תוכנית כיכר אתרים חוזרת לוועדה לשמירה על סביבה חופית

בית המשפט המליץ לצדדים כי התוכנית, שכללה במקום 25 קומות ביעוד מלונאות 40 קומות ביעוד מגורים ומלונאות, תובא לאישור הולחו"ף

כיכר אתרים /  צילום: איל יצהר
כיכר אתרים / צילום: איל יצהר

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, צילה צפת, אישרה היום (ב') את ההסכמות אליהן הגיעו המתנגדים לתוכנית המגדלים על כיכר אתרים והוועדה המחוזית, וקבעה כי תוכנית המגדלים המתוכננים לקום על הכיכר, תחזור לוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף) ותידרש לקבל את אישורה.

את העתירה הגישה בתחילת השנה עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" הכוללת 400 תושבי הסביבה לרבות שחיינים מבריכת גורדון, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ורוית צימנט ממשרד כהן וילצ'יק, המתמחה בתכנון ובנייה, נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, הוועדה המקומית ועיריית תל-אביב ויזמי התוכנית.

בעתירה טענה העמותה כי התוכנית שכוללת הקמה של מגדלים בני 40 קומות למגורים, סותרת את תוכנית המתאר של תל-אביב, שקבעה כי בכיכר אתרים ניתן לבנות עד 25 קומות מלונאות. תוכנית זו ל-25 קומות ביעוד מלונאי קיבלה את אישור הוועדה לשמירה על סביבה חופית, אך במסגרת ההתנגדויות לתוכנית המתאר של תל-אביב, טענה חברת מרינה בעלת חלק מהזכויות בכיכר אתרים, כי יש להגדיל את זכויות הבנייה לגובה של 40 קומות ולאפשר במקום גם בנייה למגורים. ההתנגדות התקבלה בשנת 2015 והוועדה המחוזית, איפשרה הקמת 340 דירות מגורים ו-600 חדרי מלון ב-3 מגדלים. אלא שהשינוי לא הובא שנית לאישורה של הוועדה לסביבה חופית שאישרה רק 25 קומות ביעוד מלונאי. לטענת המתנגדים, לאחר שהתגלה פגם זה הם הגישו את העתירה לבית המשפט.

בהמלצת בית המשפט, שעולה בקנה אחד עם בקשת המתנגדים, הגיעו הצדדים להסכמה לפיה התוכנית בגירסתה החדשה, תובא בתוך 90 יום לעיונה של הוועדה לשמירה על סביבה חופית.

עידו זיגלבוים, מפעילי העמותה, הגיב על ההחלטה: "בשלוש השנים האחרונות פעלה עיריית תל אביב בניגוד לנהלים וקידמה 'קיצורי דרך' כלשון כבוד השופטת. ואולם, בית המשפט הכיר בכך שאין להקל ראש בעתיד תושבי העיר. אני שמח שהנושא החשוב לכולנו יידון עכשיו בכובד הראש המגיע לו."

ממשרד עו"ד אלי וילצ'יק ועו"ד רווית צימנט, המייצגים את עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" נמסר: "אנו מברכים על פסק הדין ושמחים שבית המשפט קיבל את טענותינו וסבר אף הוא כי הליך אישורה של התכנית הכוללנית, בנוגע למתחם כיכר אתרים, היה לקוי. כעת התכנית הכוללנית תוחזר לדיון בולחו"ף ותעמוד לתושבים הזכות לטעון כנגד הקמת מגדלי מגורים בני 40 קומות במתחם כיכר אתרים, על קו רצועת החוף."

ציפי ברנד, חברת מועצת עיריית תל-אביב: "זו החלטה שנייה של בית משפט מחוזי בישראל שקובע כי עיריית תל אביב פעלה בניגוד לחוק ובאופן בוטה ומאלץ אותה להחזיר את תכניות הבנייה בכיכר אתרים לשולחן הדיונים. רק לפני חודשיים שופטת מחוזית ביטלה את ההחלטה של העירייה למכור את יתרת השטח העירוני שבבעלות התושבים לידי יזם פרטי. לאורך כל הדרך הייתי חברת המועצה היחידה שהתנגדה למכירת החניון - האחיזה הציבורית היחידה בכיכר אתרים, ונלחמתי מול 30 חברי מועצה כולל ראש העיר. אני שמחה לראות שביהמ"ש קובע פעם אחר פעם שההתנהלות של העירייה אינה תקינה בלשון המעטה. זו תחושת הישג אדירה של מאבק תושבים אותנטי מול מנגנון משומן. אני מצפה שראש העיר, רון חולדאי, יחשוב על טובת הציבור ויפעל לשיקום כיכר אתרים לטובת התושבים, באמצעות תכנית שקולה ומאוזנת שלוקחת בחשבון שחוף הים הוא משאב נדיר וחייב שיישאר שייך לכולם".

מחברת JTLV, יזמית התוכנית, נמסר כי "אנו מברכים על פסיקת בית המשפט אשר נתן תוקף להסכמות בין הצדדים, וקבע שיש להעביר את הנושא לדיון בוולחוף בחודשים הקרובים. ביהמ"ש מכיר בכך שאין צורך להפקיד את תוכנית תל-אביב 5000 להתנגדויות. בעקבות כך, אנו מצפים כי ההליכים יסתיימו מוקדם ככל הניתן כדי להמשיך בפיתוח הפרויקט. זוהי הזדמנות היסטורית שחיכו לה שנים רבות לתיקון הכיכר המוזנחת, שהפכה להיות מפגע בלב תל-אביב. התכנון החדש יאפשר בעתיד גישה ישירה מהרחוב לים".