רשמית: נדחתה בקשת המיזוג של חברות המדיה TMF ויוניון

הממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין, סבורה כי מיזוג בין החברות עלול לפגוע בתחרות מול ערוצי הטלוויזיה והמפרסמים

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום

עכשיו זה רשמי: הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, דוחה את בקשת המיזוג של חברות המדיה TMF ויוניון מדיה. הממונה סבורה כי מיזוג בין החברות עלול לפגוע בתחרות מול ערוצי הטלוויזיה והמפרסמים.

כפי שנחשף ב"גלובס", אחד הטיעונים העיקריים של שתי החברות היה שיש להסתכל על כלל התחרות בשוק, לרבות כזאת הבאה מגופים כמו גוגל ופייסבוק, שהם האיום האמיתי כבר בשנים הקרובות, אך נראה כי הממונה על ההגבלים לא השתכנעה בכך, והיא טוענת כי "בדיקת הרשות העלתה כי כמו בעבר, מפרסמים מוסיפים להפנות לערוצי הטלוויזיה את הנתח הגדול ביותר מעוגת הפרסום. בדיקת הרשות העלתה עוד כי ערוצי הטלוויזיה נסמכים על חברות רכש המדיה למכירת פרסומות ומוכרים באמצעותן את מרבית זמן הפרסום".

עוד נטען בטיעונים לדחיית המיזוג כי לחברת רכש מדיה יש תפקיד בתכנון חלוקת התקציב בין אמצעי המדיה השונים, וכי מעורבות זו מאפשרת לה להשפיע במידה מסוימת על הסטת נתחים מתקציבי פרסום של מפרסמים שאותם היא מייצגת בין ערוצי הטלוויזיה ובין הטלוויזיה לאמצעי מדיה אחרים כגון פרסום במדיה דיגיטלית. 

עוד נטען כי אופי הפעילות של ערוצי הטלוויזיה מגביל את הגמישות שיש להם להתאים את הוצאותיהם במהירות בתגובה לירידה בביקוש לזמן פרסום, וכי זמן פרסום שלא נמכר לפני השידור יורד לטמיון, בזמן שההוצאה על התכנים ששודרו כבר נעשתה. 

"מאפיינים אלה של הוצאות ערוצי הטלוויזיה מחזקים את כוח המיקוח של חברות רכש המדיה אל מול הערוצים ביחס למכירת זמן פרסום לחברות רכש המדיה. המיזוג עלול להעצים את כוח השוק של חברות רכש המדיה, כך שיתאפשר להן להוריד את המחיר שהן משלמות לערוצים".

הלפרין חוששת כי ירידה אפשרית במחירי הפרסום עלולה בתורה לפגוע בתמריץ של הערוצים להשקיע בתכנים המשודרים וכך להביא לפגיעה בציבור הצופים.