ועדת הכספים אישרה ההצעה לפטור ממס להוצאות מעון רה"מ

זאת בדומה לפטור שניתן לנשיא המדינה • נציג רשות המסים העריך כי עלות החוק, אותו יזם ח"כ מיקי זוהר, תנוע בין 100-200 אלף שקל לשנה • חשב משרד רה"מ: הוצאות המים במעון הפרטי של רה"מ, ובכלל זה בריכת השחייה, ממומנות במלואן על חשבון המדינה; ח"כ מיקי לוי: הוצאה זו לבדה מגיעה ל-7,000 שקל בחודש

ח"כ מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

לאחר גיוס כללי בקואליציה, ועדת הכספים של הכנסת אישרה היון (ב') לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר להעניק פטור ממס לראש הממשלה על הוצאות מעון ראש הממשלה שהמדינה מממנת, בדומה לפטור שניתן לנשיא המדינה. ההצעה עברה ברוב של 8 תומכים בעד 7 מתנגדים. האופוזיציה הגישה רביזיה. 

מועד תחולת הפטור יידון במהלך הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. נציג רשות המסים בדיון העריך כי עלות החוק תנוע בין 100 אלף ל-200 אלף שקל לשנה.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) שאל את חשב משרד ראש הממשלה, אלי ביתן: "אמרה היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שהיא לא מבחינה בין הוצאה פרטית להוצאה ציבורית, ולצורך העניין האם הוצאה על מים לבריכת השחייה בווילה של משפחת נתניהו היא הוצאה פרטית או ציבורית?". ביתן השיב כי הוצאות המים במעון הפרטי של ראש הממשלה ממומנות במלואן על חשבון המדינה. ח"כ לוי ציין כי הוצאה זו לבדה מגיעה ל-7,000 שקל בחודש, משום שלדבריו, "מחליפים את המים בבריכה פעמיים בחודש".

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) אמר כי "אנחנו בעד החוק, אבל אנחנו חושבים שלצד החוק צריך להיות נוהל שיקבע מהי הוצאה ציבורית ומהי הוצאה פרטית".

הצעת החוק אושרה בעקבות נאום תמיכה בהצעה שנשאה היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אפק. "אין ספק שצריכה להיות פה השוואה (של הפטור ממס) לנשיא. לא רק שאין מניעה לעשות אותה, אני לא רואה כל קושי לגביה", אמרה אפק.

היועצת ציינה כי המדינה מתקשה ליישם את ההנחיות בנושא מיסוי הוצאות מעון ראש הממשלה שמשלמת המדינה, ומשום כך יש מקום לחוק המעניק לראש הממשלה פטור ממס, והסבירה כי נאמר לה שיש חודשים שבהם ההוצאות ממוסות באופן מלא, ויש חודשים שבהם הן ממוסות באופן חלקי. עו"ד אפק ציינה כי לירון נעים, נציגת משרד המשפטים שהשתתפה בישיבה, אמרה אמנם כי יש קושי בהצעה, אולם לא מדובר בקושי חוקתי.

חשב משרד ראש הממשלה, אלי ביתן, אמר כי בשלהי 2017 יצאו המלצות שבעקבותיהן הוחל בהליך של מיסוי ראש הממשלה. "אני לא יודע מהן הוצאות ציבוריות. הלכה למעשה ראש הממשלה ממוסה בפועל החל מינואר 2018 על כל ההוצאות שבוצעו בפועל בבית הפרטי, למעט הוצאות לביטחון שהן מובהקות לצורך תפקידו".

היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד אפק, הציגה את הרקע לחקיקה ואמרה כי "ההנחה בחוק הקיים היא שהייתה כוונה לתת פטור ממסים למלך ולמלכה, ואותו הנוסח בדיוק קיים ביחס לנשיא, תוך הגבלת ההוצאות 'לצורך מילוי תפקידו'. בהצעת החוק של מיקי זוהר יש כוונה להשוואה מלאה של הנוסח. עד לעתירה לבג"ץ רשות המסים לא ביקשה לגבות מסים על הוצאות שראש הממשלה הוציא בקשר למילוי תפקידו. ראו בהן הוצאות לנוחות המעביד שלפי החקיקה הן פטורות ממס. ב-2016 הוגשה עתירה לבג"ץ, בה נטען כי ראש הממשלה צריך לשלם מס כמו יתר האזרחים במדינה. בנוסף נטען כי תשלום מאוצר המדינה עבור הוצאות במעון הפרטי הן טובות הנאה, וכן כי ההוצאות אינן הוצאות לנוחות המעביד כפי שסווגו על-ידי רשות המסים עד אז.

"בעקבות העתירה הוקם צוות בין-משרדי שגיבש עקרונות וקווים מנחים להתייחסות המדינה למימון הוצאות המעון הפרטי בהיבט המיסוי. הצוות מחלק את הבית הפרטי לחלקים הנדרשים לצורכי תפקיד (משרד), פרטיים (חדר אמבטיה) ומעורבים (סלון גינה). הצוות קבע כי יש למסות חלקים פרטיים, לא למסות חלקים ציבוריים, ואת החלקים המעורבים יש למסות רק בימים שבהם ראש הממשלה נמצא בבית. בנוסף נקבע כי הוצאות שמטרתן השבחת המעון הפרטי יסווגו כטובות הנאה, בעוד שהוצאות ביטחוניות לעולם לא יסווגו טובת הנאה".

לדברי עו"ד אפק, הצעת החוק אינה חותרת תחת המלצות הצוות. אפק ציינה כי מבקר המדינה המליץ לקבוע תקרה להוצאות הפרטיות במעון הפרטי, וכן כי יוצג תקציב מסודר.