הלפרין תמליץ לדחות את המיזוג בין יוניון מדיה ו-TMF

ל"גלובס" נודע כי עמדתה של הממונה על ההגבלים צפויה לקבל מחר תוקף רשמי • הסיבה המרכזית לסירוב: חשש שהחיבור בין שתי חברות המדיה יפגע באיכות השידורים • החברות מתכוונות לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, ממליצה סופית שלא לאשר את בקשת המיזוג בין חברות המדיה יוניון מדיה ו-TMF - כך נודע ל"גלובס". עמדתה של הממונה צפויה לקבל מחר (ד') תוקף רשמי במסגרת ועדת המיזוגים של המשרד שתדון בנושא. 

עוד נודע כי הסיבה המרכזית לסירוב הממונה היא חשש שחיבור בין שתי החברות ייצר כוח שעלול לפגוע באיכות השידורים. זאת, משום שכוחות מדיה חזקים, לשיטתה של הממונה, עלולים לגרום להורדת מחירי הפרסום שיפחיתו את המוטיבציה והיכולת של ערוצי הטלוויזיה להשקיע בתוכן איכותי - ובסופו של דבר ייפגעו גם בצרכן. 

נציין כי בשוק העריכו כי הממונה עשויה לקשור בין בקשת המיזוג הזו לבקשת המיזוג של ערוץ 10 ורשת שהוגשה לה לפני כ-3 שבועות. נראה כי בשלב זה אין בכוונתה לעשות זאת, שכן לשיטתה אם התנאים בשוק ישתנו יוכלו החברות להגיש בקשה מחודשת למיזוג. 

"נילחם עד הסוף"  

בחודשים האחרונים הוגשו למשרדי הממונה על ההגבלים שתי בקשות לשיתוף-פעולה מסחרי של 4 חברות מדיה: יוניון ו-TMF למיזוג מלא של פעילויות, ומדיה קום וזניט מדיה לפטור מהסדר כובל. החברות התבקשו למסור לממונה נתוני עומק עד רמת הרווחיות בגין לקוח בודד, למי הן קונות ישירות וכדומה. בהמשך התבקשו מחזיקות הרישיון של הערוצים המסחריים למסור גם הן נתונים לגבי התקשרויותיהן עם חברות מדיה ולקוחות, מחירי פרסום, עמלות ועוד.

עם זאת, הממונה הודיעה למדיה קום וזניט מדיה כי היא דוחה את בקשתן לשיתוף-פעולה, משום שמטרתו העיקרית, לטענתה, היא ליצור כוח שוק מול הערוצים המסחריים ולפיכך אין מקום לאשרו. לפי הממונה, הצדדים ביקשו להקים גוף רכש מדיה משותף "חזק מספיק" אשר יקנה להן כוח שוק מול ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ישיג עבורם תנאים טובים יותר, ובכך, לטענתם, יאפשר להם לאזן את כוחה של חברת יוניברסל מקאן המתחרה גם היא בתחום רכש המדיה.

במקביל, ההליך מול יוניון מדיה ו-TMF נמשך, והן הוזמנו לשימוע. לאחריו, נמנעה הרשות מלקבל הכרעה מיידית, ייתכן משום שהמצגת של החברות כלל לא התייחסה לשוק המקומי אלא למתרחש בשוק הטלוויזיה העולמי, השינויים והמגמות בו על רקע התעצמותן של גוגל ופייסבוק וכדומה. אלא שיום למחרת השימוע קיבל הסיפור טוויסט נוסף, כשרשת וערוץ 10 הגישו בקשה למיזוג, במהלך שאם יאושר ייצור לכאורה כוח משמעותי יותר של הערוצים מול חברות המדיה.

כעת מתברר כאמור כי הממונה החליטה להגן על בעלות הרישיון ולא לאשר את בקשת המיזוג בין חברות המדיה.  

בעלי המניות של יוניון ו-TMF העדיפו בשלב זה שלא להגיב רשמית עד שההחלטה תקבל תוקף רשמי. עם זאת, הם הבהירו כי מבחינתם הפרשה רחוקה מלהסתיים: "נילחם עד הסוף", אמר היום (ג'( ל"גלובס" אחד מהשותפים. "זאת החלטה לא סבירה ששומרת על 6 משפחות שמחזיקות בטלוויזיה ולא על הציבור הרחב. אנחנו לא מתכוונים לעצור כאן. נפנה לבית הדין להגבלים עסקיים".