הדרמה של עזיבת הפועל י-ם: אלון בדרך לקנות קבוצת NBA

אורי אלון עוזב את קבוצת הכדורסל 5 שנים אחרי שרכש אותה מנהל כבר חודשיים מו"מ מתקדם לרכישת החזקות בקבוצת ה-NBA "בוסטון סלטיקס" • בהודעה שמסר לתקשורת טען אלון כי הוא עוזב בשל הצמיחה של חברת קומפאס שבבעלותו

אורי אלון / צילום: באדיבות Compass
אורי אלון / צילום: באדיבות Compass

5 שנים אחרי שרכש את הפועל ירושלים בכדורסל, הודיע היום (ג') אורי אלון כי החליט לעזוב את המועדון. ההודעה מגיעה כמה שעות אחרי ההדחה של הקבוצה בחצי גמר הפיינל פור בידי הפועל חולון.

בהודעה שמסר לתקשורת טען אלון כי הוא עוזב בשל הצמיחה של חברת קומפאס שבבעלותו. קומפאס גייסה לאחרונה 550 מיליון דולר מסופטבנק, קרן ההשקעות בטכנולוגיה הנחשבת לגדולה בעולם. 

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי העזיבה של הפועל ירושלים נועדה בין היתר כדי לאפשר לאלון לעלות לבמה הגדולה יותר: מזה חודשיים מנהל אלון משא-ומתן מתקדם לרכישת החזקות בקבוצת NBA, ככל הנראה בוסטון סלטיקס. לפני כחצי שנה הוערכו הסלטיקס על-ידי "פורבס" לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. היא מוחזקת על-ידי קבוצת משקיעים בראשות וויק גרוסבק, שרכשה את המועדון ב-2002 עבור 360 מיליון דולר. 

העיסוק בקומפאס והצמיחה שלה הפכו להיות גורם משמעותי בהחלטה לעזוב את ירושלים: כשאלון רכש את קבוצת הכדורסל, העסיקה קומפאס 30 עובדים בלבד, והיום כבר מדובר על 5,000 עובדים. 

כמו כן, אלון מפזר כבר תקופה ארוכה רמזים לגבי המשך דרכו בהפועל ירושלים. אתמול (ב'), במהלך שיכול להעיד על העתיד לבוא, הוא לא הופיע למשחק חצי הגמר בהיכל הספורט ביד-אליהו ונשאר בניו-יורק לרגל עסקיו.

מבחינת הפועל ירושלים, כבר עכשיו ברור כי התקציב של הקבוצה עומד לרדת משמעותית החל מהעונה הקרובה. שחקנים בכירים ויקרים צפויים לעזוב, והמועדון ייאלץ להסתדר פחות או יותר סביב ההכנסות הטבעיות שלו וללא הזרמת בעלים מאסיבית כפי שהורגל בתקופת אלון

בהודעה לתקשורת נמסר: "עם השלמת הגיוס בדצמבר 2017, ולאחר התייעצות של אלון עם חברי דירקטוריון קומפאס וצמיחתה חסרת התקדים, אלון החליט שלא להמשיך לכהן במקביל כבעלים של קבוצת הכדורסל בעונה הבאה. בחודשים שעברו מאז, העביר אלון את סמכויותיו הניהוליות באופן הדרגתי, בתהליך שנועד לאפשר לקבוצה להיערך להמשך בצורה מיטבית במעורבותם של הגורמים הניהוליים הרלוונטיים".

אלון רכש את הקבוצה בשנת 2013, יחד עם קבוצת משקיעים שכללה את איש הפרסום אייל חומסקי. הוא הוביל את הפועל ירושלים לשתי אליפויות המדינה - הראשונה בתולדותיה בשנת 2015 והשנייה ב-2017.

אלון עצמו מסר: "זכיתי להגשים חלום ולראות את הקבוצה שאני אוהד מילדותי זוכה פעמיים באליפות המדינה ומצליחה בעקביות תוך שהיא מגיעה בכל שנה לפיינל פור. ראיתי צמיחה עצומה בקהל האוהדים שב-5 השנים האלה התבסס כאחד הקהלים הדומיננטיים באירופה, ויחד שברנו הגמוניה של 50 שנים בארץ. במקביל להצלחתה של הקבוצה, חברת הטכנולוגיה שהקמנו בניו-יורק, קומפאס, זכתה להצלחה והכרה בקנה-מידה עולמי. לשם השוואה - כשרכשנו את הפועל ירושלים, קומפאס העסיקה כ-30 עובדים לערך. כיום החברה כוללת מעל ל-5,000 עובדים. כמובן שהנסיבות השתנו בהתאם, כך שבחודשים האחרונים רוב פעילותי הוקדשה לקומפאס, ובצורה הדרגתית הצטמצם היקף הפעילות שלי בקבוצת הכדורסל".

אייל חומסקי, שסמכויות הניהוטל של המועודן יועברו אליו כעת, אמר: "אורי אלון שינה את ה-DNA של הפועל ירושלים והפך אותה לקבוצה ווינרית. הפועל ירושלים הפכה לגורם דומיננטי בכדורסל הישראלי בזכות החזון והיכולות של אורי אלון, כמו גם הניסיון שהוא הביא איתו. היסודות שהוצבו חזקים ויסייעו לנו להמשיך להוביל את הכדורסל הישראלי עוד שנים רבות".

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, מסר כי "אורי אלון תרם תרומה אדירה לעיר, אשר נהנתה בשנים האחרונות מהצמיחה האדירה של הפועל ירושלים. ניהולו הפך את קבוצת הכדורסל של העיר לקבוצה אלופה שזכתה לתארים רבים בזמן קצר, והישגיה בתקופתו יירשמו בספר ההיסטוריה של הקבוצה והעיר בכלל. אורי, אתה אוהב ירושלים אמיתי. בשם כולנו, תודה לך".