רכב | פירצת המס: המכוניות החשמליות שכדאי לחכות להן

למי שמחפש מכונית בחצי מיליון שקל או יותר כדאי להתאזר בקצת סבלנות: מבול של דגמי פאר חשמליים בדרך לארץ • הוראה לא מעודכנת של רשות המסים מאפשרת, נכון לעכשיו, ליהנות מהטבות מס של עשרות ומאות אלפי שקלים לרכב

בנטלי בנטיאגה הייבריד: אריסטוקרטיה ירוקה
בנטלי בנטיאגה הייבריד: אריסטוקרטיה ירוקה

כאשר מדובר במיסוי רכב, מדינת ישראל לא ידועה בנדיבות רבה - בלשון המעטה. עם מסי קנייה, שיכולים לחצות את ה-100% לפני מע"מ ואגרות, שגבוהות במאות אחוזים מהמקובל בעולם, רוכשי הרכב בישראל נושאים על גבם חטוטרת מס, שאין לה כמעט אח ורע בעולם. בכל זאת, גם בקיר הברזל של מיסוי הרכב יש כמה סדקים, ואחד מהם הוא הטבת המס על מכוניות חשמליות והיברידיות נטענות.

דרך הסדק הצר הזה נכנסו לישראל בשנתיים האחרונות למעלה מ-2,500 מכוניות פלאג-אין, אם כי למרבה הצער זו עדיין פריבילגיה של עשירים. מדובר בטכנולוגיה יקרה לייצור, שאינה רווחית בכלי רכב עממיים, ולפיכך מתמקדים כיום רוב היצרנים בפלח העליון והיקר של השוק. אבל אם הפרוטה בכיסכם, ואתם רוצים להרגיש שאתם מקבלים מהאוצר - ולא רק נותנים - כאשר אתם רוכשים רכב פאר, החודשים הבאים עתידים להביא לפתחכם כמה דגמים מרתקים עם הטבות מס פוטנציאליות של מאות אלפי שקלים.

בנטלי בנטיאגה הייבריד: אריסטוקרטיה ירוקה

גרסת הפלאג-אין החדשה של ה-BENTYAGA, רכב הכביש-שטח האולטרה-מפואר של בנטלי, עתידה ללא ספק לדחוק את סובלנותו של הרגולטור הישראלי ביחס להטבות המס. הגרסה הזו נועדה לאפשר לבנטלי לעמוד בתקנות הזיהום האירופיות העתידיות, שיחייבו הורדה ממוצעת של הפליטה לאורך כל היצע הדגמים, והיא מתהדרת בנתונים "ירוקים" מרשימים כמו נסיעה על חשמל בלבד למרחק של למעלה מ-50 קילומטר ופליטת CO2 משוקללת של 75 גרם לקילומטר בלבד.

בנטלי אומנם לא שחררה מפרט ונתוני הספק וביצועים, אבל סביר להניח שהיא תשתמש בגרסה משודרגת של מערכת ההנעה ההיברידית של בת הדודה פורשה פנאמרה הייבריד (בנטלי ופורשה הן חלק מקבוצת פולקסווגן המורחבת) עם מנוע V6 טורבו-בנזין ומנוע חשמלי, שמייצרים במשולב מעל 400 כ"ס.

המכונית תהיה עמוסה בטכנולוגיות בטיחות סמי-אוטונומיות מדור אחרון ויהיו לה גם כמה פיצ'רים "סביבתיים" ייחודיים כמו מערכת ניווט לוויינית, שצופה וחוזה את תוואי המסלול בהתאם ליעד שנקבע, ומתאימה את השילוב האופטימלי של בנזין-חשמל בהתאם לתנאי הדרך. בנטלי אפילו הפקידה בידי מעצב העל פיליפ סטארק את המשימה לעצב עבור לקוחות הרכב שקע הטענה ביתי יוקרתי וממותג.

פרט לכך, זו בנטלי לכל דבר, מה שאומר מתלי אוויר ממוחשבים, מרחב פנים של לימוזינה, תא נוסעים אולטרה-מפואר עם עור ועץ בעבודת יד וכמובן התאמה אישית טוטאלית לטעם הלקוח, כולל אופציה לחבילת "מולינר" מגה-יוקרתית שתפורה לפי הזמנה ויכולה לעלות לבדה יותר מ-50 אלף דולר.

אגב, האופציות נהנות בישראל מהטבת המס. בהתחשב בכך שהרכב עולה באירופה מעל 220 אלף אירו לפני מס, פוטנציאל הטבת המס בארץ יכול לחצות בקלות את החצי מיליון שקל. אם כבר לקבל, אז עד הסוף.

אאודי E-TRON: יותר זולה ומהירה מטסלה

למה לשלם 30% מס קנייה על רכב פלאג-אין מפואר כשאפשר לקבל פטור כמעט מוחלט? עבור "החסכנים" עתידה אאודי להשיק לקראת סוף השנה את הקרוס-אובר הכל-חשמלי הראשון בתולדותיה, שייקרא בפשטות "E-TRON". הרכב מכוון ישירות ללקוחות של טסלה ומזכיר בעיצובו את ה-Q7, אבל הוא נמוך וספורטיבי יותר ושלדתו מותאמת להכיל בתוכה מארז מאסיבי (ויקר) של סוללות ליתיום.

כמו אצל טסלה, יוכלו הלקוחות של אאודי לבחור בין שני גדלים של מארזי סוללות, כאשר הגדול שבהם אמור לספק טווח של מעל 600 קילומטרים בין טעינות (על-פי התקן האירופי) ואילו הקטן "יסתפק" בכ-320 קילומטרים. טעינה מלאה של המארז הגדול תארך כ-9 שעות ממטען ביתי רגיל, אולם יהיה ניתן להשתמש בעמדות טעינה מהירות, שימלאו את הסוללות לטווח נסיעה של כ-300 קילומטרים בתוך חצי שעה בלבד.

כמקובל במכוניות חשמליות למיליונרים, פוטנציאל הביצועים התיאורטי מרשים מאוד עם תאוצה מאפס ל-100 ב-4.6 שניות, מהירות מרבית של 220 קמ"ש וכנראה גם התנהגות כביש מהנה הודות להנעה כפולה חשמלית ועיצוב אווירודינמי מושקע מאוד, שמסתגל דינמית למהירות הנסיעה.

זה גם יהיה הדגם הסדרתי הראשון של אאודי, שיארח כמה מטכנולוגיות התצוגה והבטיחות החדישות ביותר שלה. ביניהן ניתן לציין מסך תצוגה הולוגרפי ייחודי, שמבוסס על טכנולוגיית OLED וקרוב לוודאי שגם מערכות ניהוג ובטיחות כמעט-אוטונומיות, כולל אפשרות או הכנה לנהיגה על הכביש המהיר ללא אחיזה בהגה, בנוסח ה"אוטו-פיילוט" של טסלה. בגרמניה טוענים שמחיר הרכב יתחיל בכ-66 אלף אירו וזה אומר שני דברים: כמעט 25 אלף אירו פחות מדגם הבסיס של טסלה X, ומחיר מאוד מעניין בישראל אחרי מס קנייה של 10% בלבד.

אאודי E-TRON: יותר זולה ומהירה מטסלה
 אאודי E-TRON: יותר זולה ומהירה מטסלה

פורשה פנאמרה ספורט טוריסמו טורבו-הייבריד: טיל היברידי

פורשה הייתה אחת מחלוצות הגל של ההיברידיות הספורטיביות בארץ עם מנוע V6 ו-440 כ"ס, אבל היא לא מתכוונת לעצור שם ובקרוב צפויות להגיע אלינו גם גרסאות העל "הירוקות" שלה, שבלי קשר לחתימה הסביבתית שלהן, יהיו בין מכוניות הספורט המהירות ביותר על כבישי הארץ.

הקהל המשפחתי, למשל, יוכל לבחור בגרסת הספורט-טוריסמו החדשה של הפנאמרה, שעיצוב הכאילו-סטיישן שלה מסתיר אופציה להובלת חמישה נוסעים פלוס מטען משפחתי לא מבוטל. אבל בהתחשב בביצועים אלה יהיו חייבות להיות משפחות קשוחות.

הגרסה החדשה לוקחת מנוע V8 טורבו בהספק 550 כ"ס ומוסיפה עליו מנוע חשמלי מאסיבי וסוללה נטענת מהרשת לצורך יצירת הספק כולל של 680 כ"ס ומומנט של 85 קג"מ. בעלי מצפון יוכלו לנוע איתה בחרישיות עד 50 קילומטר על חשמל בלבד ולהחזיר צריכת דלק תיאורטית של כ-33 קילומטרים לליטר. אפשר גם לנוע על חשמל בלבד עד למהירות של כ-140 קמ"ש, כמובן על חשבון הטווח.

אבל זה בתיאוריה. בפועל, זהו טיל היברידי, שיכול לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.4 שניות ומאפס ל-200 קמ"ש ב-11.9 שניות ולהגיע ל-310 קמ"ש. הנעה כפולה, תיבת הילוכים במפרט מירוצים, מתלי אוויר עם שליטה אלקטרונית מלאה בתנודות וסוללה רצינית מאוד של מעבדים אלקטרוניים הדואגים לאופטימיזציה מתמידה של המערכת ולכך שהמומנט וההספק לא יפרקו את הגלגלים לחתיכות.

כמקובל בעדות פורשה, המכונית מגיעה עם ערכה אווירודינמית אקטיבית, שמגדילה משמעותית את ההצמדה לכביש במהירויות גבוהות, והמהדרין יכולים להזמין היגוי לסרן אחורי, בלמים קרמיים ושאר אלמנטים שמיועדים בעיקר למסלול המירוצים.

בחו"ל היא עולה כמו פרארי, למבורגיני ושות' עם תג מחיר של כ-200 אלף אירו. אבל עם פליטה ממוצעת של כ-74 גרם CO2 יש סיכוי טוב שבארץ גם היא תיהנה מהגדרה היברידית. וזה אומר ביצועים של פרארי בחצי המחיר.

פורשה פנאמרה ספורט טוריסמו טורבו-הייבריד: טיל היברידי
 פורשה פנאמרה ספורט טוריסמו טורבו-הייבריד: טיל היברידי

יגואר I-PACE: 480 קילומטר בין טעינות

עוד לפני אאודי תגיע אלינו ה-I-PACE החדשה של אאודי, שגם היא תוכננה מבראשית לתת מענה לפופולריות של טסלה. הרכב החשמלי הראשון של יגואר מעוצב כמו קרוס-אובר ספורטיבי והוא מציע כוח-אש חשמלי רציני. יש לו סוללות בקיבולת מרשימה של 90 קילוואט לשעה ומנוע חשמלי בהספק של 394 כ"ס. אלה אמורים לספק לו טווח נסיעה מוצהר של כ-480 קילומטרים על-פי המבחנים האירופיים העדכניים, ובסביבות 400 קילומטרים בין טעינות בתנאי אמת. גם כאן יש אופציה לטעינה מהירה של כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך 40 דקות בלבד, אם כי טעינה מלאה מהרשת הביתית תהיה ממושכת הרבה יותר.

כצפוי, הביצועים רציניים: אפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות, מהירות מרבית של מעל 200 קמ"ש, וכל זה עם אפס זיהום על הכביש ולמרות משקל עצמי לא מבוטל של מעל 2.1 טונות כולל סוללות. יש גם הנעה כפולה, אם כי מתלי אוויר בכל הפינות יהיו אופציה לא זולה. תא הנוסעים יגיע עמוס בטכנולוגיות קישוריות מתקדמות, כולל מסכי ענק עם ממשק תפעול מתוחכם, בשליטה קולית וקישוריות לבית החכם באמצעות אמזון "אלקסה" ועוד.

הרכב עצמו עתיד להציע שפע של מרחב ושימושיות הודות לבסיס גלגלים יוצא דופן באורך כמעט 3 מטרים ותא מטען שיכול לבלוע מעל 660 ליטר לפני קיפול המושבים. המחיר באירופה מתחיל בסביבות ה-75 אלף אירו - מחיר של ריינג'רובר מאובזר היטב - אבל עם מס קנייה של 10% בלבד הרכב עשוי להיות זול יותר בארץ אפילו מ-F-PACE די בסיסי, שמשלם מס קנייה מלא.

יגואר I-PACE: 480 קילומטר בין טעינות
 יגואר I-PACE: 480 קילומטר בין טעינות