנה ממשית לאובדן מלוא סכום ההשקעה".

הרשות מפרטת באזהרה למשקיעים כמה מהסיכונים בהשקעה בתחום זה, ובהם "סיכוני שוק, כמו התפתחות בועת מחירים, תנודתיות קיצונית בשווי המטבעות ונזילות נמוכה, המגבילה את היכולת לממש את ההשקעה; סיכונים תפעוליים, כמו הסיכון להונאות ומניפולציות במסחר בפלטפורמות בלתי מפוקחות ובלתי מהימנות, וכן הקושי בהפקדת כספים שמקורם במטבעות קריפטוגרפיים במערכת הבנקאית; סיכוני אבטחת מידע (סייבר), כמו הסיכון לגניבה או אובדן של מפתחות פרטיים (סיסמאות) לארנקים דיגיטליים המעניקים גישה למטבעות קריפטוגרפיים"; וכן "סיכונים רגולטוריים, שלפיהם אסדרה עתידית של הפעילות במטבעות הקריפטוגרפיים עשויה לגרור השלכות משמעותיות על העוסקים בתחום, עד כדי מניעת המשך הפעילות במקרים מסוימים".

הרשות מזהירה כי "משקיע הבוחר לשים את כספו, במישרין או בעקיפין, באפיק השקעה במטבעות קריפטוגרפיים, ניצב בפני סיכוי גבוה להתממשות אחד או יותר מהסיכונים האמורים עד כדי אובדן מלוא כספו".