הקלה בפקקים? אושרה הקמת מסילה רביעית בתוואי איילון

במסילה יוכלו לעבור 40 רכבות בשעה מול 28 כיום, אך הקמתה צפויה להסתיים רק ב-2025

אביגדור יצחקי / צילום: אלון רון
אביגדור יצחקי / צילום: אלון רון

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות, בראשות אביגדור יצחקי, אישרה אתמול (ב') את תוכנית המסילה הרביעית באיילון. תוכנית זו היא אחת החשובות בפיתוח מערך התחבורה הציבורית בישראל - הנחת מסילת רכבת נוספת לאורך נתיבי איילון, שתאפשר להסיע 40 רכבות בשעת שיא, לעומת 28 היום. הפרויקט צפוי להסתיים ב-2025, בעלות של כ-5.5 מיליארד שקל (מזה 2.2. מיליארד לעבודות ניקוז).

תוכנית המסילה הרביעית נועדה לפתוח את צוואר הבקבוק שנוצר ברצועת איילון, שדרכה עוברים כל קווי הרכבת העיקריים בארץ - מצפון לדרום, למזרח (מודיעין ובעתיד ירושלים) וגם הרכבות שיעדן תל-אביב. כיום עוברות במקטע איילון שלוש מסילות בלבד, מה שמייצר "פקק" ומגביל את תדירות הרכבות. הדבר בא לידי ביטוי בפגיעה בשירות לנוסעי הרכבת - איחורים ועומסים חריגים בקווים ותיקים ואי יכולת לספק שירות מלא בקווים חדשים.

עד למימוש הפרויקט החיוני תוגבל האפשרות להגדיל את תנועת הנוסעים ברכבת, שקרובה כבר היום לתקרה. את בעיית הקיבולת צפויים משתמשי הרכבת לחוות כבר עם פתיחת הקו המהיר לירושלים, שעל פי ההצהרות האחרונות של שר התחבורה ישראל כץ ייחנך בסוכות. עקב כך, תדירות הרכבות בקו זה תהיה מוגבלת לשתי רכבות בשעה, כולל בשעות השיא.

רק כ-3% מסך הנסיעות בישראל מבוצעות באמצעות הרכבת - שיעור נמוך בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. לפיכך ולאור הגודש הבלתי נסבל בכבישים, לרכבת ישראל קיים פוטנציאל צמיחה משמעותי, בתנאי, כמובן, שיהיו מספיק תשתיות (מסילות). על הצורך בהקמת מסילת נוסעים נוספת באיילון מדברים כבר עשרות שנים, ורק בשנתיים האחרונות חלה התקדמות משמעותית, בין היתר, לאור הביקורת הציבורית הנוקבת על חוסר בתשתיות רכבות. לא מן הנמנע שכאשר יקום פרויקט מורכב זה, גם הוא כבר לא יספק את המענה הראוי לכמות ההולכת וגדלה של הנוסעים ברכבת. זה שנים מדברים על הצורך בהקמה של מסילה חמישית ושישית אך בינתיים, מעבר לכתיבת הדוחות, הדבר לא הפך אפילו לתוכנית.

המסילה הרביעית של הרכבות תעבור מצפון למחלף ההלכה ותגיע עד מחלף קיבוץ גלויות, ותכלול תוספת של מסילה שלישית ורביעית ממחלף קיבוץ גלויות ועד תחנת לוד דרום. לצורך הקמת המסילה הרביעית בשטח התעלה של נחל איילון יש להטות את הנחל, ומכיוון שהדבר יגרום הצפות בחורף, יוצרו שטחי הצפה שיהוו פתרון ניקוז, חלקם בשטח בית הספר מקווה ישראל (בהתאם לתוכנית המתאר המאושרת). כמו כן נדרש להפקיע שטח חקלאי של כ-60 דונם עבור המסילה החדשה, וחוק ההסדרים שאושר לאחרונה מאפשר זאת.

על פי הות"ל, הפתרונות להצפות שהציעה בעבר גובשו לתוכנית משלימה שהיא תנאי הכרחי לביצוע הפרויקט, וכוללים שימוש במחצבות נטוף, מודיעין ונשר ובמאגר משמר איילון לאיגום והחדרת מים, יצירת איגום בפארק אריאל שרון מצפון לכביש 1 ואזורי הצפה בשטחי מקווה ישראל מדרום לכביש. בוות"ל מעדכנים עוד כי עבודות מוקדמות להקמת המאגר בפארק שרון כבר החלו, מתוקף התוכנית המאושרת לפארק.

מתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי-רדאעי, ציינה עם קבלת ההחלטה כי "מדובר בפרויקט בעל חשיבות לאומית, שיתרום בצורה ניכרת למערך תנועת הרכבות בישראל בכלל ובמטרופולין תל-אביב בפרט. בנוסף לחשיבותה של התוכנית לתחבורה ציבורית איכותית, היא נותנת מענה לבעיית הניקוז באיילון".