אגד קיבלה מתנה של 10 מיליארד ש', ואת אף אחד זה לא מעניין

שבוע אחרי הסכם רפורמה עם חברת החשמל וקצת לפני הסכם רפורמה שלישי עם עובדי הנמלים • זה קרה במסגרת הסכם חדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית ל-10 שנים במסגרתו הבטיחה המדינה להמשיך ולהעביר לאגד סובסידיה בהיקף של כמיליארד שקל לשנה

המדינה נתנה השבוע לאגד 10 מיליארד שקל, בלי ששמתם לב. זה קרה במסגרת הסכם חדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית ל-10 שנים. במסגרת ההסכם הבטיחה המדינה להמשיך ולהעביר לאגד סובסידיה בהיקף של כמיליארד שקל לשנה למשך תקופת ההסכם תמורת שורת צעדי התייעלות ארגונית של אגד. ההסכם עם אגד בא שבוע אחרי הסכם רפורמה עם חברת החשמל שיעלה 6.7 מיליארד שקל - שיוחזרו באמצעות התייעלות של חברת החשמל. בקרוב ייחתם כנראה הסכם רפורמה שלישי עם עובדי הנמלים שדורשים תוספות שכר במיליארדים. תמורת מה? לא ברור.

מה שמעניין בסיפור של אגד הוא עד כמה הוא לא מעניין איש. הסכם הרפורמה בחברת החשמל הקים קול זעקה ציבורית על הכסף שיקבלו עובדי חברת החשמל הנצלנים. ומה לגבי עובדי אגד? הם יותר טובים? חברת החשמל מדורגת במקומות הראשונים ברמת השירות שהיא מספקת והחשמל בישראל אינו יקר בהשוואה בינלאומית. אגד מספקת לציבור שירות גרוע, ומצטיינת במספר האיחורים והביטולים של נסיעות אוטובוסים. עובדי אגד מצטיינים גם בהתנהגות כוחנית כלפי מתחרים כמו נהגי המוניות. מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית אינו יקר אמנם, אבל זה רק בגלל שהמדינה מסבסדת אותו. לאן הולכים מיליארד השקלים שהמדינה מעבירה לאגד בכל שנה? בניגוד לחברת חשמל הממשלתית, אגד היא קואופרטיב פרטי. אנשים שנחשפו לדוחות הכספיים של אגד מתארים גוף מסואב ומנופח שיש בו עובדי דור א' חברי אגד, שמשתכרים שכר ממוצע של 30 אלף שקל, שזה, תודו, לא רע לנהגי אוטובוס.

אז הנה כמה סיבות לכך שזרקור הביקורת הציבורית פוסח משום מה על אגד.

כי אוטובוסים זה לעניים - חברת החשמל מספקת חשמל לכלל אזרחי המדינה וכולם נאלצים לשלם את חשבונות החשמל הדו-חודשיים שהיא שולחת. אגד, לעומת זאת, אינה מהווה אלטרנטיבה לרכב הפרטי ולכן היא משרתת רק את שלושת העשירונים בעלי ההכנסה הנמוכה. העובדה שאגד מספקת שירות גרוע, איטי ולא-אמין לקהל שבוי משתלמת לה.

כי מי רוצה לעבוד באגד? התדמית הגרועה שיש לנהגי אוטובוס (שלא בצדק, אגב) לא מעוררת צרות עין כמו זו שמעוררים עובדי חברת החשמל, שמדורגת מסורתית בצמרת החברות "שהיית רוצה לעבוד בהן". מול החשמל חינם, מקבלים עובדי אגד הטבות לא פחות אטרקטיביות, רק שאתם לא יודעים עליהן.

כי האוצר אינו מסית. במשך שנים מנהל האוצר קמפיין לא-רשמי נגד עובדי חברת החשמל והנמלים. האוצר הוא המקור לסיפורים המוכרים כל-כך על נהג האוטובוס בחברת חשמל שמרוויח 50 אלף שקל בחודש (הוא אגב פרש מזמן לעסקים אחרים) או על הנתב בנמלים שמשתכר 70 אלף ומעלה. ומה באשר לאגד? למרות שמדובר בגוף נתמך שעולה לנו מיליארדים הממונה על השכר באוצר אינו מפרסם נתונים על השכר באגד.

כי העובדים באגד יותר חכמים. חייבים לציין שההתנהגות הכוחנית של ועדי העובדים בנמלים ובחברת החשמל (לא כולל הוועד הנוכחי בחשמל) סייעה מאוד למאמצי ההסתה של האוצר נגדם. עובדי אגד, לעומת זאת, הבינו מזמן שעדיף להפוך את הפקידים מאויבים לחברים. במשך שנים הקפידו באגד לגייס רק בוגרי אגף תקציבים באוצר לתפקיד סמנכ"ל הכספים של הקואופרטיב - למרות שלבוגרי האגף הזה אין בדרך כלל השכלה חשבונאית או ניסיון בגיוס כספים או כתיבת דוחות כספיים. באשר למשרד התחבורה, כבר שנים מסתובבות שמועות על מושתלי אגד במשרד - שמועות שאין להן הוכחות, חייבים לציין. אבל בשורה התחתונה תגידו מה שתגידו על נהגי אוטובוס, הם יכולים ללמד את כולנו שיעור שלילי כיצד אפשר להתנהל בחוסר שקיפות, לתת שירות גרוע וליהנות מתנאי שכר מעוררי קנאה באין מפריע וללא ביקורת ציבורית.