ברגרואין | בלעדי

עובדי שוק רוטשילד-אלנבי: לפרק את החברה המפעילה

עובדי השוק לא קיבלו את המשכורות ואת התנאים הסוציאליים המגיעים להם, והם טוענים כי "החברה הגיעה לסוף דרכה העסקית, ואין מנוס מפירוקה" • רמי לוי בודק מול עיריית ת"א האם ניתן לשנות את הגדרות השטח, שכן הדבר יהפוך את השכרת המתחם לטובת הקמת סופרמרקט לכדאית

שוק אלנבי רוטשילד / צילום: שלומי יוסף
שוק אלנבי רוטשילד / צילום: שלומי יוסף

שבועות ספורים אחרי שקובי טרייביטש  הכריז על פשיטת רגל, ואחרי שבעלי הנכס של שוק רוטשילד-אלנבי ביקשו לנתק אותו מחשמל ולנעול את שעריו, כעת עובדי מתחם השוק שנקלע לקשיים מגישים בקשת פירוק לחברת המפעילה את המתחם, קרן ליאת, בטענה כי היא "חדלת פירעון", לאחר שלא קיבלו את המשכורות ואת התנאים הסוציאליים המגיעים להם.

בבקשת הפירוק, שהוגשה על-ידי עו"ד חיות גרינברג, טוענים העובדים כי "החברה הגיעה לסוף דרכה העסקית, ואין באפשרותה לשלם את שכר עובדים עבור חודש דצמבר 2017, לרבות זכויות סוציאליות נלוות, ומשכך, אין מנוס מפירוקה"; כך שעם מתן צו הפירוק, תהיה לעובדים "זכאות לקבל את גמלת המוסד לביטוח לאומי ולצמצם את הנזקים הכבירים שנגרמו להם כתוצאה מקריסתה הפתאומית". 

עוד חיות גרינברג/ צילום: טל נרי
 עוד חיות גרינברג/ צילום: טל נרי

בעל השליטה בחברה ומנהלה בפועל הוא קובי טרייביטש (50%), לשעבר בעלי רשת טיב טעם, ולצדו שני בעלי מניות: שלומי גבאי (25%), לשעבר מנכ"ל איקאה בישראל; ואריק אברמוביץ', בעלי יבואנית הדגים והבשר מאסטר פוד (25%).

במהלך ינואר 2018 נקלעה קרן ליאת להליכי חדלות פירעון, ולבקשת בנק הפועלים, שהוא נושה מובטח של החברה, מונה עו"ד גיל הירשמן ככונס נכסים זמני. ממסמכים שהגיש כונס הנכסים עולה כי הניסיון למכור את פעילות החברה לבעלים של הנכס, חברת ברגרואין, לא צלח; וכי על אף שנוהל עמם משא-ומתן, הם חזרו בהם מהצעותיהם.

קרן ליאת חתמה בשנת 2014 על הסכם עם חברת ברגרואין לשכירות של קומת המסחר התחתונה בבניין "מאייר על רוטשילד" לתקופה של 25 שנים בעלות של 350 אלף שקל לחודש, כאשר לקרן ליאת ניתנת הזכות לנהל את המתחם ולהשכיר את הדוכנים בשוק לבעלי עסקים.

עם זאת, להערכת הכונס, מדובר במחיר גבוה מדי בנסיבות הנוכחיות. "במחירי השכירות הנוכחיים לבעלים של הנכס", טען הכונס, "לא ריאלי למכור את הפעילות או להשכיר את הנכס לשוכרי משנה". בנסיבות אלה, הוסיף הכונס, "הסיכוי שהליכי הכינוס יניבו הכנסות העולות על ההוצאות הוא נמוך ביותר". לפיכך, מתבקש למחוק את בקשת הכינוס, ו"ממילא אין עוד טעם לפרסם למכירה את פעילות החברה".

ואולם, בדוח המסכם שהגיש כונס הנכסים נטען כי "נוכח דמי השכירות הגבוהים ובהיעדר מתעניינים לרכישת פעילות החברה ונכסיה, לא עלה בידי כונס הנכסים להשיא תרומה משמעותית לתיק הכינוס", ומשכך עתר בנק הפועלים למחיקת בקשת הכינוס. בסוף פברואר האחרון הורה בית המשפט על מחיקת הליך הכינוס, כשבסמוך לכך הגיש בעל השליטה בחברה, קובי טרייביטש, בקשה לצו כינוס במסגרת הליכי פשיטת רגל.

אייל רביד ורמי לוי התעניינו

לאחר שהתברר כי אין גורם שירצה להפעיל שוק הסעדה במקום בעלי רשתות מזון, ביקשו בעלי הנכס, חברת ברגרואין, להשכירו למטרה שונה. כיום בעלי רשתות הקמעונאות שכמהים לשטחים שניתן להקים בהם סניפים עירוניים בתוך הערים ובתל-אביב בפרט, החלו להתעניין בשטח. אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, בחן את הנכס, אך לאחר שהתרשם כי לא ניתן להפעיל בו סופרמרקט, ירד מהרעיון.

גם רמי לוי, מנכ"ל ובעלי רשת שיווק השקמה, מתעניין בנכס, אך גם הוא נתקל באותו קושי שהביא את רביד לוותר עליו: לפי התב"ע שקיימת כיום, במרכזו של המתחם ישנו מעבר ציבורי לכל הבניין, אשר עובר דרך השוק ומחלק אותו לשני אגפים שבשניהם יש שטח של דוכני הסעדה, אך המעבר הציבורי הוא שטח מת שלא ניתן לנצל.

ברמי לוי בוחנים מול עיריית תל-אביב האם ניתן לשנות את ההגדרות הרשומות, כיום כך שניתן יהיה לנצל את השטח המת, ובכך להפוך את השכרת המתחם כדאית לטובת הקמת סופרמרקט. ואולם, גורם מעורה העריך כי "מדובר בנכס שבבנייתו הנוכחית קשה לעשות ממנו משהו חוץ ממסחר. מסתמן כי הוא לא יימכר בקרוב, ויש חשש שיהפוך לפיל לבן".

עו"ד גרינברג, המייצגת את העובדים, אמרה היום (ה') ל"גלובס": "כידוע, שוק רוטשילד-אלנבי לא נחל הצלחה ובתוך זמן קצר מתחילת פעילותו נקלע לקשיים אשר הותירו נושים רבים ללא מענה, וביניהם עובדי החברה. אני צופה כי בתוך מספר חודשים נוכל לקדם לפחות את הטיפול בעובדי החברה ובכך לתת מענה לחלק מהבעיה".

שוק רוטשילד-אלנבי נפתח לפני פחות משנה וחצי בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. הקשיים בשוק נחשפו ב"גלובס" לפני כ-4 חודשים, אז התברר כי יש נתק מלא בין השותפים טרייביטש וגבאי במשך קרוב לשנה, כלומר בערך מהיום שבו הוקם השוק. אז עוד קיוו בברגרואין כי יש יש לו תקומה באמצעות הבעלים הנוכחיים.