הותר לפרסום שמו של החייל שנהרג בגבול רצועת עזה

עדכון: סמל ראשון אביב לוי, בן 21 מפתח תקווה, הוא הלוחם שנהרג אתמול מירי צלף פלסטיני • גורם מדיני בכיר: "חמאס ספג מכה קשה אתמול וביקש דרך המצרים הפסקת אש, תוך שהוא מתחייב להפסיק את טרור האש ואת הטרור על הגדר" • דובר צה"ל: "בתום הערכת מצב בפיקוד הדרום הבוקר הוחלט על קיום שגרה אזרחית מלאה ביישובי עוטף עזה"

דיון הערכת המצב בקריה בת"א / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
דיון הערכת המצב בקריה בת"א / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

דובר צה"ל פרסמם את שמו של לוחם צה"ל שנהרג אמש. מדובר בסמל-ראשון אביב לוי ז"ל, סמל מחלקה בחטיבת גבעתי, בן 21, מפתח תקווה. ההלוויה תתקיים מחר בשעה 12:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין סגולה שבפתח תקווה. דובר צה"ל ציין כי המשפחה ביקשה להימנע מסיקור תקשורתי בהלוויה. 

ישראל ועזה הגיעו להסכמה, בתיווך מצרים, לעצור את הלחימה בעזה. גורם מדיני בכיר אמר היום (שבת): "חמאס ספג מכה קשה אתמול וביקש דרך המצרים הפסקת אש, תוך שהוא מתחייב להפסיק את טרור האש ואת הטרור על הגדר".

הגורם הוסיף: ״המצרים ערבים לכך מולנו, בכל מקרה המעשים בשטח הם שיקבעו את ההמשך, ואם חמאס יפר זאת הוא ישלם מחיר כבד עוד יותר".

יותר מוקדם הבוקר הודיע דובר צהל שצה"ל תקף באמצעות טנק עמדת חמאס בצפון רצועת עזה בתגובה לחדירת מספר חשודים אשר חצו את גדר המערכת. החשודים חזרו לשטח הרצועה. בנוסף, דובר צה"ל הודיע הבוקר כי בתום הערכת מצב בפיקוד הדרום הבוקר הוחלט על קיום שגרה אזרחית מלאה ביישובי עוטף עזה. אין מגבלות מיוחדות לעורף.

אמש נערכה התייעצות ביטחונית נוספת בקריה בתל אביב, בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ליברמן והרמטכ"ל, בין השאר. זאת לאחר התייעצות קודמת שגם נערכה בקריה. הרקע לפגישה הוא אירוע ביטחוני שהוגדר על ידי גורמים צבאים כחמור מאז מבצע "צוק איתן", במהלכו נהרג חייל צה"ל מירי צלפים בגבול הרצועה.

מוקדם יותר אתמול המשיכה ההסלמה בדרום כשצה"ל תקף יעדי חמאס שונים ברצועת עזה באמצעות ירי פגזי טנקים וכלי טיס, לאחר אותו אירוע ירי שבו נהרג חייל. חיל האוויר ביצע תקיפה נרחבת ברחבי הרצועה ובמקביל אזעקת צבע אדום נשמעה בישובי העוטף, וזוהו ככל הנראה שיגורי פצמ"רים אותם יירטה סוללת כיפת ברזל. כ-60 יעדים הותקפו והושמדו שלוש מפקדות גדודיות בעזה - כך נמסר מדובר צה"ל. המפקדות הגדודיות של חמאס הושמדו בזיתון, חאן יונס ואל-בורייג'. 

מדובר צה"ל נמסר: "בשעה זו החלו מטוסי קרב של צה"ל בתקיפה נרחבת של מטרות טרור השייכות לארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה. מדובר בתקיפה רחבה במספר מוקדים אשר באה על רקע אירוע ירי חמור כנגד כוחותינו היום אחר הצהרים בדרום רצועת עזה. מוקדם יותר תקפו כוחותינו באמצעות כלי טיס וטנקים מטרות של ארגון הטרור חמאס".

כפי שהותר לפרסום מאוחר יותר על ידי דובר צה"ל, התקיפה מגיעה בתגובה לאירוע ירי בו נהרג חייל מאש צלפים בגבול הרצועה. הודעה נמסרה למשפחתו.

ישראל נכנסת למבצע אחרי שבועות ארוכים של הפגנות ומצעדים בסמוך לגדר, עד היום צה"ל הגיב באמצעות חיל האוויר ופגיעה במי שניסה לפרוץ את הגדר.

לפני מספר ימים ניסו המצרים לתווך בין ישראל לחמאס ולהביא לשקט בגזרה, אך ישראל דרשה שנושא עפיפוני האש יכלל בהסדרה, אם תהיה.

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב פרסם קריאה לכל הצדדים לעצור מהתקפות הדדיות: "כולם בעזה חייבים לקחת צעד לאחור לפני תהום. לא בשבוע הבא, לא מחר. אלא מיד! אסור שאלה המבקשים לעורר פרובוקציה בצד הפלסטיני והישראלי כדי לדרדר למלחמה, יצליחו בכך" הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו.

ציוצו של שליח האו"ם:

מלשכת שר הביטחון נמסר: שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב. ליברמן אמר לשליח האו"ם כי חמאס מדרדר את המצב באופן מכוון.

"נגיב בצורה קשה וכל האחריות מעתה ואילך היא על הנהגת חמאס. אם חמאס ימשיך עם שיגור הרקטות, התוצאה תהיה הרבה יותר קשה ממה שהם חושבים. האחריות על כל ההרס וחיי אדם תהיה על חמאס", אמר ליברמן למלדנוב.