הסיוט של טינדר: פייסבוק רוצה לכבוש את עולם הדייטינג

הרשת החברתית הגדולה בעולם מסתערת על אחד התחומים הכי מעניינים ונפיצים באינטרנט: דייטינג • השירות שלה יצטרך לתמרן בין הרצון להיות אפקטיבי ולוהט לבין הצורך לשמור על הפרטיות, במיוחד בימים אלה

אפליקציות היכרות / צילום: שאטרסטוק
אפליקציות היכרות / צילום: שאטרסטוק

"היום אנחנו מכריזים על סט פיצ'רים חדש שיושק בקרוב - בתחום הדייטינג!" הכריז אמש מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג על במת כנס המפתחים השנתי של פייסבוק F8 בקול מבודח וחיוך רחב, וזכה לתשואות מהקהל. "השירות יעזור לבניית מערכות יחסים לטווח ארוך, לא רק לסטוצים", הוסיף באותו טון משועשע, ועורר גל של צחוק. צוקרברג הסביר את השקת השירות בכך שפייסבוק מעוניינת לסייע לאנשים לבנות מערכות יחסים משמעותיות - כפי שמתבטא בפיד שלה בחודשים האחרונים, שהפך אישי יותר - וזוגיות היא "אולי מערכת היחסים המשמעותית מכולן".

ההכרזה הזו היא לא רק דרמטית, אלא גם מפתיעה, בהתחשב בתזמון של הכנס. פייסבוק עדיין מתמודדת עם ההשלכות של שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, שבה דלפו לחברת הייעוץ הפוליטי פרטים על 87 מיליון משתמשים, ונושא הפרטיות בפלטפורמה נבחן באופן ביקורתי מתמיד. הדבר הוביל את צוקרברג להדגיש כי השירות הוא "אופציונלי לגמרי" (כלומר, מיועד רק למשתמשים שיירשמו אליו באופן פעיל) ולהוסיף: "עיצבנו את השירות כשנושאי הפרטיות והבטיחות היו לנגד עינינו מהרגע הראשון".

אז איך שירות שכזה יכול להתקיים בפלטפורמה כמו פייסבוק ועדיין לשמור על פרטיות משתמשיו? לפי הרשת החברתית, גולשים שיהיו מעוניינים להשתמש בפייסבוק דייטינג ייצרו לעצמם פרופיל להיכרויות שיהיה נפרד מהפרופיל האישי. בני הזוג הפוטנציאליים שהשירות ימליץ עליהם למשתמשיו יהיו אך ורק אנשים שלא נמצאים ברשימת החברים, וכך למעשה פרופיל הדייטינג יהיה נסתר מעיניהם של חברי הפייסבוק שלהם לחלוטין.

בלי תמונות, רק שיחות טקסט

פייסבוק תתחיל בבחינת השירות בהמשך השנה בתאריך שעדיין לא הוכרז, וכרגע הפרטים אודותיו מוגבלים. מה שנחשף הוא שכדי להיכנס לשירות, יהיה על המשתמשים ללחוץ על אייקון בצורת לב שיופיע בפרופיל הפייסבוק האישי. לאחר מכן הם יוכלו לפתוח לעצמם את פרופיל הדייטינג תוך שימוש בשמם הפרטי, כמובן - מבלי שיהיה לו כל זכר בפיד הרגיל שלהם. מהפרופיל יוכלו המשתמשים לצפות בקבוצות פייסבוק שונות שעשויות לעניין אותם, באירועים שקורים בקרבתם.

ניקח לדוגמה רווקה סטרייטית. כשהיא רואה אירוע שאליה היא רוצה להגיע, היא תוכל "לשחרר נעילה" עבור אותו אירוע. לאחר שעשתה זאת, יוצגו בפניה אנשים שבחרו להשתתף בו ומשתמשים גם הם בשירות הדייטינג. היא תוכל להתחיל איתם שיחה, וגם הפרופיל שלה יוצג בפניהם. חלון השיחה שייפתח יהיה נפרד מאפליקציות הצ'ט הרגילות של פייסבוק, ווטסאפ ומסנג'ר. החברה הצהירה כי השיחות בשירות יהיו בטקסט בלבד, כאמצעי בטיחות. לא קשה לנחש למה.

לדברי כריס קוקס, מנהל המוצר הראשי של פייסבוק, הסיבה שפייסבוק דייטינג נבנה סביב אירועים ולא כשירות היכרויות רגיל היא רצון "לשקף את הדרך שבה אנשים באמת יוצאים לדייטים. בדרך כלל ההיכרות נעשית באירועים כאלה". ההצהרה הזו מזכירה את דבריו של צוקרברג בשיחת המשקיעים בשבוע שעבר, שבה אמר כי הקבוצות בפייסבוק נועדו להחליף את הקהילות הפיזיות, שאנשים משתייכים אליהן פחות ופחות כיום, ובכך מבקשות לשמר את הצורך האנושי בקהילה. נראה שהשירות שפייסבוק רוצה להציע שואף להיות פחות "קר" מדפדוף ימינה או שמאלה כדי לבחור פרטנר לדייט.

"יש 200 מיליון אנשים בפייסבוק שרשומים כרווקים, אז בבירור יש משהו לעשות כאן", אמר צוקרברג במהלך נאומו בכנס, והבהיר את גודל ההזדמנות העסקית שניצבת בפני החברה, שיכולה להשתמש בבסיס הגולשים האדיר שלה כדי להתחרות מול השחקניות הפעילות בקטגוריה. וההזדמנות העסקית אכן גדולה: לפי אתר סטטיסטה, כמעט חמישית מהגולשים בארה"ב השתמשו או משתמשים באפליקציה או באתר דייטינג. Match Group, אימפריית ההיכרויות שמחזיקה בין היתר בטינדר, באוקיי קיופיד, ובאתר ההיכרויות הפופולרי ביותר בארה"ב למנויים משלמים, רשמה בשנה שחלפה הכנסות של כמעט 1.3 מיליארד דולר.

Match Group היא גם הנפגעת המרכזית מההכרזה הזאת: אמש, על רקע האירוע של פייסבוק, צללה מנייתה ביותר מ-22%. גם מניות קבוצת IAC/InterActiveCorp, בעלת השליטה העיקרית במטץ', ספגו פגיעה. ואם היא בצרות, הרי ששירותי דייטינג עצמאיים וקטנים יותר - כמו באמבל או האפן - צריכים לחשוב טוב על המודל העסקי שלהם.

לא לגמרי נבהלו מקיימברידג'

אפליקציות ההיכרויות יצטרכו להתאים את עצמן לכניסת ענקית הטכנולוגיה לשוק באופן נוסף. רבים משירותי הדייטינג נסמכים כיום על פייסבוק היום. כדי להתחבר לטינדר, באמבל או הינג', משתמשים נדרשים להשתמש בחשבון פייסבוק. רק לאחרונה כריסטופר וויילי, שהדליף את פרשת קיימברידג' אנליטיקה ונחסם מפייסבוק בעקבות זאת, התלונן כי בשל החסימה כל הזהות הדיגיטלית שלו בסכנה, והוא לא יכול אפילו להתחבר לטינדר.

זמן לא רב אחרי שפייסבוק הודיעה על כללים נוקשים יותר עבור מפתחי אפליקציות חיצוניות, טינדר הפסיקה לעבוד עבור לחלק מהמשתמשים לזמן קצר. אפליקציית באמבל הודיעה בחודש שעבר שמשתמשי אייפון ואייפד לא יצטרכו יותר להירשם דרך פייסבוק, ויוכלו להשתמש גם בטלפון הנייד כדי להירשם ולהתחבר לפרופיל, על רקע משבר קיימברידג'. לא ברור איך כניסת פייסבוק לשוק הדייטינג תשפיע על האפליקציות שנסמכות עליה, וגם אם היא לא תגביל אותן (ותסתכן בהפרת ההגבלים העסקיים) ייתכן שיידרשו הסתגלות ושינויים.

מעבר לגודל השוק, סיבה נוספת של פייסבוק להיכנס לתחום ההיכרויות הוא הרצון לגוון ככל האפשר את שירותיה. החברה כבר נכנסה למספר תחומים שמתחרים בחברות טק אחרות כמו פרסום מודעות דרושים והזמנת אוכל ממסעדות, ונראה שדייטינג הוא שלב נוסף בהתפרסות שלה. תחום הדייטינג גם עשוי למשוך אל פייסבוק קהל צעיר, שבשנים האחרונות מגיע פחות לפלטפורמה (אם כי חלק גדול ממנו מגיע לווטסאפ ולאינסטגרם שגם נמצאים בבעלותה).

ההשקה של שירות כזה מוכיחה, כמו שהדוח של החברה לרבעון הראשון של 2018 הוכיח, שפייסבוק לא עד כדי כך נבהלה משערוריית קיימברידג' אנליטיקה. היא אמנם מכניסה שינויים בעקבותיה ויצאה בבליץ יחסי ציבור, אך כמו ששורת הרווח ובסיס המשתמשים שלה לא נפגעו, כך גם תכניותיה להמשיך ולהתרחב, אפילו בתחומים רגישים מבחינת פרטיות כמו דייטינג. כפי שצוקרברג הצהיר בשיחת המשקיעים, לפייסבוק יש אחריות להיות בטוחה יותר, אך גם אחריות להמשיך ולהתפתח.

בהינתן המצב הזה, שלוש שאלות נשארות פתוחות: האחת - עד כמה פייסבוק תיתן למפרסמים אפשרות להשתמש במידע האישי שייאסף בשירות הדייטינג, כך שתפיק ממנו הכנסות אך גם תימנע מעוד שערוריית פרטיות. השנייה - האם, בהתחשב בחוסר האמון הציבורי ברשת החברתית, המשתמשים ירגישו בנוח לנהור אליו. השלישית - האם המגבלות שתחתיהן יפעל השירות כדי להגן על הפרטיות, כמו הסתרתו מחברי הפייסבוק של המשתמש, לא יהפכו אותו לנחות מטינדר ואוקיי קיופיד? את התשובות לשאלות האלה נגלה כנראה באחד הדייטים הבאים עם מארק צוקרברג.

אפליקציות היכרויות שפייסבוק מאיימת עליהן

1. טינדר: שינתה את עולם הדייטינג: זריזה, ממכרת ופונה לכולם - ממחפשי סטוצים ועד לחוצי חתונה. 

2. אוקיי קיופיד: שירות "כבד" יותר למחפשי קשר רציני, שמנסה לחבר בין משתמשים בדרך מדעית. 

3. גריינדר: האפליקציה הפופולרית ביותר לגברים שמחפשים גברים. 

4. באמבל: אפליקציה פמיניסטית, שבה הנשים פונות ראשונות לגברים. 

5. האפן: אפליקציה המציגה רשימות משתמשים לפי מיקום.