מגדל, אקרו ותדהר במו"מ לרכישת קרקע במרכז ת"א

שווי הקרקע מוערך ב-215 מיליון שקל • קבוצת הביטוח מגדל וחברות הנדל"ן תדהר ואקרו מתכננות לבנות על הקרקע, המוחזקת על ידי משקיעים זרים, מגדל משרדים ומגורים בשטח של 40 אלף מ"ר • גורם המעורה במגעים: "הפרטים עדיין לא נקבעו, כך שאין הסכם חתום וגם לא מתווה סופי לעסקה"

בנייה ברחוב הרכבת בתל אביב./ צילום: איל יצהר
בנייה ברחוב הרכבת בתל אביב./ צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח מגדל וחברות הנדל"ן תדהר ואקרו נדל"ן (שבה נכנסה באחרונה לשותפות קבוצת הפניקס) מנהלות מגעים לרכישת נתח משמעותי מקרקע במרכז תל אביב, ברחוב הרכבת סמוך לרחוב הצפירה, לצורך הקמת פרויקט של מגדל משרדים ומגורים. גורם המעורה במגעים אמר ל"גלובס" כי ככל הידוע, מדובר במגעים שנמשכים כבר כמה חודשים, שבמהלכם גם קבוצת עזריאלי התעניינה בקרקע, בשווי מוערך של 215 מיליון שקל. 

על פי הערכות, מבקשת קבוצת הרוכשים ליזום על הקרקע בניית מגדל משרדים (בשטח של 30 אלף מ"ר) ומגורים (כ-10 אלף שקל מ"ר נוספים), כשעלות הקמת הפרויקט נאמדת במאות מיליוני שקלים נוספים. הגורם המעורה בעניין אמר ל"גלובס" כי "הפרטים עדיין לא נקבעו, כך שאין הסכם חתום וגם לא מתווה סופי לעסקה". לפיכך, לא ברור עדיין כמה יחזיקו הגופים הרוכשים בקרקע עם השלמת  העסקה.

ככל הידוע, המוכרים הם משקיעים זרים, שמחזיקים בקרקע זה זמן רב. מי שעוד התעניינה בעבר ברכישת הקרקע ברחוב הרכבת היא קבוצת עזריאלי, שככל הידוע, ירדה מהנושא, כשקבוצת מגדל-תדבר-אקרו הציעה הצעה גבוהה משלה.

השקעה ריאלית עבור מגדל

עבור הגופים המוסדיים עסקאות של ייזום נדל"ן אינן נפוצות, והם מעדיפים לרוב לרכוש נדל"ן מניב, שעבר את שלב הסיכון היזמי. עם זאת, לא מדובר בעסקת יזמות ראשונה מסוגה עבור המוסדיים הגדולים בכלל, ועבור מגדל, שאת השקעותיה מנהל אסף שהם, בפרט. בעבר, בין השאר, יזמה חברת הביטוח, שנמצאת בשליטת שלמה אליהו, את הקמת מגדל המוזיאון, מגדל צ'מפיון ומגדל אלון בתל אביב, שם חברה אליה קבוצת הראל.

עבור מגדל מדובר בהשקעה ריאלית, שנחשבת כחלק מאפיקי ההשקעה האלטרנטיביים, שהיא מפנה אליהם משאבים גדלים והולכים. זאת, במסגרת ניהול כספיה וכספי מבוטחיה ועמיתיה, שמסתכמים בכ-249 מיליארד שקל.

שתי השותפות הפוטנציאליות של מגדל בעסקה הן אקרו נדל"ן, שמוביל צחי ארבוב, ותדהר, בראשות גיל גבע. באמצעות אקרו צפויה מגדל לשתף פעולה בפרויקט עם חברת ביטוח נוספת, לאחר שבשבוע שעבר דיווחה קבוצת הפניקס על הסכם השקעה של 112.5 מיליון שקל במניות אקרו (לפי שווי חברה של 450 מיליון שקל "אחרי הכסף"), ונוסף על כך, היא תעניק לה הלוואות בהיקף של כ-150 מיליון שקל. ההשקעה בוצעה מכספי העמיתים והנוסטרו של הפניקס.

אקרו נדל"ן, שנמצאת בבעלותם של ארבוב, אילן קפון וזיו יעקובי, היא חברה פרטית שמתמחה, בין השאר, בייזום פרויקטי נדל"ן מניב, כמו קומפלקס המשרדים Sea View בהרצליה פיתוח; מגדל אקרו במתחם יצחק שדה בתל אביב, שעתיד לכלול משרדים ומלונאות; וקמפוס מיקרוסופט שנמצא בבנייה בהרצליה פיתוח. נוסף על כך, החברה פועלת בתחום ההתחדשות עירונית ומתכננת להקים בשנים הקרובות יותר מ-1,000 יחידות דיור חדשות בפרויקטים בתל אביב, ובהם מתחם הצנחנים בנוה שרת, אחימאיר, ויצמן, בארט ופרזון.

קבוצת תדהר, שנמצאת בבעלות גיל גבע, אריה בכר ומארק ויסמן, נוסדה ב-1993 ועוסקת בייזום, תכנון ובנייה, התחדשות עירונית ועבודות גמר. נוסף על כך, היא מחזיקה בנכסים מניבים בישראל ובחו"ל, ובין השאר, בבעלות משותפת על מלון ריץ קרלטון בהרצליה. עם הפרויקטים הבולטים של הקבוצה נמנים פארק העסקים CU ברמת החייל, פארק ההייטק ברעננה וכן פארק העסקים Airport City בבלגראד.