אנרג'יאן מתחילה בביצוע קידוחים במים הכלכליים של ישראל

החברה היוונית הודיעה על קידוח אקספלורציה בחלקה הצפוני של חזקת כריש • אנרג'יאן הודיעה על בחינת קידוחים נוספים - בכריש מזרח ובבלוק 12

לאחר חמש שנים בהן לא בוצעו בישראל קידוחי אקספלורציה: חברת אנרג'יאן דיווחה הבוקר (ב') לבורסה בלונדון כי בכוונתה להתחיל בקידוחים במים הכלכליים של ישראל. קידוח האקספלורציה (חיפוש) הראשון יתבצע בבלוק "הישן" של החברה, בחלקה הצפוני של חזקת כריש הקרוב לגבולה הימי של ישראל עם לבנון, כ-90 ק"מ מהחוף.

בנוסף, אנרג'יאן הודיעה על בחינת קידוחים נוספים - בכריש מזרח ובבלוק 12, בו זכתה החברה במכרז רישיונות החיפוש של משרד האנרגיה לפני למעלה מחצי שנה. בחברה מציינים כי קידוחי החיפוש הנוספים מתוכננים לאחר ביצוע תוכנית קידוח פיתוח לשלוש בארות מהמאגר המוכח כריש 'עיקרי'.

על פי החברה מטרת קידוח האקספלורציה בכריש היא "למצות את כל המשאבים הקיימים" של החזקה. במקרה של תגלית הכוונה היא להתחבר לצנרת הקיימת במתקן למתקן ה- FPSO(האסדה הצפה), שנבנה עם קיבולת טיפול שנתית של 8 BCM ביצוע הקידוח מתוכנן לסוף חודש מרץ 2019. עלות הקידוח נאמדת בכ-15-25 מיליון דולר. על פי דו"ח הערכה עצמאי של חברת NSAI CPR ההולנדית, במאגר כריש קיים פוטנציאל של כ-33.5 BCM גז טבעי, ו-14 מיליון חביות נפט קל.

לדברי מתיוס ריגאס, מנכ"ל אנרג'יאן: "קידוח בכריש צפון נבחר בשל מיקומו האטרקטיבי שיאפשר לנו לנצל כל פוטנציאל אפשרי מהתגליות לצד פיתוח המאגר הקיים. מאגר כריש יפותח לאחר גיוס מלוא המימון וחתימת 12 חוזים להספקת גז בהיקף מובטח של 4.2 BCM שנתי, לתקופה ממוצעת של 16 שנה".

החברה השנייה שזכתה במכרז של משרד האנרגיה שתוצאותיו התפרסמו בדצמבר בשנה שעברה היא הקונסורציום ההודי ONGC שזכה בבלוק 32. באפריל השנה משרד האנרגיה העניק להודים רישיון חיפוש גז טבעי ונפט לתקופה של 3 שנים עם אופציה להארכה. הקונסורציום נמצא כרגע בשלבים ההתחלתיים של איסוף החומרים. המשרד צפוי לקיים הליך תחרותי נוסף עד סוף השנה הנוכחית.

לאנרג'יאן 13 רישיונות חיפוש, חמישה מהם מחוץ לישראל - ביוון ומונטנגרו. החברה היוונית, שרכשה את מאגרי כריש ותנין בישראל בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי לוויתן ותמר, הנשלטים על-ידי קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י.

אתמול דווח ב"גלובס" כי בעלי הזכויות במאגר עזה מארין מנהלים מו"מ עם חברת אנרג'יאן היוונית לצורך פיתוח המאגר והפעלתו. החברה טרם אישרה את הדברים. על-פי דוח הבנק העולמי, עלות הפיתוח של המאגר נאמדת בכ-1.2 מיליארד דולר.