ישראלי המקושר למדינות המפרץ נחקר בקשר לבחירת טראמפ

"וול סטריט ג'רנל": יואל זמל הוא המייסד של כמה חברות, לרבות Psy-Group ו- Wikistrat; הראשונה מציעה גם שירותי "מלכודת דבש" • "ניו יורק טיימס": צוות התובע המיוחד, בשת"פ עם משטרת ישראל, תפס מחשבים של אחת מחברות זמל בישראל • זמל, עם מתווך שמקורב לסעודיה, הציע לבן של טראמפ יכולות תמרון מדיה חברתית שיסייעו לאביו

חקירה/ צילום: שאטרסטוק
חקירה/ צילום: שאטרסטוק

צוות של התובע המיוחד בארה"ב, שבודק את נסיבתו היבחרו של דונלד טראמפ לנשיא, חוקר עתה ביתר שאת מעורבותן של מדינות במזה"ת במסע הבחירות לנשיאות ב-2016. אחד מיעדי החקירה הוא מעורבותו של יואל זמל, יזם ישראלי בעל קשרים עם כמה ממדינות במפרץ הפרסי. במהלך הקמפיין, נפגש זמל עם דונלד טראמפ ג'וניור, אחד מבניו של דונלד טראמפ, והציע למכור לו יכולות תמרון מדיה חברתית שעשויות לסייע לאביו בבחירות. כך מסרו אתמול (שבת) "וול סטריט ג'רנל" ו"ניו יורק טיימס".

זמל (Zamel), יליד אוסטרליה, שמתמחה במדיה חברתית ובאיסוף מידע מודיעיני, הקים כמה חברות יעוץ פרטיות, לרבות וויקיסטראט (Wikistart), חברה לניתוח מיקור המונים (crowd sourcing), וסיי גרופ (Psy-Group), חברה לאיסוף מידע מודיעיני, שהמוטו שלה הוא "לעצב את המציאות". זמל הוא גם אחד מבעלי השליטה בסיי-גרופ.

לדברי ה"ג'רנל", הוציאה לשכת התובע המיוחד צו זימון הקשור לפעילותו של זמל (לא ברור אם הצו עוסק במסמכים או באדם מסוים), אך לא הוצא צו זימון לזמל עצמו. מכל מקום, על פי הדיווח ב"טיימס", תושאל זמל ע"י שני חוקרים מטעם התובע המיוחד. נוסף לכך, לפחות שני סוכנים של FBI, שפועלים בשת"פ עם לשכת התובע המיוחד, טסו לישראל ותשאלו עובדים של סיי-גרופ. על פי הדיווח, עובדים אלה הכינו הצעה לתמרון יכולות מדיה חברתית, שזמל כנראה הציע לדונלד טראמפ במסע הבחירות.

לדברי ה"טיימס", הצוות של התובע המיוחד פעל בשת"פ עם משטרת ישראל והחרים מחשבים של אחת מהחברות של זמל. חברה זו, ששמה לא צוין, נמצאת עתה בהליכי פירוק, על פי הדיווח.

במוקד החקירה נמצאת פגישה בטראמפ טאואר בשדרה החמישית במנהטן שנערכה ב-3 באוגוסט 2016. בפגישה השתתפו דונלד טראמפ ג'וניור, בנו הבכור של הנשיא; ג'ורג' ניידר, שמציג עצמו כמקורבם של הנסיכים ששולטים עתה בסעודיה ובאמירויות הערביות המאוחדות; אריק פרינס, מקורב לנשיא טראמפ, יועץ פרטי לענייני ביטחון ולשעבר הבעלים של בלקווטר, כוח שיטור פרטי שפעל בעיראק בעקבות הפלישה האמריקאית השניה לשם; ויואל זמל.

מטרת הפגישה היתה להציע לטראמפ הבן סיוע שידחוף את אביו לניצחון בבחירות. על פי התיאור ב"טיימס", הקשרים שנרקמו בפגישה הזו הלכו והתהדקו. הם נמשכו גם אחרי הבחירות וגלשו לשנתו הראשונה של טראמפ בבית הלבן.

באותה פגישה שיבח זמל את יכולתה של סיי-גרופ לתת יתרון לכל מטה בחירות של מועמד כלשהו שישכור את שירותיה. באותה עת, החברה כבר הכינה הצעה למניפולציה של המדיה החברתית באופן שיסייע לבחירת טראמפ. על פי ה"טיימס", מדובר בתכנית לפתיחת אלפי חשבונות חשבונות מזויפים במדיה החברתית שינוצלו לקידום מועמדותו של טראמפ בפלטפורמות כגון פייסבוק. יישום התכנית היה אמרו להניב לסיי-גרופ מיליוני דולר.

ה"טיימס" מציין, כי לא ברור אם ההצעה יושמה בפועל וגם אין ודאות מי הזמין אותה. מכל מקום, דונלד טראמפ הבן הגיב בחיוב, לדברי מקור שמודע למה התרחש בפגישה, ולאחר שטראמפ האב זכה בבחירות שילם ניידר לזמל שני מיליון דולר .

יש דיווחים סותרים לגבי הסיבה לתשלום שקיבל זמל, מציין ה"טיימס". על פי גרסה אחת, "חברה שקשורה לזמל" סיפקה לניידר מצגת מפורטת על החשיבות של ניצול מדיה חברתית למסע הבחירות של טראמפ. על פי דיווח נפרד ב"ג'רנל", התשלום אינו קשור כלל לבחירות.

ניידר משתף פעולה עם התובע המיוחד. חוקרים של צוות התובע תשאלו עדים בוושינגטון, ניו-יורק, אטלנטה, וכאמור תל-אביב, ואף במקומות אחרים במאמץ לגלות איזה סיוע זר הוצע למטה הבחירות של טראמפ, האם המטה הסכים לקבל את הסיוע ובאיזו מידה הסיוע הזה תואם עם רוסיה.

ה"טיימס" מדגיש, כי החוק אוסר על מעורבות של שממשלות זרות, או של גורמים זרים, בבחירות בארה"ב ולא ברור איזה סיוע ישיר - אם בכלל - מסעודיה או מדינות אחרות במפרץ הפרסי סופק לקמפיין של טרמאפ. אך שני מקורות אמרו לעיתון, כי לא היה נראה שאנשי מטה הבחירות של הנשיא לעתיד הוטרדו מהרעיון של שת"פ עם גורמים זרים.

דונלד טראמפ / צילום: Joshua Roberts, רויטרס
 דונלד טראמפ / צילום: Joshua Roberts, רויטרס

בכל אופן, בסיי-גרופ עצמה היו חששות לגבי חוקיות התכנית, לדברי אדם שהיה מעורב ביזמה ושמצוטט ב"טיימס". החברה התייעצה עם משרד עורכי-דין בארה"ב ונאמר לה שהתכנית הזו לא תהיה חוקית אם לא-אמריקאים ישתתפו ביישומה.

אחרי טקס ההשבעה של טראמפ, ביקרו זמל וניידר בבית הלבן ונפגשו עם ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר, ועם סטיב בנון, שהיה אז היועץ האסטרטגי הראשי של טראמפ. לימים הוא פוטר, אך הוא מוסיף לשמש כיועץ לא פורמלי לטראמפ.

"וול סטריט ג'רנל" משרטט תמונה מרתקת של פעילות החברות של זמל - וויקיסטראט וסיי-גרופ - שבמידה הולכת וגוברת מושכות את תשומת הלב של צוות התובע המיוחד. לאחר הכל, הפגישה של זמל ואחרים עם בנו של טראמפ בטראמפ טאואר היא הסימן הראשון לכך שמדינות נוספות, לא רק רוסיה, הציעו לסייע למאמצי הבחירות של טראמפ בחודשים שקדמו לבחירות. כזכור, המנדט הראשוני של התובע המיוחד היה לבדוק האם מטה הבחירות של טראמפ שיתף פעולה עם רוסיה כדי לזכות בבחירות. אך לתובע ניתנה סמכות להרחיב את החקירה לכל כיוון אם בדיקתו תעלה חשד לעבירות נוספות.

אדם שמודע לפעילות סיי-גרופ אמר ל"ג'רנל", כי החברה עסקה בעיקר באיסוף מידע מודיעיני. אחת מהמתחרות העיקריות שלה היא בלק קיוב (Black Cube), חברה ישראלית אחרת לאיסוף מודיעין, ששמה יצא לשמצה לאחר שהמפיק ההוליוודי הארווי וויינסטין שכר את שירותיה כדי למצוא חומר משמיץ על נשים שהתלוננו נגדו בגין התקפות מיניות. שמה של בלק קיוב שורבב גם לפרשה אחרת - ריגול נגד שני אנשי ממשל אובמה שהיו קשורים בהסכם הגרעיני עם איראן.

כמה מהאנשים ששמם נקשר לפעילות סיי-גרופ הם אנשי מודיעין ותיקים עם ניסיון בלוחמה פסיכולוגית ובתחומים אחרים. על פי חומרי השיווק של החברה, שהגיעו לידי ה"ג'רנל", סיי-גרופ מציעה ללקוחותיה מגוון רחב של שירותים, לרבות "מלכודות דבש" (בעגה המודיעינית: כינוי לטקטיקה של הפעלת סוכנת אטרקטיבית כדי לשבות את לבו של אדם שמשמש מטרה, כדי לסחוט ממנו אחר-כך שיתוף פעולה או מידע מודיעיני). החברה אף מתפארת ב"יכולות מבצעיות חזקות" ב"דארק-נט", פלח של הרשת שמשמש לפעילויות בלתי חוקיות, לרבות זיופים וטרור, ושלשיוט בו נדרשות מיומנויות ויכולות מיוחדות.

וויקיסטראט, החברה האחרת של זמל, משתמשת ברשת של מומחים כדי לנתח, על פי הזמנת הלקוח, בעיות גיאו-פוליטיות. החברה הזו נמצאת בבסיס קשר יוצא דופן של אזרח ישראל עם סעודיה והאמירויות . למעשה, זמל שימש (ואולי עוד משמש) כקבלן מודיעין לאמירויות הערביות המאוחדות, על סמך הדיווח בג'רנל. וויקיסטראט נשכרה ע"י האמירויות הערביות המאוחדות להכין תרחישים של משחקי מלחמה על המאבק במורדים החותים בתימן, שמקבלים סיוע מאיראן. סעודיה והאמירויות נכנסו למלחמת האזרחים בתימן ב-2015, כחלק ממאבק אזורי נגד איראן ובמאמץ להדביר את הטרור האיסלמי. זמל אף מקורב מאוד לגורמי ממשל בכירים באמירויות, בעיקר במגזר הביטחון הלאומי והוא קיים פגישות עסקיות באמירויות.

למעשה, וויקיסטראט מנהלת פעילות מודיעינית בתוך תימן, על פי ה"ג'רנל". לדברי מקור שמצוטט בעיתון, הפעילות של החברה במדינות המפרץ נהפכה למה שהמקור מכנה "מודיעין לייט" - שימוש במקומיים בשטח (כלומר תושבי תימן - ר.ד.) כדי לחזות איומים פוטנציאליים.

וויקיסטראט פועלת מישראל, אך היא שכרה משרד בוושינגטון הבירה כדי ליצור רושם שהיא חברה אמריקאית, אומר העיתון. רוב עובדי החברה מתגוררים באזור תלאביב או עובדים מרחוק.

עורך-דין אמריקאי שמייצג את זמל, מארק מוקייסי, הכחיש שמרשו ביצע עבודה כלשהי בשביל מטה הבחירות של טראמפ.

"לא יואל זמל ולא אחת מהחברות הקשורות בו, מעורבים בצורה כלשהי במסע הבחירות בארה"ב", אמר הפרקליט. "משרד המשפטים (האמריקאי) הבהיר כבר מהיום הראשון שיואל או החברות שלו לא שימשו מעולם מטרה לחקירה. מרשי שיתף פעולה עם השלטונות וסייע להם בחקירתם".