6 המצאות חדשות שראינו בתערוכת הטכנולוגיה הענקית במזרח

החברות המציגות בתערוכת קומפיוטקס שבטיוואן מוכיחות שעולם המחשבים האישיים לא חייב להיות אפרורי • נציגות בולטת לסטארט-אפים ישראליים

תערוכת קומפיוטקס 2018 / צילום: טיירון סיו, רויטרס
תערוכת קומפיוטקס 2018 / צילום: טיירון סיו, רויטרס

אפשר היה לומר שטייפה הצטחצחה לקראת תערוכת קומפיוטקס 2018, אלמלא היתה זו עיר מצוחצחת ממילא. בירת טיוואן משלבת בין תכנון ידידותי לאדם, אסתטיקה בסגנון סקנדינביה, ואדיבות יוצאת דופן כמוה אין אולי בשום מקום אחר בעולם. תערוכת קומפיוטקס היא תערוכה וותיקה, והיא התארחה בטיוואן הרבה לפני שישראל אפילו פינטזה שאי פעם תהפוך לנמר מזרח תיכוני. על אף לפעמים קשה להאמין, בכל מה שקשור בחדשנות אמיתית ובתעוזה מחשבתית, הסטארט-אפים הישראלים בולטים גבוה מעל השאר. גם פה, בקומפיוטקס, ישראל בולטת בין דוכני התערוכה - וזה עוד לפני שהזכרנו את אינטל: אירוע ההשקה של ענקית השבבים, שבה הושקו מוצרי החברה שיגיעו לשווקים בחודשים הקרובים, כלל לא מעט מייד אין יזראל.

עם 35 מעלות והמון אחוזי לחות, הדבר האחרון שחסר בטייפה זה שמש, ומזל שכך. עננים מסתירים אותה ומאפשרים להסתובב גם בחום הכבד בחליפה מבלי להזיע יותר מדי. על עננה אחרת פחות מדברים - סין, שמבחינתה התחרות מול טיוואן היא כמו עצם ענקית בגרון.

המגמה שנצפתה כבר בתערוכת MWC ברצלונה בפברואר וניכרת בטייפה, היא פחות מוצרי צריכה אלקטרוניים, ויותר דיבורים על טכנולוגיות ותשתיות תחת המנוע. לצד אלו ניתן למצוא לא מעט פנינים חמודות שגורמות לך לתהות - למה מחכה תעשיית הגאדג'טים? עד מתי יימשך השעמום העיצובי? החברות בקומפיוטקס מוכיחות כי ניתן לשלב בין טכנולוגיה מתקדמת לעיצוב כיפי שתופס את העין. הנה כמה דוגמאות:

1. המארזים המעוצבים של Thermaltake

החברה הטיוואנית Thermaltake שמתמחה בייצור מארזים, עכברים ומאווררים וספקי כוח למחשבים הציגה בתערוכה את אחד המיצגים המרשימים ביותר: סדרת קונפיגורציות שעוצבו בידי אמנים ממדינות שונות בעולם, שלקחו שני צעדים קדימה את האופן שבו אנחנו תופסים מחשבים. עם כל הצינורות, האורות וכל הצבעים האפשריים, נשאלת השאלה איך לא חשבו על זה קודם, ולמה עיצוב חומרה לא הפך להיות ענף מוביל בחוגים לאמנות, פיסול ועיצוב תעשייתי. בואו נרחיב את הרעיון - קחו זאת לתשומת לבכם, מעצבי סמארטפונים משעממים. החברה משכה את תשומת הלב של המבקרים עד כדי כך שלא נזקקה לנציגים ונציגות שינסו למשוך את העוברים והשבים אל הביתן שלה - הם הגיעו לבד.

אחד המארזים של Thermaltake / צילום: אורי ברקוביץ'
 אחד המארזים של Thermaltake / צילום: אורי ברקוביץ'

אחד המארזים של Thermaltake / צילום: אורי ברקוביץ'
 אחד המארזים של Thermaltake / צילום: אורי ברקוביץ'

אחד המארזים של Thermaltake / צילום: אורי ברקוביץ'
 אחד המארזים של Thermaltake / צילום: אורי ברקוביץ'

2. כיסאות גיקיים לגיימרים

חברת Anda Seat הציגה סדרת כסאות שכל גיק גיימר עם גב מפונק ומספיק כסף בבנק ישמח לקבל ליום ההולדת, ולו כדי לא לכרוע תחת נטל שעות המשחק. הכסאות מעוטרים בצבעים ובסמלים המזוהים עם באטמן, סופרמן ועוד כל מיני גיבורי על. ניסינו ובדקנו, וזה באמת נוח, אם כי בקיץ הישראלי הם עלולים להיספג בזיעה. המחיר: בין 300 ל-400 דולר.

הכיסא של אנדה / צילום: אורי ברקוביץ'
 הכיסא של אנדה / צילום: אורי ברקוביץ'

3. מחשבים קומפקטיים מעלי חיוך

מחשבי קופסה קומפקטים הם טרנד מהמם שחרף ההבטחה, מעולם לא התרומם. החברה הצרפתית Bleujour פיתחה סדרת מחשבי קובייה מאז 2014, אבל לטענתה הם מוצגים לראשונה בתערוכה - אלו מחשבים שקטים בתדר 16 דציבלים (לשם השוואה: בין סיכה נופלת לרשרוש עלים) באורך, רוחב ועומק של 12 סנטימטר, שעוצבו ביד אמן. המחשבים עצמם מגיעים עם מעבדי אינטל i3 עד i7 וכוללים בין 8 גי'גה ל-32 זיכרון RAM לכל הפחות, כונן SSD 256 בנפח 256 ג'יגה או כונן קשיח רגיל 2.5 אינץ'.

טווח המחירים נע בין 400 ל-1,200 דולר. כדי שלא ישעמם לכם בעין, הקופסה ניתנת להחלפה ומחירה משתנה מדוגמה לדוגמה: החל מ-80 אירו לקופסה פשוטה, ו-100 אירו לקופסה מעץ מלא, ועד 2,000 אירו עבור קופסה של אמן הרחוב Jo Di Bona. הקופסאות קלות מאוד ורמת הגימור שלהן גבוהה ומרשימה.

4. מחשב ביתי לכריית מטבעות וירטואליים

חברת Comino טוענת שהיא מצאה את הדרך הכי יעילה לכרות את המטבע הפופולרי את'ריום: בעזרת מערכת קירור בנוזל שהיא מתקינה גם בארון שרתים - וגם במארז ביתי. כלומר, אם מחשב שמחירו 5,000 דולר יכול להיחשב מארז ביתי. החברה היא דוגמה מרתקת למבנה הגלובלי של חברות טכנולוגיה בימינו, עם פעילות מחקר ופיתוח במוסקבה, ייצור בגרמניה, לוגיסטיקה בלטביה, מטה בקפריסין, מעבדים גרפיים מטיוואן ומשרד מכירות בבירת ההייטק הסינית שנג'ן, הסמוכה להונג קונג.

מחיר הארון, המורכב מעשרה בלוקים ומכיל 160 כרטיסים גרפיים עומד על 110 אלף דולר. למקרה שתהיתם - המתקן מגיע עם אחריות לשנה. היזמים המוסקבאים לקחו אותנו אל מאחורי הקלעים כדי להראות לנו שמכונות הכרייה באמת מחוברות לצנרת המים, ופירקו אותן עבורנו כדי להראות עד כמה הן מורכבות ובטוחות לשימוש.

המחשב של קומינו / צילום: אורי ברקוביץ'
 המחשב של קומינו / צילום: אורי ברקוביץ'

5. זיהוי בכי או קריאות מצוקה בבית חכם

אנחנו מכירים זיהוי קולי בקטע של זיהוי מילים בדיבור, אבל מה עם קולות אחרים? לדוגמה, בכי של תינוק או, להבדיל, אזעקת צבע אדום (לטיוואנים לא צריך להסביר מה זה - בזמן התערוכה נערך תרגיל צבאי ונשלחו הודעות לטלפונים הסלולרים, גם של המבקרים, עם הודעה באנגלית "President Alert").

לסטארט-אפ הישראלי AbiliSense שהציג במסגרת הביתן של האינקובטור הטיוואני Garage+, יש פיתרון לבית החכם העתידי שיאפשר רשימה של קולות שמחייבים מענה. פגשנו בתערוכה את ארז לוגאשי המנכ"ל, ואת קטרינה רוטנברג ה-VP Product שסיפרו לנו שכבר גייסו חצי מיליון דולר מהמדען הראשי לצורך הפיתוח המיועד לסייע לחרשים, וכעת הם נמצאים בעיצומו של תהליך לקבלת חמישה מיליון נוספים עבור מה שהם מכנים טכנולוגיות מצילת חיים. בחברה חמישה עובדים והם פועלים במסגרת האקסלרטור המוניציפלי מהרצליה - Hac. האינקובטור גראז'+ פועל במסגרת קרן Epoch , שנתמכת על ידי 20 חברות ענק מטיוואן. פעילות הקרן נועדה לאפשר שידוך בין חברות סטארט-אפ לבין יצרניות ציוד אלקטרוני מטיוואן. ואגב גאווה מקומית, מתוך 20 סטארט-אפים שנבחרו על ידי הקרן משש מדינות, ארבעה סטארט-אפים הם מישראל.

6. שימוש בגלי אור במטרה לזהות חומרים

עוד מבית האקסלרטור גאראז'+, הסטארט-אפ הישראלי HC Vision מאפשר זיהוי חכם גם הוא - הפעם של חומרים, וזאת על פי אורך גלי אור. כיצד יכולה מערכת ממוחשבת להבדיל בין אדם לצילום של אדם? המנכ"ל בועז ערד הסביר לנו שאפל השקיעה במצלמה שמאפשרת זיהוי תלת ממד כדי למנוע את הונאת מערכת זיהוי הפנים על ידי תמונות. לדברי ערד, הטכנולוגיה של HC Vision נותנת מענה יעיל יותר משום שהטכנולוגיה שלה מבחינה בין אורכי הגל המשדרים חומרים שונים - נייר צילום או גוף חי, ללא קשר לצבע שלהם. בנוסף, בזכות יכולת זיהוי אורכי הגל, מסוגלת הטכנולוגיה של החברה לספק שיפור בתוצאות צילום בתנאי תאורה קשים ולנפק תמונות מדויקות ובהירות פי שניים.

בשלב הבא, על פי חזון החברה - יכולת זיהוי החומרים תאפשר למשל לחשב אוטומטית את סך הקלוריות בארוחה וזאת על בסיסי צילומה בלבד. לדברי ערד החברה החלה לאחרונה בניסוי הוכחת התכנות (proof of concept) בשיתוף עם אחת מיצרניות הסלולר הגדולות. בחברה, הפועלת במסגרת אוניברסיטת בן גוריון, שלושה עובדים במשרה מלאה והיא נמצאת כעת בעיצומו של סבב גיוס ראשון בסך 2 מיליון דולר.