האם ההסתדרות תוכל להכריז היום על הסכמות בנמל חיפה?

ל"גלובס" נודע כי כל הצדדים המעורבים במו"מ על הרפורמה בנמל חיפה נפגשו כדי לפצח את המו"מ ולהודיע על ההסכמות היום • סלע המחלוקת הגדול ביותר כרגע הוא תנאי הפרישה מרצון

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר

התקדמות משמעותית במשא-ומתן על רפורמת הנמלים בחיפה: לאחר שביומיים האחרונים התנהל משא-ומתן אינטנסיבי על פי הוראת בית הדין הארצי לעבודה, בשעה זאת התכנסו נציגי הנמלים, ההסתדרות והמדינה במשרדו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בתל-אביב. המטרה - לסגור את המחלוקות האחרונות שנותרו פתוחות בנוגע לנמל חיפה ולהכריז עוד היום (ד') על ההסכמות שהושגו - כך נודע ל"גלובס".

המשא-ומתן המרתוני בן יומיים מתנהל כזכור על פי הוראת בית הדין הארצי לעבודה בירושלים. זאת, לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות במהלך התקופה שהוקצבה על ידי בית הדין של 18 יום וגם לא תוך שבוע של הארכה - אז הכריזה ההסתדרות על "מבוי סתום" במשא-ומתן ופנתה לבית הדין בדרישה לממש את זכות השביתה.

"קיים לחץ גדול מצד המדינה לסגור את הכל עוד היום", טען בשיחה עם "גלובס" גורם המשתתף בדיונים. מחר ייערך הדיון בבית הדין הארצי לעבודה בבקשת ההסתדרות לממש את זכות השביתה של עובדי הנמלים בעקבות "מבוי סתום" במשא-ומתן מול המדינה. באותו הדיון הצדדים אמורים לעדכן את שופטי בית הדין בנוגע להתקדמות המשא-ומתן.

על פי המקורות בנמל חיפה, ההסכמות שהושגו עד כה הן בנוגע להשקעה בתשתיות של הנמל - אחד משני הנושאים המרכזיים שעמדו במרכז המשא-ומתן על הרפורמה. כעת הצדדים ינסו להתגבר על הפערים שנותרו בנושא תנאי פרישה מרצון.

על פי ההערכות, במידה שיושגו ההסכמות לגבי נמל חיפה, ההסתדרות לא צפויה להתעקש מחר על הסרת צווי מניעה נגד זכות השביתה. זאת, על אף שהדיונים לגבי נמל אשדוד לא מתקדמים בקצב הרצוי -  המציאות בנמל אשדוד מורכבת יותר. בנוסף לדיונים על הרפורמה, מנסים שני ראשי הוועדים לשעבר, אלון חסן ואבינועם שושן, לחזור לתפקידם ולהעביר את העובדים להסתדרות הלאומית. גם שופטי בית הדין התרשמו שהמשא-ומתן באשדוד עשוי להיות ממשוך יותר והקציבו ארבעה ימים לדיונים על נמל אשדוד לעומת היומיים של נמל חיפה.

"נמל קטן ורזה"? - כפול במספר העובדים מהנמל המתחרה

על פי המקורות בנמל חיפה, בנושא התשתיות הוחלט על מתווה לפיו נמל חיפה לא ישקיע בשדרוג המאסיבי של התשתיות במהלך 12 שנים הקרובות. בעבר דובר על הצורך להשקיע כ-1.5 מיליארד שקל מקופת הנמל כדי שיוכל להתמודד בתחרות מול הנמל החדש שיוקם.

הצדדים הסכימו כי הנמל יימנע מהעמקת הרציפים ובכך יוותר על יכולת קבלת אוניות הענק המודרניות בעלות קיבולת של 18,000 TEU. עם זאת, בנמל מתכוונים לבצע שידורג תשתיות למטען הכללי בעלות צנועה יותר של מאות מיליוני דולרים. 

התקציב שייחסך כתוצאה מכך יאפשר לנמל לבצע פרישה מרצון בהיקף הרצוי. על פי התכנית כ-260 עובדי הנמל יפרשו במסגרת ההסכם שיגובש (מתוכם 100 עובדים ממחלקת ים). לדברי המקור בנמל חיפה, ההשקעה המאסיבית בתשתיות של נמל חיפה לא באמת נחוצה היות שעל פי ההערכות האוניות הגדולות לא צפויות לפקוד את הנמל בשנים הקרובות וגם אם כן, זה יהיה בתדירות נמוכה.

"אנחנו ניתן תחרות עם נמל קטן ורזה", מסכם המקור. ואולם נציין כי גם לאחר הפרישה המתוכננת, הנמל יישאר עם יותר מ-700 עובדים. קשה להגדיר את זה כנמל "קטן ורזה" - מדובר בכמות כפולה מזו שתפעיל את הנמל המתחרה בצפון אשר יהיה חצי אוטומטי ויתופעל על ידי החברה הסינית למשך 25 שנים הקרובות.

"לניסנקורן כנראה יש אפשרות 'להעביר' את נושא הפרישה מרצון"

בנוגע לתכנית פרישה מרצון כאמור עדיין קיימות מחלוקות בין הצדדים, כאשר עיקרן נוגע לסכום הכולל שיינתן לעובדים הפורשים. השאיפה של עובדי נמל חיפה הייתה להגיע ל-2.5 מיליון שקל לעובד הפורש, ובהנהלת הנמל ניסו להוריד עלות זו ל-1.7 מיליון שקל. סכום זה כולל מענק פרישה ופנסיה מגשרת עד גיל 67. על פי המקור, "לניסנקורן כנראה יש אפשרות 'להעביר' את נושא הפרישה מרצון", במיוחד לאור התקדימים הרבים שהיו בנושא בנמלים.

העובדים שיישארו בנמלים כפי שכבר הכריז שר התחבורה ישראל כץ יזכו לחסינות בפני הפיטורים למשך 10 שנים. על אף רצון העובדים להגדיל תקופה זו ל-15 שנים, המדינה לא תהיה מוכנה לזוז מדרישתה.

לדברי צביקה שכטרמן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל: "נמל מספנות ישראל מברך על ההתקדמות במשא ומתן ומצפה שמשרד התחבורה יסיר את המגבלות הקיימות על פעילותנו, באופן שיאפשר פתיחת השוק לתחרות הוגנת שלה כולנו מייחלים".