האם הגבינה הלבנה, הצהובה והחלב יתייקרו ביותר מ-3%?

ועדת המחירים, שאחראית על קביעת המחיר של מוצרי החלב שבפיקוח, המליצה להעלות את מחיריהם - ההכרעה בידי שרי האוצר והחקלאות

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האם המחיר של מוצרי החלב שבפיקוח, הנמצאים כמעט בכל מקרר בישראל, יתייקרו בקרוב ב-3.4%? ועדת המחירים, שאחראית על קביעת המחיר לצרכן של מוצרי החלב הבסיסיים, דוגמת חלב טרי, גבינה לבנה וגבינה צהובה, ממליצה לייקרם בשיעור האמור.

הסמכות לשנות את המחיר נתונה לשר האוצר, משה כחלון, ולשר החקלאות, אורי אריאל, שרק בידם הסמכות לחתום על הצווים הללו.

עד כה המדיניות של השניים הייתה להימנע מהעלאות מחירים שישיפיעו על יוקר המחיה במשק, ובכלל זה גם מצעדים הנוגעים ישירות למוצרי החלב שתחת פיקוח.

אם ההתייקרות כאמור אכן תקרה, מי שירוויחו מכך הם בראש ובראשונה יצרני החלב, ובראשם תנובה, שמחזיקה ברוב שוק מוצרי החלב הבסיסיים בישראל.

ואולם, לא ברור עד כמה המחירים הנוכחיים של מוצרי החלב שתחת פיקוח רווחיים ליצרניות החלב, בוודאי שלא כמו בעבר. זאת מאחר שמחיר המטרה לחלב - המחיר בו המחלבות כגון תנובה, טרה ושטראוס קונות את החלב מהחקלאי - עלה מספר פעמים בתקופה האחרונה, בעוד שהמחיר על מוצרי החלב לא השתנה. כלומר, חומר הגלם העיקרי של המחלבות התייקר, אך המחיר אותו הן מקבלות עבור מוצרי החלב הבסיסיים לא עודכן.

על רקע זאת הוצגו הערכות בוועדת המחירים, לפיהן ההפסד המוערך הנגרם מהפער בין המחיר המפוקח לבין מחיר המטרה שעודכן לאחרונה כאמור, נאמד ב-80 מיליון שקל בשנה ברמה כלל ענפית.

ביולי צפויה וועדת היישום אשר אחראית על קביעת מחיר המטרה להחליט האם לעדכן ולהעלות אותו. לצעדים הללו תהיה השפעה משמעותית בעיקר על השחקניות בענף, אשר פועלות בעיקר בקטגוריות המפוקחות, בראשן כאמור תנובה, שמחזיקה כיום בכ-50% משוק החלב; טרה; ומחלבות רמת הגולן. לצידם פועלות שחקניות נוספות כמו מחלבות שטראוס וגד, אשר מרבית מוצריהן אינם מפוקחים.