ACE (אייס) | בלעדי

חתוך זאת בעצמך: שווי אייס בהנפקה יופחת בכ-30%

רשת ה"עשה זאת בעצמך" מבקשת לגייס כ-100 מיליון שקל לצורך החזר הלוואות • שווי הרשת הנפקה יופחת ל-200-250 מיליון שקל • הערכת שווי של אנטרופי לאייס נוקבת בסכום של 283 מיליון שקל

רשת אייס/ צילוןם בר-אל
רשת אייס/ צילוןם בר-אל

קרן קדמה נדרשת לקצץ משמעותית את השווי שלפיו היא מבקשת להנפיק את רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו שבבעלותה - כך נודע ל"גלובס". ככל הנראה הנפקת הרשת, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי חברה של 200-250 מיליון שקל "לפני הכסף" - נמוך בכ-30% משווי מוערך של כ-300-350 מיליון שקל שפורסם מוקדם יותר לקראתה הנפקה.

קדמה השלימה את רכישת אייס מידי אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) בחודש מארס 2017 לפי שווי חברה של כ-190 מיליון שקל, ותמורת כ-145 מיליון שקל, וכעת מעוניינת לבצע הנפקה ראשונית של החברה בבורסה (IPO) ולגייס במסגרת זו כ-100 מיליון שקל המיועדים להחזר הלוואות - עיקרן (43 מיליון שקל) הלוואות בעלים וריביות. יתרת הסכום מיועדת להחזר הלוואות בנקאיות לזמן ארוך (32 מיליון שקל) ולתשלום לאמ"צ (23 מיליון שקל), כחלק מהסכם הרכישה ממנה.

באייס מציינים כי תמורת ההנפקה "תשמש לשיפור בסיס ההון ופירעון הלוואות", שיאפשרו לה בין היתר "לבצע השקעות בצמיחת החברה, לרבות בדרך של רכישות, בתוספת חוב חיצוני שיילקח במועד ביצוע הרכישות". ככל הידוע, ההנפקה, בהובלת פועלים אי.בי.אי, צפויה לצאת לפועל בשבוע הבא.

טיוטת התשקיף שפרסמה אייס לקראת ההנפקה חשפה כי הכנסותיה השנתיות ב-2017 צמחו ב-4% ל-579 מיליון שקל, וכי הרווח הנקי עלה ב-9% ל-24 מיליון שקל. כיום מפעילה אייס 29 סניפים ברחבי הארץ, 13 מהם תחת המותג אייס בלבד, שניים תחת אוטו דיפו בלבד, והיתר (14) משולבים, וסך שטחי השכרה שלהם מגיעים לכ-55 אלף מ"ר. החברה מעסיקה כ-900 עובדים.

לקראת ההנפקה, חברת שירותי המחקר אנטרופי פרסמה התייחסות לאייס בה העניקה לחברה שווי של 283 מיליון שקל, והאנליסטים העריכו בין היתר כי "שיעורי הרווחיות הגולמית ייוותרו ללא שינוי ביחס למצב הקיים", וכי "הרווחיות התפעולית תשתפר מעט בשל ניצול יתרונות לגודל".

באנטרופי מעריכים כי שוק ה"עשה זאת בעצמך" (Home Improvement) יגדל בשנה הנוכחית בכ-3.5%, וכי צמיחתו תימשך "בשיעור הולך ופוחת עד כ-1.7%-1.8% בשנת 2022. נתח קמעונות האונליין מתוכו ילך ויגדל, כך שאנו צופים צמיחה של 7%-12% בקמעונות האונליין בתחום, שכמובן מהווה תחליפיות (קניבליזציה) בהיקף מסוים למכירת הסניפים (קמעונות פיזית)".

האנליסט אוהד גוטליב מעריך בין היתר כי "שוק המוצרים בו פועלת החברה הינו שוק תחרותי ומגוון, עם ריבוי שחקנים, שחלקם פעילים בחלק גדול יותר מהקטגוריות בהן פעילה הרשת, וחלקם פעילים בפלח צר יותר".

מלבד התחרות, בין גורמי הסיכון הבולטים שמונה גוטליב הוא מציין נושא של סגירת חנויות בשבת ואובדן הזכויות במותג אייס.

כן הוא מתייחס לסניף של אייס במתחם פאואר סנטר ירקונים שבפתח-תקווה, שצפוי להיסגר בסוף השנה, ובכך לגרום "לפגיעה זמנית בהכנסות החברה (ב-2019), תוך שהסניפים האחרים לא יפצו באופן מלא על סגירתו". כרגע החלטת בית משפט על פינוי הקרקע, מעוכבת.

לפי אנטרופי, סניף ירקונים היווה כ-9% מפידיון החברה וכ-10% מהרווח התפעולי ב-2017, וכהיערכות לסגירתו אייס חתמה בתחילת 2018 על חוזה להקמת סניף בפארק אפק בראש העין הצפוי להיפתח בשנת 2020, ועל הסכם עקרונות להקמת סניף נוסף בצומת סגולה שבפתח-תקווה.

גלגולים רבים עד הקפאת הליכים

בעלת השליטה באייס, קרן קדמה, הוקמה ב-2006 על-ידי אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט. קדמה מנהלת הון בהיקף של כמיליארד שקל בשתי קרנות, ובין השקעותיה בעשור האחרון ניתן למצוא חברות ציבוריות כמו דנאל וברנד תעשיות, וחברות פרטיות כמו יקבי כרמל, קווליטסט, מרינה פטריות הגליל ופמי פרימיום.

אייס גייסה לראשונה כסף בבורסה (כ-200 מיליון שקל במניות ובאג"ח) ב-2007, אז הייתה בשליטת משפחות גאון וזבידה, לפי שווי חברה של כ-240 מיליון שקל לפני הכסף, וזאת כשנתיים לאחר שגאון וזבידה רכשו את השליטה בחברה מידי כונס הנכסים של גד זאבי במסגרת מכרז של בית המשפט, לפי שווי חברה של כ-90 מיליון שקל נוסף על הלוואת בעלים של כ-40 מיליון שקל.

אולם כשלוש שנים לאחר ההנפקה החלה הידרדרות עסקית בחברה, והיא החלה לסבול מהפסדים כבדים, עד שבתחילת 2012 נקלעה אייס להקפאת הליכים עם חובות בהיקף של כ-450 מיליון שקל, ונרכשה על-ידי אמ"צ תמורת כ-130 מיליון שקל, שכללו 45 מיליון שקל עבור נכסי הרשת וכ-85 מיליון שקל נוספים עבור המלאי שלה. ממכירתה כארבע שנים לאחר מכן הרוויחה אמ"צ 95 מיליון שקל (לפני מס). באנטרופי העריכו כי "שיעורי הרווחיות הגולמית של אייס ייוותרו ללא שינוי ביחס למצב הקיים, והרווחיות התפעולית תשתפר מעט בשל ניצול יתרונות לגודל". לגבי שוק ה"עשה זאת בעצמך" הם מעריכים כי יצמח בשנה הנוכחית בכ-3.5%, ואז "בשיעור הולך ופוחת עד כ-1.7%-1.8% בשנת 2022"