יו"ר מטה הדיור: "אנחנו תומכים מאוד בדיור להשכרה"

זאב ביילסקי אמר את הדברים בכנס של החברה הממשלתית דירה להשכיר • מנכ"ל דירה להשכיר: "יש 3 נקודות רווח למי שהולך לכיוון של דיור להשכרה" • במקביל, אחד היזמים שהגיע לכנס יצא נגד היוזמה לבנייה להשכרה וטען: "דירות להשכרה במדינת ישראל זו טעות, בכייה לדורות"

יו"ר מטה הדיור זאב ביילסקי
יו"ר מטה הדיור זאב ביילסקי

"אנשים לא חייבים רק לקנות דירות. יש בעולם הרבה מקומות בהם אנשים חיים כל החיים בשכירות. אנחנו מנסים לשנות את התדמית גם בישראל. צריך דיור להשכרה גם כאן. ברעננה יש פרויקט להשכרה, 238 דירות שהקימה חברת רובינשטיין. זה עובד מצוין ומסייע לאנשים. רבע מהדירות בשכר דירה מפוקח. זה טוב גם לתקופת ביניים, לפני רכישת דירה ובעת צמיחת המשפחה" - כך אמר היום (ד') יו"ר מטה הדיור, זאב ביילסקי, בכנס שערכה החברה הממשלתית דירה להשכיר לקראת פרסום וסגירה של מספר מכרזים להשכרה ארוכת-טווח במקומות שונים בארץ.

נציין כי העובדה שיו"ר מטה הדיור הגיע לכנס עשויה להעיד על שינוי מגמה של מטה הדיור כלפי תחום הדיור להשכרה, כאשר עד כה עיקר הפוקוס של מטה הדיור היה על פתרונות דיור במכירה, באמצעות ניסיונות להגדלת היצע לצד שיווק במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.

"אנחנו תומכים מאוד בדיור להשכרה", המשיך ביילסקי, "אנחנו לא פוסלים שום דבר, לא רכישת דירות ולא מגורים בהשכרה, אבל גם דיור להשכרה חשוב. הפרויקטים שהחברה מקימה הם מכוח החלטת ממשלה. היום, שהממשלה שהיא שמחזיקה ברוב הקרקעות, חלק מהקרקעות הולכות להשכרה. לפעמים באזורי ביקוש ולפעמים בפריפריה. חשוב לתת דרך נוספת שלא ברכישת דירה. היום רוב השוכרים הם מול אנשים פרטיים, והשכירויות קצרות-טווח ונתונות לגחמות של המשכיר. מטה הדיור וגם שר האוצר נמצאים מאחורי החברה הממשלתית דירה להשכיר".

עוד התייחס ביילסקי בדבריו גם לחודשים הראשונים שלו כיו"ר מטה הדיור. נזכיר כי ביילסקי החליף את אביגדור יצחקי שכיהן בתפקיד מאז 2015. "אחרי תקופה ארוכה ברעננה הגעתי למטה הדיור. אני חושב שזה אתגר בלתי רגיל לקדם פתרונות למשבר הדיור. אני כל יום לומד דברים חדשים. העבר שלי ברעננה עוזר, אבל יש הרבה תהליכי מאקרו וצריך לדעת בדיוק לאן אתה הולך, כמה אתה עושה ובאיזו מידה. אנחנו מנסים במטה הדיור להביא את הזוגות הצעירים ליכולת לרכוש דירה. פעם היו הרבה משקיעים אבל הצעדים האחרונים בעיקר בתחום המיסוי הוציאו אותם מהשוק. אחד התפקידים שלנו הוא לקצר את הליכי התכנון. זה לא יאומן. ואני מכיר את זה מקרוב גם מימיי ברעננה ועכשיו במטה הדיור אני עושה על זה דוקטורט. בעבר אמרו שכדי שערעור יהיה מהר יותר, יעשו את זה דרך ועדות ערר. אז הקימו את ועדות הערר. מה הסתבר? שהערר לוקח יותר זמן ממה שלוקח ההליך בוועדה המקומית. אז מה עשינו?".

עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית דירה להשכיר, הציג בכנס המציעים את הפרויקטים שיוצאים למכרז ואמר. "אנחנו עושים את הדברים בהסכמה ושיתוף פעולה עם הרשות המקומית. יש להם אינטרס גדול לקדם פרויקט לשכירת. עוזר לצעירים וזה חשוב לרשות המקומית". לוי פנה גם ליזמים שהגיעו לכנס והסביר כי בהיבט הכלכלי יש לא מעט נקודות רווח בפרויקטים של דיור להשכרה: "יש שלוש נקודות רווח למי שהולך לכיוון של דיור להשכרה. הרווח הברור מהשכרת הדירות וממכירת הדירות לאחר תום התקופה. מעבר לזה, מבנה הפרויקט הוא מעין מגן מס, ועכשיו חוק עידוד השקעות הון נמצא על המדוכה ועושים עדכונים כדי שיהיו הקלות נוספות. זה עוד לא עבר אבל זה הכיוון. יתרון שלישי הוא במימון. פרויקט להשכרה נתפס כפרויקט בטוח יחסית ולכן המימון בהתאם, אפשר מימון גבוה יחסית".

נציין כי בעוד הכנס עסק בדיור להשכרה, היה גם מי שמצא לנכון לציין שאוזני המשתתפים כי לדעתו מדובר בתחום בעייתי. מדובר בציון חסיד, מבעלי חברת האחים חסיד, שאמר בכנס: "דירות להשכרה במדינת ישראל זו טעות. זו בכייה לדורות. מה אתם עושים? כל דירה עולה למדינה לפחות 300 אלף שקל אם לא מיליון. המדינה מפסידה הרבה כסף על יחידות דיור. תנו את הכסף הזה לדיירים שיקנו דירה. ויהיו בעלי הבית אחרי כמה שנים. זה יוציא אותם ממעגל העוני בהמשך הדרך. לנהל את המפעל הזה עוד 20 שנה יעלה למדינה הון תועפות". בתגובה לדברים אמר מנכ"ל החברה הממשלתית לוי כי: "זה לא המצב. החברה וגם המדינה מאמינה מאוד בתחום הדיור להשכרה. זה עובד בכל העולם, אין סיבה שזה לא יעבוד גם בישראל".