גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיים רמון החזיר את ההרשעה האישית לשיח ציבורי

שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, הגיש תביעת דיבה נגד יו"ר תא הסטודנטיות "תל אביביות", מאחר שזו דרשה מהנהלת אוני' תל-אביב שלא להעסיקו כמרצה בשל הרשעתו בעבר בביצוע מעשה מגונה ● בשביל מה הוא היה צריך את זה עכשיו?

בשביל מה חיים רמון היה צריך את זה עכשיו? כל מי שעיניו בראשו שאל את עצמו את השאלה הזאת, כששמע השבוע כי רמון, שר המשפטים לשעבר שהיה גם יו"ר ההסתדרות, החליט להגיש תביעת לשון הרע, בסך 75 אלף שקל, נגד הדר שגיא, יו"ר תא הסטודנטיות "תל אביביות", שדרשה מהנהלת אוני' תל-אביב לא להעסיק את רמון כמרצה. זאת, בשל הרשעתו בביצוע מעשה מגונה בקצינה ב-12 ביולי 2006, יום פרוץ מלחמת לבנון השנייה, בכך שנישק את הקצינה בניגוד לרצונה.

שגיא כתב במכתבה - "לא ייתכן שמי שהורשע במעשה מגונה באישה צעירה, ואף הכפיש את שמה כחלק ממסע מתוקשר שליווה את התיק המשפטי נגדו, ילמד כעת נשים צעירות, סטודנטיות באוניברסיטה". לדברי שגיא, "העסקה של 'עבריין מין' על-ידי האוניברסיטה מהווה עמדה ברורה של תמיכה באדם זה".

"טרור פמיניסטי קיצוני"

בהמשך, הוסיפה שגיא התבטאויות בפייסבוק שגם בגינן היא נתבעת על-ידי רמון, שמזכיר כי בית-משפט קבע כי אירוע הנשיקה היה נקודתי וחד-פעמי, ושאין בו להעיד שרמון הוא "עבריין מין", וכי לא הוטל עליו קלון. את התנהגות שגיא והתומכים בה, כינה רמון: "סוג של טרור פמיניסטי קיצוני".

לא העלבון הצורב שחש רמון בגלל ההתבטאויות של שגיא, גם לא הזעם שלו עליה, גרמו להרמת הגבה מהתביעה של רמון, אלא העובדה שבעצם ההחלטה לנקוט הליכים משפטיים נגד הסטודנטית תרם רמון במו ידיו לכך שסיפור ההרשעה שלו חזר לפתע לשיח הציבורי, 12 שנה אחרי שהתרחש. וכך, במקום להנמיך את גובה הלהבות ולנסות לתת לטענות של שגיא נגדו להתפוגג ולהעלם, רמון גרם להבלטתן ולהלהטת הוויכוח שהוא עומד במרכזו.

התמיהה מההחלטה של רמון לנקוט הליכים משפטיים נגד שגיא גוברת כשבוחנים את סיכויי תביעתו. קשה להבין למה רמון, משפטן, איש רב-ניסיון, ואדם מפוכח, בחר ללכת דווקא בדרך המשפטית כדי לנסות להגן על שמו הטוב. סיכויי קבלת התביעה שהגיש רמון נגד שגיא, הם נמוכים, בעיקר משום שעיקר התביעה של רמון לא עוסק בוויכוח על עובדות, אלא על הפרשנות שצריך לתת להן.

בעוד שרמון טוען, כי הרשעתו במעשה מגונה לפני 12 שנה היא כשל חד-פעמי, שלא צריך להביא לכך שיוטל בו דופי קבוע, טוענת שגיא כי רמון הוא עד היום דמות שמייצגת בעיניה דברים שליליים בחברה שלנו של פגיעה בנשים.

גם אם רמון צודק, שהדרישה של שגיא - לא לאפשר לרמון להרצות באוניברסיטה בגלל אותו אירוע מ-2006 - מהווה רדיפה מוגזמת, ושהיחס שלה אליו, כפי שבא לביטוי בהתבטאויות שלה, חורג מכל פרופורציה, רמון טועה כשהוא חושב שלשגיא אסור להביע עמדה כזאת. או במילים אחרות, זכותו של רמון לחשוב ששגיא רודפת אותו על לא עוול בכפו, אבל זכותה של שגיא להביע את עמדתה. גם אם היא שגויה.

כאשר אדם מביע דעה על מעשה של נבחר ציבור, אפילו מדובר בעמדה קיצונית ושנויה במחלוקת, עומדת לו הגנה מפני לשון הרע. סעיף 15(4) לחוק איסור לשון הרע, קובע כי במשפט בשל לשון הרע תהא הגנה טובה לנתבע אם הפרסום היה הבעת דעה על התנהגות הנפגע בתפקיד רשמי או ציבורי או בקשר לעניין ציבורי, או על אופיו, עברו, מעשיו או דעותיו של הנפגע, במידה שהם התגלו באותה התנהגות.

בעוד שפרסום עובדות אמור לשקף את המציאות האובייקטיבית כפי שהיא, אמירות בעלות יסוד סובייקטיבי, המתארות עמדה אישית בנוגע למצב דברים מסוים יחשבו להבעת דעה. יתר על כן, לפי ההלכה, הגנת סעיף 15(4) לחוק לשון הרע, שעניינה הבעת דעה, עשויה לחול אפילו במצב שבו הדעה הכלולה בפרסום אינה נכונה, ובלבד שהכתוב מפריד כנדרש בין המסקנות לבין העובדות.

ואולי רמון בכלל הולך לקרב משפטי כמעט אבוד במודעות. אולי האיש שגדל בבת-ים, ובעשר אצבעות ובכישרון רב ניהל קריירה פוליטית רצופת הישגים, פשוט נהנה מעצם ההתקוטטות מול הסטודנטית, ומאמין שבעצם הגשת התביעה הוא ישתיק את הביקורת נגדו. אבל אם זה המצב, אז מדובר בתביעת השתקה. בין כך ובין כך, יש מידה של אירוניה בכך שרמון, שיצא נחרצות נגד ההתנהלות של מערכת המשפט בעניינו - לרבות הרשעתו, וההחלטה להעמידו לדין - מרבה להסתמך בתביעת הדיבה שהגיש נגד שגיא על הקביעות של בתי-המשפט בעניינו.

עורך-דינו של רמון, ליאור אפשטיין, מציין בתביעה ששתי ערכאות שונות של בתי-המשפט פסקו וקבעו כי אין לכנות את רמון "עבריין מין" וכי מעשהו הנקודתי והרגעי לא מצביע

ולא מאפשר לראות בהתנהגותו התנהגות סדרתית (כפי שרואה שגיא). רמון ואפשטיין מתעלמים מכך שההתבטאויות של שגיא לא עוסקות בהגדרה המשפטית של מעשהו, אלא, שוב, הן מביאות לביטוי את האופן הסובייקטיבי שבו שגיא רואה את המעשה ואת רמון לאורו.

עוד מדגיש עו"ד אפשטיין בתביעה נגד שגיא, כי ההרשעה של רמון התיישנה זה מכבר. לדבריו, על אף ששגיא ידעה ידוע היטב כי המוסד האוניברסיטאי המבקש להעסיק את רמון, אינו רשאי על-פי חוק להביא בחשבון כלל הרשעה שהתיישנה, היא בחרה לעשות לעצמה דין ובשם רעיון לכאורה חברתי בחרה ברגל גסה להפר את הזכויות שהחוק מעניק לרמון.

גם כאן, הטענה חלשה. אפילו אם רמון צודק, שלאור אלמנט ההתיישנות של העבירה שבה הורשע האוניברסיטה מחויבת להעסיק אותו אצלה, זה לא אומר שההתיישנות גוברת על חופש הביטוי של מי שחושבת שלא ראוי שהוא ישמש כמרצה.

אירוניה נוספת בתביעה של רמון באה לביטוי בכך שעורך-דינו, אפשטיין, תוקף בתביעה בנחרצות התבטאויות של שגיא ברשת הפייסבוק, ומציין כי "כידוע כיום פוסט שזוכה לחשיפה ציבורית ברשת הפייסבוק, ניתן לשתפו ולהגיב לו בקלות".

מדובר באותו עורך-דין שלאחרונה טען בשמו של העיתונאי יגאל סרנה, שנתבע בלשון הרע על-ידי בנימין ושרה נתניהו, כי אין לייחס חשיבות לפרסום של סרנה נגד הזוג בפייסבוק, בין היתר בשל הפלטפורמה שבה פרסם סרנה את המידע (אפשטיין אינו פראייר. הוא עושה זאת במודע ובכוונת מכוון כעו"ד מקצועי שיודע להתאים את טיעוניו לכל מקרה ולאינטרס של כל לקוח).

בכלל, לרמון מומלץ ללמוד מנתניהו מתי כדאי לנהל תביעת לשון הרע, ומתי עדיף להימנע מכך. נתניהו נמנע בדרך-כלל מלתבוע בלשון הרע בגין פרסומים שמשמיצים אותו, וגם כאשר הביקורת נגדו היא נוקבת וקשה, וזה כלל גם את סרנה שלאורך תקופה ארוכה מאוד תקף את נתניהו בבוטות, ולמרות זאת נתניהו לא תבע אותו.

בנימין ושרה נתניהו חיכו לסרנה בפינה, עד שהוא עשה טעות ופרסם בפייסבוק את אותו פוסט חסר ביסוס עובדתי על אירוע שבו כביכול זרקה נתניהו את ראש-הממשלה מהמכונית עקב ויכוח ביניהם. כשהזוג נתניהו הבין, שלסרנה אין שום דרך להוכיח כי האירוע שתיאר אכן התרחש במציאות, הם הסתערו עליו כמוצאי שלל רב, באמצעות הגשת תביעת לשון הרע נגדו, וגבו ממנו פיצוי של 100 אלף שקל.

אולמרט התפנה למנדלבליט

אם מדברים על יחס מורכב עד אירוני למערכת המשפט, אז רמון ממש לא לבדו. כמה מהמנהיגים הבולטים שלנו עשו להם מזמן מנהג לתקוף את מערכת המשפט, ולהטיל ספק בלגיטימיות שלה, כשההחלטות של המערכת לא מתאימות להם; ומנגד, לעודד אותה לקבל החלטות כשהן תואמות את האינטרסים שלהם.

השיאן האולימפי בתחום הזה הוא כנראה ראש-הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. אחרי שאולמרט תקף את היועמ"ש לשעבר, מני מזוז, ואת פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, על כך שהעזו לחקור אותו, ולהעמידו לדין פלילי, התפנה אתמול, ד', אולמרט לתקוף את היועמ"ש המכהן, אביחי מנדלבליט, על כך שהוא הססן מדי בטיפול שהוא מעניק לראש-הממשלה נתניהו.

ואיך צייצה הח"כית שלי יחימוביץ' בטוויטר, בתגובה להתבטאות הזאת של אולמרט? - "כמה טוב שיש מגדלור מוסרי שכזה. הרגע שבו האירוניה מחליטה לשים קץ לחייה".

גילוי מלא: ורד רמון ריבלין עורכת ליידי גלובס היא אשתו של חיים רמון

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר