טרה עתרה לבג"ץ נגד עליית מחיר המטרה של החלב הגולמי

המחלבה השלישית בגודלה בישראל טוענת כי יש למנוע את עליית מחיר המטרה לחלב הגולמי עד שיעודכנו מחירי מוצרי החלב המפוקחים, וכי המצב הנוכחי יאלץ אותה לצמצם את ייצור המוצרים המפוקחים • "העלאות מחיר המטרה, תוך התעלמות מכך בפיקוח על מחירי מוצרי החלב, גרמו לטרה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים"

אחרי המאבק שניהלה תנובה לייקר את מוצרי החלב המפוקחים ואיימה לעתור לבג"ץ - היום טרה, המחלבה השלישית בגודלה בישראל, עוברת לחזית המאבק. מחלבת טרה, שבבעלות החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל), מבקשת היום (ד') בעתירה לבג"ץ כי בית המשפט יורה למנכ"ל משרד החקלאות לעכב החלטה על העלאה נוספת של מחיר המטרה של החלב הגולמי.

טרה מסרה היום כי "לפי פרסומים, שר האוצר משהה את החלטתו בנוגע למחירי מוצרי החלב המפוקחים, שכן הוא בוחן אפשרויות שונות למניעת עלייה במחירים לצרכן, ובכלל כך דרכים להורדת מחיר המטרה של החלב הגולמי". על כן, טרה מבקשת בעתירתה כי "הממשלה תפעל בלוחות זמנים מתואמים".

"לא ייתכן", טוענת טרה, "שהממשלה תמשיך להעלות את מחיר המטרה, בעוד היא משתהה בהחלטתה בנושא מחירי מוצרי החלב המפוקחים. משק החלב מחייב התייחסות כוללת וקוהרנטית".

טרה מפרטת כי הקימה מחלבה גדולה בנתיבות לפני מספר שנים והחליטה "להקדיש כוח ייצור משמעותי למוצרי החלב המפוקחים, הבסיסיים", וכי "טרה הסתמכה על כך שהרגולציה תפעל בהגינות, ושמחירי המוצרים המפוקחים יביאו לידי ביטוי עליות במחיר שהממשלה מחייבת את טרה לשלם ליצרני (רפתנים) החלב".

לדבריה, "העלאות מחיר המטרה, תוך התעלמות מכך בפיקוח על מחירי מוצרי החלב, כבר גרמו לטרה הפסדים חסרי הצדקה בסך עשרות מיליוני שקלים. אם תימשך מדיניות כזו, של העלאת מחיר המטרה ללא הסתכלות כוללת על משק החלב, תאלץ טרה לצמצם את ייצור המוצרים המפוקחים שגורמים הפסדים הולכים ומעמיקים".

נזכיר כי המדינה מפקחת על מוצרי החלב הבסיסיים מלמעלה ומלמטה: מלמעלה - היא מכתיבה את מחיר המטרה, המחיר שבו מחלבות כמו תנובה, שטראוס, טרה ואחרות רוכשות את החלב הגולמי - מחיר שנקבע לפי נוסחה; ומלמטה - היא מפקחת על מחיר מוצרי החלב הנמכרים לצרכן. על מחיר המטרה אחראי משרד החקלאות, ועל המחיר של מוצרי החלב המפוקחים אחראית ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות.

בעתירה מציינת טרה כי מחיר החלב הגולמי, שגבוה בעשרות אחוזים ממחירו של חלב גולמי באירופה, מהווה מעל 50% מעלות ייצור מוצרי החלב המפוקחים, כך גם לפי נתוני ועדת המחירים הממשלתית. ואולם, על אף רצף של התייקרויות במחירי החלב הגולמי מתחילת 2017, המחיר המפוקח של מוצרי החלב - בהם חלב טרי, גבינה צהובה, גבינה לבנה ואחרים - נשאר כפי שהיה. תנובה פנתה לוועדת המחירים כבר לפני מספר חודשים בבקשה להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים במעל 4%, אך לבסוף המלצת הוועדה הסתכמה ב-3.4%.

כאמור, גם תנובה איימה לעתור לבג"ץ בנושא אך עד כה נמנעה מלעשות זאת.

היום פרסמה ועדת היישום של מחיר המטרה את המלצתה להעלות את מחיר המטרה ב-6.23 אגורות לליטר חלב גולמי החל מיום ראשון הקרוב, תוספת נמוכה יותר מזו שתוכננה במקור. עדכון זה דורש חתימה טכנית של מנכ"ל החקלאות, אך הוא מחויב אליה על-פי חוק החלב; ואולם ההערכות הן כי מנכ"ל משרד החקלאות צפוי להימנע מחתימה כזו.