התשלום לתיווך צפוי להתחלק בין השוכר למשכיר הדירה

ועדת השרים אישרה היום את הצעת החוק שמגדירה את חלוקת תשלום דמי התיווך

מודעות במשרד תיווך / צילום אילוסטרציה: מירב מורן
מודעות במשרד תיווך / צילום אילוסטרציה: מירב מורן

הצעת חוק שיזם יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן אושרה היום (א') בוועדת שרים לענייני חקיקה. הצעת החוק מבקשת להגדיר את חלוקת תשלום דמי התיווך בין השוכר למשכיר במעמד ההתקשרות עם המתווך.

על פי הצעת החוק, מתווך שגובה את מלוא דמי התיווך מהשוכר עובר על הוראות החוק וצפוי לעמוד לדין משמעתי כנזיפה, קנס ובמקרים קיצוניים גריעה ממרשם המתווכים המנוהל על ידי רשם המתווכים במשרד המשפטים. עוד על פי הצעת החוק, קיימת החרגה בסיטואציה של התקשרות כללית בין שוכר למתווך לשם מציאת דירה להשכרה, במצב זה, יהיה רשאי המתווך לגבות את מלוא דמי התיווך מהשוכר.

נציין כי הצעת החוק האמורה נולדה לאחר שהתברר שחוק שכירות הוגנת, שאושר בכנסת ביולי שנה שעברה, מתייחס לסוגיה של היחסים בין המתווך השוכר והמשכיר, אך לא ממש בר ביצוע כל עוד לא ייעשה שינוי בחוק המתווכים עצמו.

ואכן, למרות שחוק שכירות הוגנת היה אמור להגן על השוכרים מפני עמלות תיווך, בפועל המתווכים המשיכו לגבות את דמי התיווך, על פי יוזם החוק בשל "פרשנות שגויה של חוק שכירות הוגנת". מאחר שהתיקון לנושא אושר תחת חוק שכירות הוגנת, לא הייתה אפשרות לחייב מתווכים בדין משמעתי, ולכן נוצרה ההבנה שיש לתקן בהתאם את חוק המתווכים.

ח"כ פולקמן אמר היום: "להפיל עלויות תיווך באופן חד צדדי על השוכרים זה לא הגון ולא צודק ומעלה את מחירי התיווך באזורי הביקוש. אני נחוש לקדם הסדרה שלא תאפשר מקרים של חד צדדיות, מתווך שיפעל בניגוד לנהלים החדשים יסכן את רישיונו. להפיל עלויות תיווך באופן חד צדדי על השוכרים זה לא הגון ולא צודק ומעלה את מחירי התיווך באזורי הביקוש. אני נחוש לקדם הסדרה שלא תאפשר מקרים של חד צדדיות, מתווך שיפעל בניגוד לנהלים החדשים יסכן את רישיונו".

נציין כי הצעת החוק עברה היום רק את השלב הראשון והמקדמי, וועדת שרים לחקיקה, ועוד צריכה לעבור דרך ארוכה של דיון ואישור וועדת הכנסת הרלוונטית ואישור המליאה טרם תאושר סופית ותירשם ברשומות.