גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הירידה במחירי הדירות היא חדשות טובות? ייתכן שההפך

בזמן שרבים ציינו בסיפוק את הירידה הנמשכת במחירים, הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס זבז'ינסקי, רואה בה בעיקר איתות לתחילתה של תקופת האטה במשק ולדחיית התוכניות של בנק ישראל להעלות את הריבית

נתוני השבוע שעבר, שהצביעו על חודש רביעי של ירידה במחירי הדירות, לא הפתיעו את אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש. בזמן שרבים ציינו בסיפוק את הירידה הנמשכת במחירים, כלכלן מאקרו כמו זבז'ינסקי רואה בה בעיקר איתות לתחילתה של תקופת האטה במשק, ולדחיית התוכניות של בנק ישראל להעלות את הריבית - וזה עוד "במקרה הטוב", כלומר בהנחה שלא נגלה פתאום הפתעות לרעה שיחריפו את הירידות ויחמירו עוד יותר את המצב. זבז'ינסקי הגיע למסקנה הזאת עוד לפני פרסום נתוני המדד האחרונים, ולבקשת "גלובס" פירט על מה הוא מבסס אותה.

המשק ממשיך לצמוח בקצב טוב, האבטלה בשפל היסטורי, מספר הישראלים היוצאים לחו"ל שובר שיאים, השכר עולה, ההכנסות ממסים מפתיעות לטובה והאינפלציה אפסית. אז איפה בדיוק אתה רואה סימנים להאטה?

זבז'ינסקי: "מתחת לפני השטח. הצמיחה בישראל בשנת 2017 הייתה נמוכה יותר מאשר בשנה הקודמת. הצריכה הפרטית צמחה בקצב של 3.3%, הנמוך ביותר מאז שנת 2012. המגמה בישראל הייתה חריגה בהשוואה למדינות האחרות, מכיוון שכל העולם צמח בקצב מואץ. רק במדינות בודדות, וישראל ביניהן, נרשמה ירידה בצמיחה בשנת 2017 לעומת 2016. חלק מהסיבות לכך טכניות וקשורות להקדמת רכישת הרכבים או לגורמים אחרים, אך חלק אחר שמסביר את ההאטה הן סיבות כלכליות מבניות".

למה אתה מתכוון ב"סיבות מבניות"?

"מדובר בהתפתחות שגרתית של מחזור העסקים במשק שמביאה עימה האטה, לאו דווקא משבר דרמטי כמו הסאב-פריים. שורשי ההאטה הזו הם ב-2008 כשרוב העולם המפותח סבל מהשלכות משבר האשראי החמור בעוד שהמשק הישראלי דווקא צמח בקצב גבוה. הצמיחה הזו, לפחות בחלקה, הייתה 'על סטרואידים'. היא ניזונה מעליית מחירים חדה בשוק הנדל"ן ומעלייה מהירה באשראי צרכני ובאשראי לדיור. כעת בא השלב של תופעות לוואי של אותה צמיחה מהירה מבוססת גידול בחובות ועליית מחירי הבתים".

אז דווקא עכשיו, כשהעולם מתאושש אנחנו ניכנס להאטה?

"עוצמת ההאטה יכולה להיות יותר נמוכה אצלנו כתוצאה מכך שהשווקים בעולם בצמיחה, אבל זה תלוי גם בגורמים מקומיים כמו כמה גדולה הייתה ההתנפחות לפני. האטה בשוק הנדל"ן היא בדרך כלל הסימן הראשון והמובהק של 'הנגאובר' - והנתונים מראים על ירידה מתמשכת במחירי הדירות ובמספר העיסקאות.

"עוד נתון מעניין יצא השבוע ממדד מלאי הדירות, שהחל להתפרסם מחדש. מצד אחד המלאי ירד אבל מצד שני כמות חודשי ההיצע, כלומר הזמן שלוקח למכור דירה, התארך. היום אנחנו בסביבות 13 חודש - זמן ממוצע למכירת דירה - שזה הנתון הכי גבוה שאני זוכר בשנים האחרונות. גם סעיף הדיור במדד האחרון (מדד חודש פברואר) הפתיע עם ירידה של 0.3%. נתון של חודש אחד לא אומר הרבה, אבל הוא כן אומר שכרגע אין מגמה של עלייה בשכר הדירה, בניגוד להערכות".

אז הנדל"ן ימשוך איתו את כל המשק?

"הניסיון המצטבר מהעולם מראה שעצירה בשוק הנדל"ן אחרי התנפחות מהירה וממושכת כמעט תמיד הביאה להאטה בצמיחה. הנדל"ן זה סקטור מאד גדול במשק ולהתקררות בו יש השפעה רוחבית. ההשפעה הברורה ביותר היא ירידה בהשקעות בבנייה, אנשים קונים פחות דירות והקבלנים נתקעים יותר עם המלאי ויש גידול בחברות בנייה שנכנסות לקשיים.

"אחר כך יש לנו ירידה במעברי דירות, שגורמת צמצום בהוצאות שכרוכות במעבר, כמו שיפוצים, רכישת מכשירים חשמליים או רהיטים. ההשפעה השלישית היא במה שמכנים אפקט העושר - התחושה של בעלי בתים שהם התעשרו 'על הנייר' כתוצאה מהעלייה בשווי הדירות שלהם, שגורמת להם להוציא יותר כסף וזה עובד גם בכיוון ההפוך, של צמצום הוצאות כשאפקט העושר קטן.

"אפקט העושר חזק במיוחד אצל משקיעי הנדל"ן. בישראל קרוב ל-10% ממשקי הבית מחזיקים דירה אחת או יותר להשקעה. לפני עשור היו רק כ-2.5% משקי הבית שהשקיעו בנדל"ן. כעת המשקיעים שקנו דירות וחלקם לקחו לכך מימון מהבנקים רואים שערך הדירות לא עולה ואפילו יורד במקומות מסוימים.

"באזורי פריפריה קשה לא רק למכור אלא אפילו להשכיר דירה במחיר שייתן תשואה ראויה להשקעה. כתוצאה מזה, 'תחושת העושר' של המשקיעים נפגעת בצורה חזקה, ולעתים אף מכניסה אותם לקשיים כלכליים. "הקיפאון בשוק הנדל"ן כבר גורם לכך שבחודשים האחרונים חלה עלייה בפיגורים בהחזרי המשכנתאות.

"מלבד הגידול במשכנתאות, עלו בשנים האחרונות גם הלוואות למשקי הבית שלא לרכישת הדירות. התנפחות האשראי מסוג זה הייתה אף חריגה מהגידול במשכנתאות. כעת גם המגמה הזו נעצרת במהירות. גידול באשראי הצרכני שלא לדיור בבנקים התמתן משמעותית. לפני שנה קצב הצמיחה השנתי היה כ-7%-6%. בחודשים האחרונים הקצב ירד ל-3%-2%".

אבל החובות של הישראלים לא גבוהים יחסית למדינות אחרות, כך שאין כאן חשש לבועה.

"זה נכון שסך החוב ביחס לתוצר בישראל לא גבוה יחסית לממוצע במדינות ה-OECD. אבל השבוע התפרסם דוח בנק ישראל שקובע שששת העשירונים הנמוכים מחזיקים 27% מהחוב, כשהממוצע ב-OECD הוא 14%. זה אומר שהחוב אצלנו אולי לא גדול יחסית, אבל הוא פחות איכותי, כי יש יותר בעלי חוב שיכולת ההחזר שלהם היא יחסית נמוכה. זה נתון בעייתי שעולה בעיתוי רגיש מאוד מבחינת מחזור העסקים".

בבנק ישראל מייחסים את הירידה בהיקף האשראי הצרכני להנחיות החדשות שלהם ולא להאטה במשק.

"זה נכון אבל 'הצד השני של המטבע' הוא שיש עלייה בסיכון. מנכ"לית בנק לאומי דיברה במפורש לאחרונה על כך שהבנק קיבל החלטה להקפיא גידול באשראי הצרכני בגלל הסיכונים הטמונים בתחום. הבנקים וחברות כרטיסי אשראי הגדילו משמעותית הפרשות להפסדי אשראי צרכני בשנת 2017. ההגבלה על מתן אשראי צרכני משפיעה ישירות על הצמיחה במשק. את אחת מהשלכות הברורות שלה ראינו בירידה במסירות רכב חדשים בחודשיים הראשונים של השנה לעומת אשתקד. זה לא קרה בישראל מאז המשבר של 2009-2008. ככל שההגבלות על האשראי יוחמרו, הצמיחה במשק תיפגע - כי הלווים שרוצים למחזר את ההלוואות שלהם נכנסים ללחץ מכך שהסיכון שלהם עולה. ככל שהצמיחה תיפגע נותני אשראי יקשיחו עוד יותר את התנאים".

עוד סימנים להאטה?

"מלבד התחומים שקשורים לצרכן ולשוק הנדל"ן, הצמיחה במשק מאוימת מהכיוון של היצוא. היצוא מישראל כבר סובל קשה מהשקל החזק. לפי הדוח השנתי של מכון היצוא, קצב הגידול השנתי הריאלי ביצוא הישראלי בין השנים 2012 ל-2017 היה כמעט הנמוך ביותר בקרב מדינות ה-OECD. מכיוון שהיצוא מושפע משער חליפין גבוה של השקל בפיגור של כשנה-שנתיים, היצוא ימשיך להיות מושפע לרעה מייסוף השקל שהיה בשנתיים האחרונות".

אז הריבית לא צפויה להתחיל לעלות כפי שהכריז בנק ישראל?

"לדעתי בעוד חצי שנה נתחיל לשמוע קולות שאומרים שצריך להוריד ריבית, אבל אי-אפשר באמת להוריד אותה עוד. ההאטה כן יכולה להוריד מהפרק את התוכניות של בנק ישראל להתחיל להעלות ריבית. כשהמשק בצמיחה של 2 ומשהו אחוז במקום 3 ומשהו אחוז, האינפלציה אפסית, והשקל חזק - אתה לא מתחיל להעלות ריבית".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?