ניגוד אינטרסים? בולטון מפרסם במקביל את שטראוס וקולגייט

בעיתון "יתד נאמן" מופיעות במקביל שתי מודעות מבית היוצר של משרד הפרסום בולטון פוטנציאל, שעל פניו יש להן מטרה מנוגדת: האחת לקולגייט, הממליצה להפחית בצריכת חטיפים ומשקאות ממותקים - והשנייה למבצע החטיפים המתוקים של שטראוס-עלית

ניגודי אינטרסים בין לקוחות ומותגים היו מאז ומתמיד סוגיה עדינה בענף הפרסום. משרדי הפרסום שואפים להיתפס כשותף אסטרטגי של המפרסם, ולא רק כשכיר חרב, ולכן הם נמנעים בדרך-כלל מלטפל בחברות שמתחרות זו בזו ישירות, ואפילו כשמדובר בתחומים המשיקים באופן חלקי, הנטייה של המשרדים היא בדרך-כלל לוותר. אך נראה כי המלחמות השיווקיות והטרנד הבריאותי מחדדים מאוד את הסוגיות האתיות עמם נדרשים משרדי הפרסום והמפרסמים להתמודד.

משרד הפרסום בולטון פוטנציאל הוא משרד הפרסום המגזרי הגדול בארץ. המשרד מטפל בתקציב הפרסום של חברת שטראוס ובתקציב הפרסום של חברת שסטוביץ המפיצה את המותג קולגייט.

"יתד נאמן" הוא אחד העיתונים המרכזיים למגזר החרדי. בשבועות האחרונים מקדמת בו קולגייט מהלך שמעודד צחצוח שיניים פעמיים ביום. במסגרת המודעות החברה נותנת 4 המלצות לשמירה על היגיינת הפה, שאחת מהן היא "הפחיתו באכילת חטיפים ובשתיית משקאות ממותקים". 

פרסום של קולגייט
 פרסום של קולגייט

אם מדפדפים בעיתון עמודים ספורים קדימה, נתקלים במודעה אחרת של המשרד שדווקא נועדה לעודד צריכה מוגברת של ממתקים: מבצע החטיפים המתוקים של עלית, המציע מצלמה עם פיתוח תמונות מיידי למי שקונה ממגוון החטיפים של החברה. מיותר לציין כי מטרת המבצע היא לעודד דווקא צריכה מוגברת. במקביל, בולטון עורך עבור שטראוס מבצע לקידום מכירות של דוריטוס, שגם מטרתו היא לעודד צריכה באמצעות מתן פרסים. 

פרסום של עלית
 פרסום של עלית

לכאורה לא אמור להיות ניגוד אינטרסים בין חברה המייצרת משחת שיניים לחברה המייצרת חטיפים ומתוקים, אך בפועל הקו השיווקי שלהן מתנגש. שטראוס אמנם לעולם לא תעודד צריכה מופרזת של ממתקים, אך יש להניח כי היא לא שואפת שהלקוחות שלה יפחיתו באופן משמעותי את השימוש במוצריה. מנגד, לקולגייט יש מניע להיתפס כמומחית בתחום ההגנה על הפה וככזאת להמליץ על הפחתת צריכת ממתקים.

נושא ניגוד האינטרסים נדון לאחרונה בענף הפרסום סביב סוגיית מכרז הפרסום של בנק הדואר. כזכור,  שני משרדי פרסום - מקאן תל-אביב ויהושע TBWA - ויתרו על התמודדות במכרז כי הם מטפלים בתקציבי בנקים, ולבנק הדואר יש בחלק מסוים של הפעילות שלו שירותי בנק.

אריה אליוביץ, מנהל אגף תקשורת בבולטון פוטנציאל, מסר ל"גלובס" בתגובה: "עם ישראל אוכל חטיפים במידה ומצחצח שיניים. אנו גאים לייצג את מגוון החברות במשק".

עד רגע פרסום הידיעה לא התקבלה תגובת קבוצת שטראוס.