רשות ני"ע פתחה הליך אכיפה מינהלי נגד טלדור ובכיריה לשעבר

השערורייה החשבונאית רודפת את טלדור: בפרשה, שנחשפה לפני למעלה מ-4 שנים, מיוחסות לחברה 12 הפרות לפי חוק ניירות ערך • טלדור: אנו לומדים את כתב הטענות ונשיב עליהן

מנכ"ל טלדור, נתי אברהמי / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל טלדור, נתי אברהמי / צילום: תמר מצפי

השערורייה החשבונאית שהתגלתה בחברת שירותי המחשוב טלדור  לפני למעלה מ-4 שנים ממשיכה ללוות את החברה גם בימים אלה. טלדור דיווחה היום (ג') לבורסה כי אתמול התקבלה בחברה הודעה בדבר החלטת יו"ר רשות ניירות ערך לפתוח בהליך אכיפה מינהלי נגד החברה ואחרים, לרבות נושאי משרה שכבר אינם מועסקים בחברה.

ביחס לחברה, סעיפי ההפרות כוללים ביצוע 12 הפרות לפי חוק ניירות ערך. מדובר למעשה בהפרות הנוגעות להכללת פרטים מטעים בדיווחים שהועברו על-ידי החברה.

טלדור הוסיפה כי היא לומדת את כתב הטענות, ובאמצעות יועציה המשפטיים היא תכין את כתב טענותיה בתשובה להליך המינהלי.

אי-התאמות של 49 מיליון שקל

טלדור, שמנוהלת כיום על-ידי נתי אברהמי, שנכנס לתפקיד למעלה משנה לאחר גילוי השערורייה, מספקת פתרונות עסקיים וטכנולוגיים בתחומים של תוכנה, חומרה, תקשורת ומיקור חוץ. היא פועלת בשני מגזרים: מגזר התקשורת והתשתיות ומגזר המערכות.

בתחילת 2014 טלדור גילתה אי-התאמות בהיקף של 49 מיליון שקל בדוחות החברה, שנוצרו בשנים 2007-2013. הגילוי גרם למחיקה של כ-30% מההון העצמי שלה והוביל לירידה במניה.

בעקבות הגילוי, רשות ניירות ערך פתחה בחקירה, ושני בכירים פוטרו מהחברה על רקע זה, לאחר שנחקרו ושוחררו בתנאים מגבילים. ברשות ניירות ערך חשדו כי השניים פעלו "להצגת נתונים כוזבים בדוחות הכספיים של החברה, וזאת באמצעות יצירת שינויים שיטתית ומתמשכת בערך המלאי של חטיבת השירותים בטלדור ובסעיפים נוספים".

הליך האכיפה המינהלית של רשות ניירות ערך נועד לטפל בהליך מזורז בהפרות לא פליליות של חוקי ניירות ערך, והוא מבוצע על-ידי ועדת אכיפה מינהלית. חוק האכיפה המינהלית מטיל סנקציות עונשיות על מעשים המעוגנים בחוק ונחשבים לעבירה. מדובר במעשי עבירה המבוססים על רשלנות ולא על כוונה פלילית, כפי שנדרש להוכיח בהליכים הפליליים.

החוק מעניק לוועדת האכיפה סמכות להטיל סנקציות שונות - בין היתר היא יכולה להטיל קנס כספי של עד 5 מיליון שקל על חברה, ומיליון שקל על יחיד; הגבלת עיסוק; התליית רישיון, השבת כספים למי שניזוק מהפעילות הלא חוקית ועוד.

כך למשל, במסגרת הליך אכיפה מינהלית נקבע בעבר כי ברק רוזן, מנכ"ל ומבעלי חברת ישראל קנדה, וגיא קנדה, סמנכ"ל הכספים בחברה, אחראים לפרט מטעה בדיווח מיידי של החברה לבורסה, והוטלו עליהם קנסות בסך 400 אלף שקל (250 אלף שקל על רוזן, ו-150 אלף שקל על קנדה). 

מניית טלדור
 מניית טלדור

4 הלוואות חדשות מהבנקים

טלדור נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי של 190 מיליון שקל - עלייה של 286% מהשפל אליו צנחה לאחר גילוי השערורייה, אך ירידה של 43% מהשיא שנרשם במניה בשנה שעברה. חלק מהירידה מיוחס לדוחות הרבעון הראשון שפרסמה החברה, ובהם הציגה ירידה בהכנסות וברווחיות של שני מגזרי הפעילות שלה. היום המניה נסחרה ביציבות. בעלת השליטה בחברה היא חברת ההשקעות DBSI של יוסי בן-שלום וברק דותן.

בדיווח אחר שפרסמה החברה אתמול (ב'), היא הודיעה כי התקשרה בהסכמים ונטלה 4 הלוואות בנקאיות בהיקף כולל של 60 מיליון שקל. מדובר בשתי הלוואות מבנק הפועלים, לתקופות של 5 שנים, אחת בסך 18 מיליון שקל שנושאת ריבית שנתית קבועה לא צמודה, והשנייה בסך 12 מיליון שקל שנושאת ריבית משתנה המבוססת על ריבית הפריים. שתי ההלוואות עומדות לפירעון ב-60 תשלומים חודשיים שווים החל מיולי הקרוב.

בנוסף נלקחה הלוואה מבנק לאומי, לתקופה של 5 שנים, בסך 15 מיליון שקל. ההלוואה נושאת ריבית שנתית קבועה לא צמודה ועומדת לפירעון ב-60 תשלומים חודשיים שווים, גם כן מיולי הקרוב.

ההלוואה האחרונה היא מבנק דיסקונט, ל-5 שנים בהיקף 15 מיליון שקל, וגם היא נושאת ריבית שנתית קבועה לא צמודה. הלוואה זו עומדת לפירעון ב-20 תשלומים רבעוניים של סכומי קרן שווים, החל מספטמבר הקרוב.

שיעורי הריבית השנתית של ההלוואות הם בטווח של 2.25%-3.02%, וטלדור ציינה כי ההלוואות נועדו למחזר הלוואות ולממן השקעות. ההלוואות כפופות לאמות המידה הפיננסיות הקיימות בין החברה לבין הבנקים: שיעבוד שלילי, הון עצמי של לפחות 70 מיליון שקל, יחס של עד 3.5 בין החוב הפיננסי נטו בניכוי 70% מההון החוזר התפעולי ל-EBITDA, ויחס חוב פיננסי נטו לזמן קצר להון החוזר, שלא יעלה על 80% בדוחות השנתיים. בסוף הרבעון הראשון היו לטלדור מזומנים ושווי מזומנים בהיקף 31.4 מיליון שקל.