הפרטת דואר ישראל אושרה: 20% מהמניות למשקיע אסטרטגי

הפרטת דואר ישראל אושרה ע"י ועדת השרים לענייני הפרטה • עפ"י המתווה שהציגה רשות החברות הממשלתיות, 20% ממניות חברת הדואר יוצעו למכרז פרטי לטובת משקיעים אסטרטגיים בארץ או בחו"ל

ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה היום את הפרטת דואר ישראל. ההפרטה אושרה אחרי שבימים האחרונים נעשו מאמצים קדחתניים להגיע להבנות בין משרד התקשורת לרשות החברות ודואר ישראל בשורה של נושאים, שנכנסו להצעת ההפרטה ולא היו מקובלים על שר התקשורת איוב קרא. בין הנושאים, ההפרדה מלאה בין בנק הדואר ודואר ישראל שהאוצר ניסה לקדם, אך בסוף לא תקרה וזאת למרות שבנק הדואר יעבור שינוי ויהפוך לבנק חברתי.

בנוסף, נודע ל"גלובס" כי רשות החברות תשכור את שירותיה של חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי כדי שזאת תכין את הערכת השווי לחברת דואר ישראל במסגרת הפרטת החברה. רשות החברות הממשלתית וחברת דואר ישראל צפויות להתחיל בימים הקרובים בחיפוש אחר בנק השקעות שילווה את ההפרטה.

זכויות עודפות למשקיע פרטי

לפי הערכות השווי הקיימות כיום, שווייה של חברת דואר ישראל מוערך ב-1 מיליארד עד 1.5 מיליארד שקל. לפי המתווה שהציגה רשות החברות הממשלתיות, 20% ממניות החברה יוצעו למכרז פרטי לטובת משקיע אסטרטגי בארץ או בחו"ל. הגופים המתעניינים כרגע ברכישת הדואר הם בעיקר חברות לוגיסטיקה מקומיות ובינלאומיות, וקרנות השקעה פרטיות. כולם מאמינים שניתן להשביח את ערך החברה ברגע שתצא מניהול ממשלתי ותחל לפעול כחברה פרטית.

בשלב השני, לאחר שנתיים, תתבצע הצעה לציבור של 20% נוספים ממניות החברה ודואר ישראל תיסחר בבורסה בתל אביב. ההנפקה, תסייע לחברה בהשגת שקיפות, יעילות ורווחיות ארוכת טווח. כמו כן, שיעור החזקותיה של המדינה בחברה לא יפחת מ-60%.

למשקיע הפרטי שירכוש את המניות יובטחו זכויות עודפות. בין המדינה לבין הרוכש יחתם הסכם אשר יאפשר למשקיע להשפיע על בחירת המנכ"ל, היו"רים של ועדת הכספים וועדת משאבי אנוש אשר יכהנו גם כדירקטורים. המשקיע יחויב לשמור על אחזקתו במניות החברה לתקופה של שבע שנים. ההחלטה גם קובעת חלופה של הצעת מניות לציבור של עד 40% במקרה והליך המכירה למשקיע הפרטי אינה צולחת.

הגורמים שהובילו את ההפרטה ואישרו את ההחלטה, מצפים כי התייעלות בפעילות החברה וכניסתה הצפויה לתחומי פעילות פיננסיים חדשים יחד עם כניסת שותפים חדשים, יביאו לשיפור בתוצאותיה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה. 

חברות דואר שהופרטו
 חברות דואר שהופרטו

האינטרסים שחיוניים למדינה

רשות החברות הממשלתיות תגבש, בהסכמת משרד האוצר, משרד התקשורת ושירות הביטחון הכללי, את האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה ובחברת בנק הדואר, ודרכי הסדרתם. בתוך כך, תבחן האפשרות להגביל את ההחזקה של 5% ויותר ממניות החברה בלא אישור מראש.

הרשות תגיש לוועדה את המלצותיה ודרכי ההגנה על האינטרסים החיוניים, בכללם קידום התחרות ומניעת ריכוזיות במשק. כחלק משלבי ההפרטה, תגמול עובדי החברה ייעשה לפי נוהלי רשות החברות בדבר תגמול עובדים בהליכי הפרטה, בהתאם לדרך ההפרטה הרלוונטית ושינוי ההסכם הקיבוצי לשם כך.

שר התקשורת, איוב קרא מסר בתגובה כי "דרשתי שפרישת הסניפים תקודם ברפורמה ותינתן עדיפות להעצמת הפריפריה בישראל בכל מה שקשור לשירותי הדואר. בנוסף, עמדתי על כך שבנק הדואר יהיה קהילתי-חברתי ויהיה תחת קבוצת דואר ישראל".

האוצר: ההון העצמי לבנק החברתי יגיע מהמשקיע הפרטי / עמירם ברקת

משרדי האוצר והתקשורת הגיעו להבנות לפיהן חברת דואר ישראל תהפוך לחברת החזקות כאשר מתחתיה יפעלו שתי חברות-בנות: חברת דואר ובנק הדואר. לפי האוצר, ההון שיכניס המשקיע הפרטי לחברה ישמש כהון העצמי הנדרש להקמת הבנק החברתי - נושא ששר האוצר משה כחלון מנסה לקדם מתחילת הקדנציה שלו.

דרישת האוצר להפרדת הבנק מחברת הדואר עוררה מחלוקת מסוימת בשיחות על הפרטת החברה משום שהנהלת החברה העדיפה להשאיר את הפעילות הבנקאית במסגרת חברת הדואר ולא כחברת-בת נפרדת, תחת חברת אחזקות, כפי שהציע האוצר.

בהנהלת חברת הדואר טענו כי ההפרדה תיפגע בניהול הבנק ותסבך אותו ומנגד באוצר טענו כי הבנק לא יוכל לקבל רישיון אם לא יופרד מבנית מחברת הדואר.

החוק (תיקון 11) מחייב חמישה תנאים מצטברים להפרדה המבנית: דירקטוריון נפרד, מנכ"ל נפרד, הון עצמי נפרד, והסכמים עם העובדים ועם חברת האם, דואר ישראל במקרה זה. נכון להיום נדרש הון עצמי מינמלי של 100 מיליון שקל לקבלת רישיון להפעלת בנק אך המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר כבר הודיעה כי תקל בדרישות ההון המינימלי ובהלימות ההון.

הפיכת בנק הדואר לבנק חברתי בהתאם למודל המקובל בארה"ב (Social Bank) מבוססת על הפרישה הרחבה שיש כיום לסניפי הדואר, בדגש על אזורי הפריפריה. בעידן של מעבר לשירותים דיגיטליים יכול הדואר להציע שירות אנושי עבור אוכלוסיות ואנשים שמתקשים להסתגל לטכנולוגיות דיגיטליות. גם הבנק החברתי אמור לפעול למטרות רווח, אך באוצר מדגישים כי פעילות הליבה של הדואר - משלוח ומסירת חבילות - תישאר מקור הרווח העיקרי של החברה בעתיד. 

הדרך לשיפור שירותי הדואר עדיין ארוכה / מיכל רז-חיימוביץ'

דואר ישראל אמנם שיפר משמעותית את השירות שהוא מעניק - אספקת חבילות בטווח של 3-2 ימים למזמינים מאתר נקסט הבריטי למשל - אולם בכדי שאתרים ימשיכו לעבוד עמו בשיתוף פעולה, רמת השירות הזו תהיה מצריכה להיות מחייבת ורוחבית לכלל האתרים לאור התחרות וחשיבות שלב המשלוח בעיני הצרכן ובעיני הסוחרים.

יותר מ-90% מהחבילות שאנחנו רוכשים מחו"ל מגיעות אלינו דרך דואר ישראל כאשר מדובר במשלוח רגיל ולא באמצעות שליח או בחלוקה ללוקרים. אל הנושא הזה התייחסה גם ועדת ההיגוי שהגישה מסקנותיה בחודש דצמבר האחרון. המלצת הוועדה היא כי הרשות להגבלים עסקיים, אגף התקציבים באוצר והממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה יבחנו את הצורך ובהתאם לכך את התמרוץ להקמת מרכזים לוגיסטיים של חברות שילוח דוגמת DHL, ups וכיוצא בזאת' בכדי לייעל את מקטע ה,מייל האחרון, ובכדי לעודד תחרות שתפעל לטובת הצרכנים.

דואר ישראל מעניק בנפרד גם שירותי מסירת חבילות באמצעות שליחים, בין היתר מספק הדואר את השירות הזה גם לחבילות למזמינים באמזון (שלא משלחת דרך השירות ה"דוארי" הרגיל). חברת געש שהיא ספק השירות שעמו עובדת אמזון בחרה בדואר ישראל לשירות השליחים, היות והדרישות המחמירות של אמזון מונחות לפתחה של געש, הרי שהיא לא תהסס להחליף ספק כדי לעמוד ביעדים המחמירים (96% הצלחה).