מנהל רשות המסים על אברמוביץ': "נפעל לביטול הפטור לעולים"

ערן יעקב, מנהל רשות המסים הנכנס, פרש בכנס לשכת עוה"ד את "האני מאמין" שלו ואת האג'נדות שיקדם במהלך הקדנציה שלו, ובהן חיזוק השירותיות וחיזוק ההרתעה: "היום אנחנו מגיעים לעוסק קטן-בינוני פעם ב-50 שנה. צריך לטפל בזה. מי שלא ישלם מסים - נגיע אליו בעזרת אנליטיקה מתקדמת"

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: ליאב פלד
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: ליאב פלד

הבוקר (ג'), בכנס לשכת עורכי הדין באילת, פרש מנהל רשות המסים הנכנס, ערן יעקב, לראשונה את "האני מאמין" שלו ואת האג'נדות שהוא מתכוון לקדם במהלך הקדנציה שלו, ובהן הנגשת הרשות לציבור, הגברת הליך הדיגיטציה של הרשות והגברת האכיפה.

"התפישה שלי מאוד ברורה לגבי האופן בו רשות המסים אמורה להיראות ב-5 השנים הבאות - והיא: לשים את הציבור במרכז. להיות הרבה יותר שירותיים. צריך להגביר את אמון הציבור - זה התהליך המרכזי שהרשות צריכה לעסוק בו. למה? כי זה יגביר את ה-willing to pay של הציבור. אם נגדיל את הנכונות של הציבור לשלם את המסים - נגדיל את גביית המס".

יעקב הסביר את הדרכים שבכוונתו לפעול בהן על-מנת להגביר את אמון הציבור ואת הנכונות שלו לשלם את המס - ובהן המשך הליך הדיגיטציה של הרשות ואיסוף הנתונים והמידע. "אחת הדרכים היא אפשרות להיות הרבה יותר דיגיטליים. כבר היום אנחנו פועלים בנושא. הרשות צריכה להיות הרבה יותר דיגיטלית. המשמעות היא נגישות וזמינות. היום אם תשאלו את הציבור מה זה 'משלח-יד', הוא לא יודע מה רוצים ממנו. יש המון מונחים בז'רגון המקצועי שלא מובנים לציבור. צריך להנגיש את הדברים האלה. כשאומרים 'שומה', הציבור מחפש שומה על הגוף. את הדברים האלה שלא ידועים הרבה פעמים לציבור, צריך להנגיש". 

הרתעה ממוקדת

עוד יצא מנהל רשות המסים בהצהרה לגבי הדד-ליין של התוכניות הללו ואמר: "אני יכול להבטיח שבתוך שנה וחצי נראה שינוי משמעותי בהנגשת השירותים לציבור".

עם זאת, יעקב הוסיף כי "זה לא מספיק", וכי יש לחזק גם את תחום ההרתעה והאכיפה. "לצד זה שנהיה הרבה יותר דיגיטליים והרבה יותר שירותיים, צריך לחזק את ההרתעה. הרתעה זו לא מילה רעה. הרתעה צריכה להיות מאוד ממוקדת ואפקטיבית, כדי לתת לנישומים הנורמטיביים את ההרגשה שלא רודפים אותם. צריך הרתעה הרבה יותר ספציפית, משמעותית וממוקדת. להיות ממוקדים באכיפה, לא דרך אסרטיביות אלא לשפר את ההרתעה ולמקד אותה, וזאת באמצעות טכנולוגיה".

"בעולם של ביג דאטה", אמר יעקב, "הכלים המתקדמים היום הם מטורפים. לרשות המסים יש הרבה מידע ונתונים, ואנחנו תמיד רוצים יותר נתונים. אנחנו רוצים שהנתונים יונגשו אלינו כדי להיות ממוקדים יותר. אם נאפשר לעצמנו אנליטיקה מתקדמת, נגיע לעוסקים שלא הגענו אליהם עד היום. היום אנחנו מגיעים לעוסק קטן-בינוני פעם ב-50 שנה. בזה צריך לטפל. צריך התרעה משמעותית יותר באמצעות כלים דיגיטליים, ובכך נשחרר את הציבור משלם המסים ונגביר את אמון הציבור".

מנגד הסביר יעקב כי "מי שלא ישלם מסים, נגיע אליהם בזכות זה שנשכיל לעבוד טכנולוגית ולהיעזר באנליטיקה מתקדמת". 

"יש מה להשתפר"

מאז שנכנס לתפקידו לפני כחודשיים, יעקב לא מצליח להתחמק פעם אחר פעם מהשאלה "איך תמלא את הנעליים הגדולות של קודמך". זאת לאחר שקודמו בתפקיד, משה אשר, סיים קדנציה פעלתנית במיוחד ונחשב לאחד ממנהלי רשות המסים הפעילים והדומיננטיים ביותר, בזירת החקיקה, האכיפה והדיגיטציה של הרשות. יעקב לא מתרגש במיוחד מהשאלה, משבח את אשר בכל הזדמנות ומסביר: "לא חסר מה לעשות ברשות המסים".

השאלה הזאת חזרה על עצמה גם בפאנל "אחד על אחד" שערך עו"ד (רו"ח) יוסי אלישע, יו"ר משותף פורום מסים בלשכת עורכי הדין, עם יעקב הבוקר בכנס הלשכה. אלישע אמר ליעקב: "אי-אפשר שלא להזכיר את קודמך בתפקיד, משה אשר. הוא היה מנהל רשות המסים הדומיננטי ביותר בישראל", ויעקב השיב: "משה איש יקר, חבר. הייתי שנתיים לצדו כמשנה וכסמנכ"ל ברשות המסים. איש ראוי. כל כברת הדרך נעשתה במשותף. אחרי 27 שנים ברשות המסים, במגוון תפקידים, בהם אכיפתיים, הלכתי לחופשה קטנה, שנה וחודשיים, להיות הממונה על השכר, תפקיד שנתן לי עוד פרספקטיבה - וחזרתי". לדבריו, "לרשות המסים יש הרבה במה להשתפר".

עוד התייחס מנהל רשות המסים לתוכניות הפחתת המס של שר האוצר משה כחלון והבהיר כי הרשות תמליץ לשר על הפחתות במידה שיהיו עודפי גביית מס בסוף השנה. "מי שיכול להחליט על הפחתת מסים זה שר האוצר, ואנחנו רק יכולים להמליץ לו איך לעשות זאת. כרגע אנחנו די מאוזנים בצד של ההכנסות, ואני מקווה שנראה בהמשך גידול בצד של ההכנסות כדי שתתאפשר הפחתת מסים. קיימת תקווה שעד סוף השנה נראה עודף כזה שיאפשר הפחתות מסים. בשנים האחרונות נעשו הפחתות מסים משמעותיות, ולא היו העלאות מסים. בנטל המס ישיר ביחס לתמ"ג אנחנו מהנמוכים בעולם, בכל השוואה. במסים עקיפים המצב שונה, אנחנו במקום קצת יותר גבוה, לפחות ביחס למדינות ה-OECD".

מנהל הרשות הסביר כי ככל שהמצב הכלכלי במשק יימשך, הצמיחה תימשך, וגביית המסים הטובה תימשך, אז גם המגמה להפחתות מסים תימשך, "לצד כלכלה גועשת ודוהרת ועבודה מאומצת של הרשות. אם נהיה צפויים ל'ברבור שחור', צריך להיערך לאפשרות הזאת. נעשה מהלכים תומכים בכלכלה, כמו הפחתת מס חברות, שמאפשרת צמיחה ורפורמת טראמפ ברקע. לאורה צריך להתאים את עצמנו להפוך לאטרקטיביים לאלה שרוצים להקים עסקים בישראל".

מרובי הדירות עלולים למצוא עצמם בקרוב במאבקים מול רשות המסים

מנהל רשות המסים נשאל גם על עמדת רשות המסים שפורסמה בטיוטת חוזר של הרשות לאחרונה, בנוגע למיסוי דירות בבעלות פרטית כעסק. לעמדת הרשות, השכרת 10 דירות מגורים ומעלה מהווה "עסק" המחייב במס מלא, שעשוי להגיע לשיעורים של 45%-50%. בישראל קיימים כ-400 אזרחים פרטיים בעלי 10 דירות ומעלה, שהמס הזה עלול להידפק על דלתם בקרוב.

עוד לפי העמדה, אזרחים המשכירים עד 5 דירות פרטיות בבעלותם זכאים ליהנות ממס בשיעור מופחת של 10%; ואלה המחזיקים בין 5 ל-10 דירות יצטרכו לשכנע את רשות המסים מדוע הם זכאים למס המופחת. מדובר במעל 6,000 בעלי דירות המחזיקים בין 5-9 דירות שעלולים למצוא את עצמם בקרוב במאבקים מול רשות המסים על הכנסותיהם משכירות.

החוזר פורסם על רקע פסק דינו של בית המשפט העליון מינואר השנה בעניינו של עו"ד שרגא בירן, במסגרתו נקבע כי בירן, מעורכי הדין העשירים בישראל, ישלם מס בשיעור המוטל על "עסק" בגין הכנסותיו מהשכרת 24 דירות שהיו בבעלותו בתל-אביב, בירושלים וברחובות, ולא מס מופחת בגין השכרת דירות באופן פרטי.

על כך אמר יעקב כי "חלק מהצורך שלנו לבנות את אמון הציבור הוא לשקף את כוונת המחוקק, אבל לפעמים החקיקה היא מעורפלת, והפרשנויות הולכות לכל הכיוונים. יש גם פרשנויות יצירתיות מהצד השני, חוות-דעת במגירה. לכן, למשוואה יש שני צדדים".

מנחה הפאנל, עו"ד יוסי אלישע, טען כי הפרשנות של רשות המסים הלכה רחוק מדי ביחס לפסק הדין של בירן, שהתייחס ל-20 דירות ולא ל-10 דירות. יעקב השיב כי יש חשיבות לוודאות בחקיקת המס. לדבריו, "לא תמיד הציבור מכיר את זכויותיו וחובותיו. בגלל זה יש עשרות חוזרים בשנה ברשות המסים, והכוונה היא לייצר מודעות בקרב הציבור. לעתים ייתכן שאנחנו מפרשים את החוק באופן מעורפל מעט, אבל בסופו של יום כולנו זקוקים לוודאות, בעיקר הגורמים העסקיים, שרוצים ודאות ויציבות".

אברמוביץ' ייהנה מהטבות המס, אבל אולי אחרים כבר לא?

אמש (ב') פורסם כי האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ' עושה "עלייה" לישראל עם המיליארדים שלו. עם עלייתו זכאי אברמוביץ' לפטור ממס ופטור מדיווח המוענקים לתושבים חוזרים ועולים חדשים, במסגרת "חוק מילצ'ן". החוק מעניק לאברמוביץ' פטור מתשלום מס ואנונימיות מוחלטת בפני רשויות המס בישראל לתקופה של 10 שנים, על נכסים והכנסות שמקורם מחוץ לישראל.

החוק, שנחקק ב-2008 בתמיכה של גורמים אינטרסנטים ולא-אינטרסנטים, עומד בליבת החשדות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק המתנות (1000). החוק היה שנוי במחלוקת במשך שנים, ומנהל רשות המסים הקודם, משה אשר, ניסה פעם אחר פעם לבטל את החקיקה או לכל הפחות את הפטור מדיווח - ללא הצלחה.

במהלך הפאנל שהתקיים הבוקר נשאל מנהל רשות המסים על "עלייתו" ארצה של אברמוביץ' ועל הפטורים המפליגים שהוא מקבל - והאם בכוונתו להמשיך לקדם את ביטול החוק, כפי שניסה לעשות קודמו. יעקב השיב על כך בחיוב, ואולם הבהיר כי הכוונה היא לביטול האנונימיות בפני רשויות המס - ביטול הפטור מדיווח, ולא ביטול הפטור ממס.

"זה לא סוד שהחוק מאפשר למי שעולה לישראל לקבל 10 שנות פטור ממס הכנסה בישראל ופטור מדיווח, ויש גם אפשרות להארכה נוספת של הפטור לעוד 10 שנים. אנחנו עומדים מאחורי הרצון שלנו לבטל את ההארכה הנוספת של ה-10 שנים הנוספות של הפטור וכן את הפטור מדיווח לרשות המסים. אבל אנחנו, רשות המסים, רק הממליצים. יש גוף פוליטי, ואני פקיד מקצועי בסופו של דבר. לאנשים כאלה נוצר מצב שהם לא משנים מס במדינות אחרות בגלל מבני מס מאוד מורכבים. ביקשנו והבאנו את זה בחוקי הסדרים שגם הפטור מדיווח יבוטל, וככל שנשאר הפטור ממסים, לפחות שנוכל לקבל את הדיווח ולדעת על כל ההכנסות. זה ראוי ונכון לקבל דיווח על כל הנכסים".

ערן יעקב

תפקיד: מנהל רשות המסים

גיל: 51

סטטוס: בזוגיות ואב לשתי בנות

השכלה: תואר ראשון בכלכלה ותואר ראשון ושני במשפטים

תפקידים קודמים: בשנה האחרונה כיהן כממונה על השכר ולפני כן כמשנה למנהל רשות המסים