טבע סוגרת את המפעל באשדוד; למעלה מ-85 עובדים יפוטרו

חברת התרופות מתקשה למצוא מזור למצוקת העובדים • מאות עובדי טבע בישראל עוד לא יודעים מה יעלה בגורלם • טבע הודיעה כי לא הצליחה למצוא רוכש למפעל באשדוד שפעילותו אינה בליבת הפעילות של החברה • ניסנקורן: "הנהלת טבע החליטה לעשות חיסול ממוקד למפעליה בארץ"

הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות

רגע אחרי חג הפסח התבשרו עובדי מפעל טבע-אשדוד כי חברת התרופות תסגור את המפעל תוך שנה, ותפטר כמחצית מ-175 העובדים במפעל בחודשים הקרובים. יתר העובדים יישארו לעבוד בחברה עד לסגירתו הסופית בחודש מארס 2019.

סגירת המפעל היא חלק מתהליך ההתייעלות המסיבי שטבע מבצעת תחת המנכ"ל החדש קאר שולץ, כדי לשרת את החוב הגדול שיש לה. התהליך כולל פיטורי 14 אלף עובדים, כ-1,750 מהם בישראל. כארבעה חודשים לאחר פרסום תוכנית ההתייעלות, התמונה מתבהרת: נראה כי טבע פועלת לרכז את פעילותה בישראל בארבעה מרכזים עיקריים. באביק שבנתניה ירוכז המו"פ האינובטיבי; בכפר סבא - אתר ייצור ומו"פ גנרי; ובטבע טק ברמת חובב - ייצור חומרי גלם פעילים (API). נוסף על כך ישנו המטה בפתח תקווה. כך למשל אל אביק יועברו חלק מעובדי אסיא, אתר של טבע בפתח תקווה שצפוי להיסגר, וכן עובדים מאתר קטן של טבע ברחובות יעברו לפעול מאביק. המפעלים בירושלים אמורים להיסגר בשנת 2019.

מוצרים בתחום העירוי וההזנה התוך ורידית

טבע הודיעה על ההתייעלות בדצמבר האחרון והבטיחה לנסות למצוא רוכש למפעל באשדוד, אך משלא נמצא רוכש כזה, הוחלט כעת לסגור את המפעל. במכתב שנשלח בדצמבר לעובדי טבע נכתב כי "נעשה מאמץ משמעותי לאתר קונה פוטנציאלי עבור אתר טבע-אשדוד, שאף הוא אינו נמצא בליבת העסק. במקרה שלא נצליח בכך, נבחן את המשך פעילותו".

המפעל באשדוד מייצר מוצרים בתחומי העירוי וההזנה התוך-ורידית, ובטבע צפויים להמשיך ולהביא לשוק את המוצרים הללו, אך הפעם כמוצרים מיובאים ולא כאלה שתייצר בעצמה.

בין המתעניינים ברכישת המפעל היו האחים טופז שייסדו את חברת המ-לט. סופר פארם התעניינה ברכישת פעילות נוספת שיש לטבע באשדוד - מרכז הכנות רוקחיות, שצפוי להמשיך ולפעול תחת טבע, כנראה בלוקיישן אחר.

שני אתרים נוספים של טבע הועמדו למכירה - בקריית שמונה, וכן חברת ההפצה ס.ל.א - ועד כה לא דווח על עסקאות למכירתם, כך שגורלם מעורפל בשלב זה. יחד עם זאת, בניגוד למפעל באשדוד, השניים הללו רווחיים וגם אם לא יימצא רוכש, טבע תמשיך לתפעל אותם.

המתווה באשדוד - הכולל פיטורי חלק מהעובדים מיידית, והשארת חלקם לעבודה עד לסגירתו הסופית של המפעל - דומה למתווים שנקבעו בשני מפעלי טבע בירושלים - מפעל הטבליות ומפעל המשאפים; עם זאת, במפעלים בירושלים הדבר נכלל במסגרת הסכמים עם ועדי העובדים באותם אתרים, בניגוד למצב באשדוד.

"אחרי השביתה האווירה הייתה נוראית. היה קשה לעבוד בגלל חוסר הוודאות וחוסר המשמעות - ממילא סוגרים", סיפרה היום ל"גלובס" עובדת טבע-אשדוד. "אחר כך קצת השתפר. אנשים נכנסו לשגרה. מי שלא היה ותיק מאוד עזב, אבל אלה בעיקר אנשים עם מקצוע נדרש בחוץ - מעבדה, הבטחת איכות וכספים. מי שעבד כאן כל חייו ויש לו ותק ופחות היכרות עם השוק בחוץ, מחכה לפיצויים. אני לא יודעת למה לא התנהל מו"מ למתווה פיצויים כבר עם ההכרזה ורק עכשיו יושבים על זה. חוסר הוודאות הוא הכי קשה לאנשים. עכשיו לפחות יש דד ליין".

לדברי העובדת, "המפעל לא מאוד רווחי. החלק הסטרילי לא רווחי בכלל אבל תמיד נחשב לחיוני. כנראה שאין פרות קדושות". היא מוסיפה כי "עדיין לא ברור אם מי שייצא מכאן יצא עם פיצויים סבירים או ידיים ריקות".

גיוס אג"ח בהיקף של 4.5 מיליארד דולר

כאמור, לפי תוכנית ההתייעלות, טבע אמורה לפטר 1,750 עובדים בישראל, ופעילותה בכיוון בחודשים האחרונים מצביעה על כך שהיא צפויה לעמוד ביעד הזה; בין היתר עד סוף 2019 יפוטרו כמה מאות עובדים בירושלים, מפעל פלנטקס בנתניה שבו הועסקו 220 עובדים צפוי להיסגר, וכך גם המפעל באשדוד; כמו כן מפוטרים עובדים רבים במטה. במקביל החברה ממשיכה לקצץ גם ברחבי העולם, וכך לדוגמה פורסם לפני מספר ימים כי היא מכרה מרכז שהיה לה בקנזס שבו ניתנו שירותי תמיכה למטופלים, ובכך מצבת כוח האדם שלה הצטמצמה בכ-200 איש.

השפעת ההתייעלות על התוצאות הפיננסיות של טבע אמורה להיראות בעיקר ב-2018-2019, כאשר המטרה היא להגיע עד סוף 2019 לחיסכון שנתי של 3 מיליארד דולר. למרות ההתקדמות החיובית מבחינת הנהלת החברה בתוכנית ההתייעלות, נותר עוד לראות האם הדבר יבוא לידי ביטוי בהתאם גם בדוחות הכספיים ברבעונים הקרובים, או שטבע תיאלץ לשקול אפשרויות נוספות כגון צמצום נוסף.

טבע מצפה לרשום השנה הכנסות של 18.3-18.8 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP (בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים) של 2.25-2.5 דולר למניה, ירידה ביחס ל-2017. ההכנסות ב-2017 היו 22.4 מיליארד דולר והרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-4.3 מיליארד דולר, כאשר לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע הציגה הפסד עתק של 16.5 מיליארד דולר על רקע מחיקות מוניטין הנוגעות לפעילות הגנרית שלה בארה"ב. מאז שהושקה תוכנית ההתייעלות בדצמבר האחרון, מניית טבע עלתה ב-7.5% וכיום החברה נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א בשווי 17.2 מיליארד דולר.

לאחרונה, טבע הפחיתה מעט את הלחץ הפיננסי כשגייסה 4.5 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח, שנועדו להחזיר את החוב הבנקאי שלה שכפוף להתניות פיננסיות, ולפרוע חלק מהאג"ח הקיימות שמועד הפירעון שלהן מתקרב.

מפת מפעלי טבע
 מפת מפעלי טבע

"החלטה כואבת, מצערת ובלתי נמנעת"

מטבע נמסר היום, "כפי שהודיעה טבע בדצמבר, מפעל טבע-אשדוד נכלל בתהליך הרה-ארגון אשר מתבצע כמתוכנן בישראל ובעולם, במטרה להקטין את בסיס העלויות בשל החוב הכבד שרובץ על החברה והנסיבות העסקיות המורכבות עמן היא מתמודדת.

"בהתאם להודעתה, בחנה טבע במהלך החודשים האחרונים אפשרות למכור את המפעל, אולם לצערנו לא נמצא רוכש מתאים. לאור האמור, נאלצת החברה לסגור את מפעל טבע-אשדוד. החלטה זו כואבת ומצערת אך עם זאת בלתי נמנעת, משום שחלק מפעילותו של המפעל אינה נמצאת בתחומי הליבה של טבע, וכן משום שייצור שקיות העירוי, המהווה כמחצית מכלל הפעילות במפעל, אינו רווחי ". טבע הוסיפה כי החברה "תנהג בכבוד, בהגינות וברגישות ותעניק לעובדי טבע-אשדוד תנאי פרישה מיטיבים - מעל ומעבר לחוק - כמו גם שירותי השמה, הכשרה וייעוץ מקצועי. טבע מקיימת דיאלוג ותהליך היוועצות עם נציגות העובדים וההסתדרות ומקווה שגם הפעם ההידברות תוכיח את עצמה ונצליח לסיים תהליך מורכב זה בהסכמות".

מההסתדרות, המייצגת את עובדי טבע-אשדוד, נמסר כי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מתח היום ביקורת חריפה על הנהלת החברה ואמר כי "הנהלת טבע מוכיחה שוב כי אין לה שום כוונה לחזק או לשמר את הפעילות שלה בישראל. דווקא כעת, לקראת יום העצמאות ה-70 למדינה, טבע שנוסדה כאן והפכה להצלחה בינלאומית בזכות המוח הישראלי, ממשיכה להתנתק מאיתנו ולסגור את מפעליה בארץ אחד אחרי השני. חברת טבע ממשיכה לכרסם במורשתה ורומסת ללא בושה את הערכים של מייסדיה. אלפי העובדים שנדרשו לשלם על ההחלטות הניהוליות הכושלות של החברה, הראו מוכנות להירתם כמעט לכל מהלך שיעזור לשקם את ספינת הדגל של התעשייה המקומית. במקום לנצל את ההזדמנות ולהיות שותפה לצעדים שיבטיחו את עתיד החברה כחברה ישראלית רב לאומית, הנהלת טבע החליטה לעשות חיסול ממוקד למפעליה בארץ".

ניסנקורן הוסיף כי "חשוב שכולנו נזכור כי ההנהלה שבוחרת כעת לחתוך בבשר החי, דווקא כאן בישראל, כוללת חברי דירקטוריון ישראלים שלא רעדה להם היד כשהפכו לשותפים לביזוי החזון שעליו הוקמה החברה. בשעת מבחן זו, וכלקח כואב ממקרה טבע, מוטלת האחריות על כתפיה של ממשלת ישראל להציל את התעשייה המקומית, להשקיע בעידוד הייצור מקומי ולתת עדיפות אמיתית לכחול לבן".