חוגג הוא לא היחיד שסוגר עסקאות גדולות עם ביטקוין בישראל

בחברת ביטס אוף גולד מספרים כי באחרונה גוברת הפופולריות של השכרת חללי עבודה תמורת מטבעות קריפטו • שער הביטקוין ירד בכ-10% מאז העסקה, שנחתמה לפני כשבועיים

רכישת הקרקע בכפר שמריהו על ידי יזם ההייטק משה חוגג היא, ככל הנראה, הפעם הראשונה שבה נדל"ן בישראל נמכר תמורת מטבעות דיגיטליים. חוגג ואיש העסקים אילן בן-דב, שמכר את הקרקע, ביצעו כנראה את עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר שבוצעה באמצעות ביטקוין בישראל. עם זאת, בישראל כבר בוצעו עסקות גדולות אף יותר במטבעות דיגיטליים, אם כי לא לרכישת נדל"ן.

תומר ניב, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת ביטס אוף גולד, המשמשת ברוקר למטבעות דיגיטליים, סיפר ל"גלובס": "יש לנו לקוחות שפונים אלינו כל הזמן עם בקשות לקנות או למכור נכסים עם ביטקוין. יש, למשל, לקוח שרצה למכור את הבית שלו בסביון, ששווה כמה מיליוני שקלים. הלקוחות עושים זאת בדרך כלל מטעמים אידיאולוגיים או כדרך לרכוש ביטקוין כנכס פיננסי. הכל כמובן חייב להיות מפוקח משפטית".

לדברי ניב, בוצעו בישראל עסקאות קודמות בסדרי גודל של כמה מיליוני דולרים, ואפילו בסכומים של עד 5 מיליון דולר לעסקה בודדת. בסכומים אלה, לדבריו, העברת המטבע בוצעה בדרך כלל במסגרת המרה של כספים שגויסו ב-ICO לשקלים. "אלה שרוצים לקנות נכסים בביטקוין, הם אנשים שרכשו בעבר ביטקוין, ובמקום לממש את הביטקוין בשקלים, מנצלים את ההזמנות לרכישת נדל"ן באמצעות הביטקוין או במטבעות דיגיטליים אחרים". ניב הוסיף כי "יש מיתוס בקהילת את'ריום, שהמשקיעים נמדדים במספר מכוניות הלמבורגיני שהם קנו במטבעות קריפטו".

"בתקופה האחרונה עסקאות שכירות באמצעות מטבעות דיגיטליים נעשו פופולריות גם בישראל", הוסיף ניב. "פעמים רבות, אחרי ICO, המנפיקים צריכים לשלם דמי שכירות על חלל העבודה שבו פועל הסטארט-אפ שלהם. במקרים כאלה, ביטס אוף גולד משמשת ברוקר, שעושה את ההמרה ממטבעות האת'ר, שגויסו בהנפקה, לשקלים".

ניב סיפר כי "הייתה בחצי השנה האחרונה עסקה, שבה דמי השכירות הגיעו לכמיליון וחצי שקל בשנה, עבור חלל עבודה משותף בתל-אביב. התשלום בוצע באמצעות מטבעות את'ר ולאחר מכן הועבר למשכיר בשקלים. בזכות תהליכי KYC ועבודה של ביטס אוף גולד מול הבנקים, מתאפשרת העברה של הסכומים הגדולים האלה, שהתקבלו במקור במטבעות דיגיטליים והומרו לשקלים, בחשבונות של הלקוחות הרלוונטיים, בכפוף לחוקי איסור הלבנת הון".

כ-15% מהסכום שולם בביטקוין

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", במסגרת העסקה רכש חוגג מבן-דב קרקע בשטח של 5 דונמים בין הרחובות הזורע, התמר והצבעונים בכפר שמריהו, במתחם בית הספר האמריקאי, תמורת 19 מיליון דולר. לפי הערכות, חוגג, שמתגורר כיום בשכונת פארק צמרת בתל אביב, מתכנן לבנות בעתיד על הקרקע בכפר שמריהו וילה פרטית עם בריכת שחייה בשטח בנוי של 1,200 מ"ר.

חלק של כ-15% מהסכום הכולל בעסקה שולם באמצעות המטבע הדיגיטלי ביטקוין - סכום השווה לכ-2.85 מיליון דולר. העסקה נחתמה, לדברי הצדדים המעורבים בה, לפני כשבועיים, כששער הדולר היה כ-3.58 שקלים לדולר (כיום שער הדולר מעט גבוה יותר, כ-3.64 שקלים). שער הביטקוין באותה עת היה בסביבות 7,500 דולר - גבוה בכ-10% משער הביטקוין כיום (יום ד׳), שהוא בסביבות 6,800 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.