ישראל כ"ץ: "אני מעריך שחברות ישראליות יטוסו מעל לסעודיה"

שר התחבורה בכנס התעופה של איגוד הטייסים: "פתיחת השמיים מעל סעודיה מהווה הישג חשוב ולא מובן מאליו" • יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית: "יהיו 3 נמלי תעופה בישראל, ולא משנה מה אומרים"

שר התחבורה ישראל כ"ץ /  צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"פתיחת השמיים מעל שמי סעודיה מהווה הישג חשוב ולא מובן מאליו" - כך אמר הבוקר (ד') שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, בוועידת ישראל לתעופה של איגוד הטייסים הישראלי.

עוד סיפר כ"ץ כי ביום שבו בוצעה הטיסה של אייר אינדיה בחודש מארס האחרון, האישור אכן ניתן לה על-ידי הרשויות בסעודיה, אך באשר לטיסת החזור הרשויות לפתע סריבו לאשר את הטיסה מעל שמי הממלכה הסעודית. בסופו של דבר האישור ניתן, והטיסות מתבצעות במסלול מקוצר מתל-אביב להודו. בעקבות האישור אל-על הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה להשוות לה את התנאים ולאפשר לה לטוס מעל סעודיה כדי לקצר ולהוזיל את הטיסה להודו.

"האישור ומניעת אישור לא נובעים מהשקפה אלא מהערכה מה תהיינה התגובות. אני מעריך שהשמיים ייפתחו לכל החברות הישראליות. ישראל לא רוצה להיות במצב שלחברה ישראלית יש חיסרון מול חברות תעופה אחרות", אמר כ"ץ. "אין התנגדויות עקרוניות. הטיסה מעל סעודיה, לעומת הסכמי השמיים הפתוחים, לכאורה פוגעים בחברות הישראליות, וצריך למצוא לכך פתרון. 

"כל שאר הדברים משקפים תחרות הוגנת לפיתוח הענף, שרק ימשיך להתפתח. המטוסים יהיו מהירים ויעברו מרחקים משמעותיים יותר, ייכנסו טיסות ישירות ליפן, לסינגפור ולעוד מקומות, והתחרות תתגבר. זה יאפשר גם לאזרחים, למגזר העסקי ולתיירים ליהנות מכל האפשרויות". 

השר כץ אף התייחס לגיל הטייסים הכשירים לטיסה ואמר "על גיל הטייסים, אני בעד העלאת גיל הפרישה מ-65 כיום ל-67. הוגשה בנושא זה הצעת חוק פרטית ומשרד התחבורה הוא בעד ויתמוך בנושא".

נזכיר כי מחאת הטייסים המתוקשרת שהתקיימה לפני כשנתיים נגעה בין היתר לשינוי גיל הפרישה של הטייסים. בשעתו אל על הודיעה כי היא תפעל על פי תקנות תעופה בינלאומיות לפיהן טייסים יפסיקו לטוס בגיל 65 - שנתיים לפני גיל הפרישה הרשמי במדינה. במדינות בודדות בעולם בהן אוסטרליה ויפן הוחלט כי טייסים יורשו לטוס גם מעל גיל 65. מאבק הטייסים הוא שאל על תפעל באופן דומה ותאפשר לטייסים המורשים לטוס עד לגיל הפרישה הרשמי, גיל 67. כיום בהתאם לפתרון של וועד הטייסים מול ההנהלה, טייסים שמגיעים לגיל 65 רשאים לפרוש מהחברה או לעבור לתפקידי קרקע (לרבות הדרכה). המשמעות היא ירידה ברמת השכר עבור הטייסים ומכאן השאיפה שלהם להמשיך ולטוס בשנתיים שנותרו בהתאם לפער.

"יהיו 3 נמלי תעופה בישראל, ולא משנה מה אומרים" 

יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית, אמר בכנס: "התרומה לתל"ג של ענף התעופה עומדת על שיעור של 2.9%, ויש לכך משמעות כלכלית עצומה למשק הישראלי".

פלדשו הוסיף כי "יהיו לנו 3 שדות תעופה בישראל, ולא חשוב מה אומרים. רמת דוד יהיה שדה שישמש גם את חיל האוויר וגם את התעופה האזרחית. זו פרקטיקה שמקובלת במדינות רבות בעולם, והיא תהיה גם בישראל. שדה התעופה הזה יוגדר כשדה לואו קוסט. זה פרויקט מאתגר לא מבחינה תכנונית אלא מבחינה פוליטית מקומית, בעיקר לנוכח העובדה שאנחנו נמצאים בשנת בחירות לרשויות המקומיות".

לדבריו, "השנה ייפתח שדה התעופה רמון, ונתב"ג ימשיך להתפתח ולגדול. זו תהיה הפריסה הארצית של שדות התעופה. מצבנו בשדות הקטנים פחות טוב - שדה דב ייסגר, וגם השדה בהרצליה, אלא שההחלטה לגבי שדה מחליף משתהה רק מסיבה פוליטית".

עוד אמר פלדשו כי בעתיד יכלול המרחב האווירי בישראל גם אזור רחפנים, u space, כולל מסלולי טיסה של רחפנים באזור אורבני. לדבריו, "אנחנו מדינה צפופה ואורבנית, ואין שום סיבה שזה יקרה רק בדובאי ובטקסס. זה העתיד, והוא יקרה תוך 10 שנים". 

בעקבות דבריו של פלדשו נמסר ממטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל:" דבריו של יואל פלדשו מעוררים תמיהה. הכיצד ייתכן שמדינת ישראל כבר סימנה את המטרה בדמות שדה תעופה ברמת דוד, בעוד טרם הסתיימה בחינת החלופות במוסדות התכנון, וכלל לא בטוח כי זו החלופה הטובה והראויה. יצא המרצע מן השק! אנו קוראים למבקר המדינה לפתוח בבדיקה על התנהלותו של מר פלדשו ומשרד התחבורה בעניין הקמת השדה משלים נתב"ג. אולי אז נדע למי הבטיחו את עמק יזרעאל".