אושר: תוספת הטבת מס ליישובים סמוכי גדר בצפון

ועדת הכספים אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה • מדובר בתיקון לחוק הטבות המס לישובים בפריפריה אשר עבר בשנת 2015 • עפ"י התיקון יהיו זכאים ישובים בהם חיים עד 85 אלף איש (במקום 75 אלף איש קודם לכן), דבר שיכניס גם את נהריה לרשימת הערים הזכאיות

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ועדת הכספים אישרה לקריאה ראשונה היום (ד') את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הטבות המס) של חברי הכנסת משה גפני (יהדות התורה), מיקי זוהר (הליכוד) וח"כים נוספים והכניסה לחוק תיקונים בנוגע לקביעת הטבות מס הכנסה ליישובים בצפון ובדרום.

מדובר בתיקון לחוק הטבות המס ליישובים בפריפריה אשר עבר בשנת 2015, אז נקבעו מספר קריטריונים להטבות המס וביניהם הסמיכות לגבול, מספר התושבים והשתייכות לאשכול חברתי-כלכלי. גובה ההטבה עד היום נקבע לפי 3 פרמטרים: ניקוד חברתי-כלכלי, ניקוד סמיכות לגבול וניקוד פריפריאליות.

על פי התיקון יהיו זכאים יישובים בהם חיים עד 85 אלף איש (במקום 75 אלף איש קודם לכן), דבר שיכניס גם את נהריה לרשימת הערים הזכאיות. עוד שינוי שהוכנס היום הרחיב את הזכאות בקרב יישובי הצפון גם ליישובים שאינם ממש על הגדר, אלא מרוחקים ממנה בין 2 ק"מ ל-9 ק"מ. הטבת המס הנוספת על ההכנסה של התושבים ביישובים אלה, תהיה בשיעור של 2%.

בנוסף, לאור עדכון נוסחת המדד הפריפריאלי על ידי הלמ"ס, נקבע תיקון להגדרת הניקוד הפריפריאליות, כך שמספר הנקודות לאשכולות 3 ו-4 יהיה זהה (לאור הפער הנמוך בין שני האשכולות), ובמקביל תבוטל תוספת הזכאות ליישוב עירוני בנגב במדד פריפריאלי 3 או נמוך ממנו, כך שהתוספת לעניין הטבת מס זו תעמוד על סכום של עד 30 אלף שקל הן לאשכול 3 והן לאשכול 4.

במהלך הדיון טענו נציגי משרד האוצר כי העלות הכוללת של החוק גדלה והיא עומדת כיום על 2.3 מיליארד שקל תחת המסגרת תקציבית שנאמדה בעת חקיקת החוק בשנת 2015 על 1.35 מיליארד שקל. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ציין כי החוק לא השתנה מהסיכום המשותף שנקבע עם שר האוצר ובמידה והמשרד רוצה לעצור את תיקון החוק שעלותו עומדת על כ-52 מיליון שקל הוא דורש ששר האוצר הוא זה שיעביר את הבקשה, כך לפי הפרטים שצוינו בהודעה לעיתונות של ועדת הכספים.

"קבענו מראש שיהיו קריטריונים, אם שר האוצר רוצה לחזור בו אני מבקש לשמוע זאת ממנו" אמר יו"ר הוועדה גפני. הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.