ביה"ד דחה את המועד לפיטורי העובדים במפעל טבע אשדוד

זאת לבקשת ההסתדרות • טבע מתכננת לסגור את המפעל עד 2019, כאשר מחצית מהעובדים היו אמורים להיות מפוטרים בקרוב • ביה"ד: "יש לאפשר לצדדים להיכנס למו"מ ענייני ובתום-לב בכל השאלות שבמחלוקת; עם זאת, ביה"ד ער למצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה החברה"

הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות

בית הדין מעכב את הזימון לשימועים לקראת פיטורים של עובדי מפעל  טבע באשדוד - כך נקבע בדיון שהתקיים הבוקר (א') בבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, בעקבות בקשה לצו מניעה והשעיית הפיטורים עד למציאת רוכש, שהגישה ההסתדרות לפני כמה ימים.

טבע מתכננת לסגור את המפעל עד שנת 2019, כאשר מחצית מהעובדים היו אמורים להיות מפוטרים בזמן הקרוב, ומחציתם עם סגירת המפעל. לפי החלטת השופט יוחנן כהן, הצדדים ידונו באפשרויות מכירת המפעל כעסק חי. בית הדין קבע דיון נוסף ב-7 ביוני.

בית הדין קבע כי "יש לאפשר לצדדים להיכנס לשיח ומשא-ומתן ענייני גלוי ובתום-לב בכל השאלות שבמחלוקת, על-מנת לנסות להגיע להסדר בכל הנוגע לשאלת סגירת המפעל".

עוד נכתב כי "בית הדין סבור כי יש מקום לדחות את הקץ ,ולא לשלוח בזמן הקרוב הזמנות לשימוע, אלא לדון עם ועד העובדים ולהיוועץ עמו בדבר אופציות ואפשרויות עתידיות כדי להביא להגנה ראויה על זכויות העובדים, ולא לפתרון כואב של פיטוריהם בתוך כחודש ימים.

"יחד עם זאת, בית הדין ער גם למצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה חברת טבע, משבר כבד בו שרויה החברה המתמודדת כיום עם המצב העסקי והפיננסי הקשה והמורכב בתולדותיה, שקיומו אינו שנוי במחלוקת. אין זה סוד כי החברה נאלצה לבצע צעדים כואבים, כגון פיטורי 110 עובדים בטבע טק ברמת חובב, בהסכמה ביחד עם ההסתדרות, וצעדים כואבים נוספים אשר נועדו להבראת החברה הנמצאת בחובות אדירים... גם לחברה יש פררוגטיבה לבצע צעדים כואבים נוכח מצבה הקשה ביותר".

כזכור, מפעל טבע באשדוד צפוי להיסגר כחלק מתוכנית ההתייעלות המאסיבית שמבצעת הנהלת טבע, על רקע מצבה הפיננסי העגום של החברה והחוב הגדול שבמאזנה (32.5 מיליארד דולר בסוף 2017). במסגרת התוכנית מפוטרים 14 אלף עובדי טבע, מתוכם כ-1,700 בישראל.

בבקשה שהגישה ההסתדרות בשבוע שעבר, היא האשימה את טבע בחוסר תום-לב וטענה כי יש רוכשים פוטנציאליים המעוניינים ברכישת המפעל, "אך טבע, אשר שמה לה למטרה ברורה לחסל את מפעל התעשייה הציוני שטווה במו-ידיו מייסדה, מר אלי הורביץ... לא ניהלה איתם משא-ומתן למכירה לפני הודעתה על סגירת המפעל".

בטבע מסרו אז בתגובה כי "במשך ארבעת החודשים האחרונים - מאז פרסום הודעתה של טבע אודות תהליך הרה-ארגון שנועד לצמצם את בסיס העלויות ולאפשר לחברה לשרת את חובותיה - בחנה טבע אפשרות למכירת המפעל באשדוד. בסופו של התהליך הגיעה טבע למסקנה כי אין לכך היתכנות עסקית".